راه اندازی شبکه ملی جامعه و دانشگاه، ورود به برطرف مسائل مرزی

به گزارش تفطن، به گزارش خبرنگاران، احمد بخشی پیش از ظهر سه شنبه در کنفرانس خبری معرفی شبکه ملی جامعه و دانشگاه در واحد خراسان جنوبی بیان نمود: فلسفه وجودی شبکه ملی جامعه و دانشگاه، این است که تصمیم گیری، تصمیم سازی و اجرا را از فضاهای رسمی خلاص کند.

راه اندازی شبکه ملی جامعه و دانشگاه، ورود به برطرف مسائل مرزی

وی با بیان اینکه در حال حاضر بین دانشگاه و جامعه شکاف وجود دارد، اظهار کرد: این شبکه ارتباط دانشگاه و جامعه را برقرار نموده و نقش دانشگاه ها را پر رنگ می نماید.

بخشی با بیان اینکه سند آمایش استان در دانشگاه بیرجند تهیه و در سازمان مدیریت تصویب شده است، اضافه نمود: از مدیران دستگاه ها تقاضا داریم بر اساس اولویت های 10 گانه موجود در این سند عمل نمایند.

وی با اشاره به مسائل پیش روی خراسان جنوبی اعلام کرد: عدم استفاده از فرصت های مرزی و رویکرد منفی به مرز از جمله مسائل شناسایی شده در این شبکه است.

بخشی اعلام کرد: نگاه دولت این است که باید استان های مرزی مبادی ورودی برای کالاهای وارداتی و صادراتی باشد تا گردش مالی مطلوبی در مرز تعریف گردد.

دبیرشبکه ملی جامعه و دانشگاه در خراسان جنوبی خواهان استفاده از ظرفیت های نخبه استان شد و اظهار کرد: متاسفانه برند صادرات نخبه و معلم هستیم و از این پتانسیل ها استفاده نشده است.

بخشی با اشاره به روند فعالیت شبکه ملی جامعه و دانشگاه اعلام کرد: مسئله یابی و شناسایی مسائل از گام های اولیه این شبکه بوده که با ارجاع فرم هایی به نهادها، سازمان ها و دست اندرکاران صورت گرفته است.

وی اعلام کرد: پاسخ به این مسائل و معین نقش دانشگاه در برطرف مشکل های احصاء شده از دیگر گام های صورت گرفته است.

مهاجرت اساسی ترین مشکل خراسان جنوبی

بخشی مهاجرت و حاشیه نشینی را از مسائل اول موجود در استان دانست و گفت: عدم اجماع نخبگان در مفهوم توسعه، عدم ثبات مدیریت و جای خالی تفکر شبکه سازی از دیگر مسائل موجود در استان است.

دبیر شبکه ملی جامعه و دانشگاه در خراسان جنوبی کاهش جذب دانشجو را از دیگر مسائل موجود دانست و اضافه نمود: تجمیع واحدهای دانشگاهی و توسعه نگاه کارآفرینی از جمله راهکارهای ارائه شده برای برطرف این مشکل است.

بخشی با بیان اینکه مدیریت منابع آب و توسعه نیروگاه برق و باد در این شبکه دیده شده است، گفت: بالابودن شاخص محرومیت، مغفول ماندن کویر لوت، عدم فعالیت بازارچه های مرزی، خامفروشی و عدم فراوری ارزش اضافه نموده از دیگر مسائل شناسایی شده در استان است.

دبیرشبکه ملی جامعه و دانشگاه در خراسان جنوبی از برگزاری همایش فرهنگ دانشگاهی در 15 و 16 اسفند ماه امسال اطلاع داد و گفت: همچنین همایش کویر لوت در اردیبهشت ماه سال آینده برگزار می گردد

تشکیل اتاق فکر نخبگان برا مسائل استان

رئیس دانشگاه بیرجند هم در این نشست با اشاره به راه اندازی شبکه ملی جامعه و دانشگاه اعلام کرد: این شبکه حلقه بین نخبگان و جامعه است.

احمد خامسان با بیان اینکه مسائل استان در اتاق فکرهایی با حضور نخبگان آنالیز می گردد، اضافه نمود: این شبکه در هر شهر یک دبیرخانه مرکزی دارد.

خامسان خواهان تشکیل شورای هماهنگی در استان شد و اظهار کرد: این شورا متشکل از پنج عضو از دستگاه ها و سه نفر از نهادهای مردمی است.

رئیس دانشگاه بیرجند با اشاره به مسائل پیش روی خراسان جنوبی اعلام کرد: بی ثباتی مدیران یکی از مسائل اساسی پیش روی استان است.

وی خواهان ماندگاری نخبگان و جوانان در استان شد و اعلام کرد: بر اساس آمارها خراسان جنوبی رتبه سوم زاد و ولد و رتبه سوم پیری را دارد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 10 اردیبهشت 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tafatton.ir شناسه مطلب: 275

به "راه اندازی شبکه ملی جامعه و دانشگاه، ورود به برطرف مسائل مرزی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راه اندازی شبکه ملی جامعه و دانشگاه، ورود به برطرف مسائل مرزی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید