روش های نگهداری آثار باستانی در ایتالیا چگونه است؟

به گزارش تفطن، معروف ترین و مهم ترین آثار باستانی در ایتالیا را می توانید در شهر رم مشاهده کنید، اما نکته مهم و آن چیزی که به درآمدزایی در صنعت گردشگری این کشور منتج می گردد، حفظ، نگهداری و تجهیز کردن این بناهای تاریخی است که البته هزینه های سنگینی را به دوش شهرداری این شهر می گذارد. خبرنگاران در این مطلب و به نقل از ایسنا به آنالیز چند و چون تعمیر و نگهداری آثار باستانی در این شهر پرداخته است.

روش های نگهداری آثار باستانی در ایتالیا چگونه است؟

برای دیدن شاهکارهای تاریخ اروپا با تور ایتالیا همراه شوید.

به منظور کنترل و تامین هزینه های سنگین نگهداری آثار باستانی و تعمیرات بافت های قدیمی، دولت ایتالیا از روش های هوشمندانه ای مثل واگذاری به صورت اجاره و یا کامل به بخش خصوصی بهره می برد و در طول سال های اخیر با هزینه های سنگین تعمیرات و نگهداری و همچنین درآمدزایی بناهای معروفی مثل کولوسئوم، برج تاریخی پیزا و فواره تروی روبرو شده است. حفظ این بناها به گفته یکی از مقامات این کشور به لحاظ این که بخشی از تاریخ ایتالیا است و به عنوان جاذبه های گردشگری موجب درآمد زایی می گردد، دارای اهمیت بسیار زیادی است.

اما خطری که همیشه این بناهای تاریخی را هم در این کشور و هم در سایر کشور ها تهدید می نماید واقع شدن آنها در مراکز شهر های بزرگ و در معرض باران های اسیدی، آلودگی هوا و مواردی از این دست می باشند. اما دولت ایتالیا به جای اینکه این بناها را به دلیل هزینه های سنگین نگهداری آثار باستانی رها کند و موجب لطمه به تاریخ و تمدنش این کشور گردد، بخش خصوصی را جهت سرمایه گذاری در این حوزه ترغیب نموده است، به عنوان مثال یکی از شرکت های معروف در فراوری کیف و کفش به نام تادس برای سرمایه گذاری در بازسازی بنای کولوسئوم و دو شرکت معروف دیگر نیز برای سایر بناهای تاریخی این کشور اعلام آمادگی نموده اند.

بیشترین یاری را به منظور حفظ تاریخ و تمدن این کشور، شرکت تادس با 30.66 میلیون یوروی سرمایه گذاری در پروژه تعمیرات بنای تاریخی کولوسئوم را انجام داد. هرچند که به دلیل تبلیغات این شرکت در این بنای تاریخی انتقاد کارشناسان را به همراه داشت و آنها ابراز داشتند که این مکان های تاریخی که در در واقع به ملت ای کشور متعلق است، به محل نمایش تبلیغات این شرکت ها تبدیل شده و هویت بناها را تا حدی زیر سوال برده است.

اما باید در نظر داشت که در یک تعامل باید هر دو طرف به فکر منافع خود باشند و در این نوع تعامل هم که بین بخش خصوصی و دولتی شکل گرفته از این قضیه مستثنا نیست. تبلیغات هدف بخش خصوصی و تعمیرات و حفظ بناهای تاریخی بدون هزینه هم هدف دولت است.

راه چاره دیگر دولت ایتالیا نیز که بیش از 103 ساختمان تاریخی شامل چندین قلعه، صومعه، کلیسا و برج های تاریخی را شامل می گردد، واگذاری کامل این بناها به بخش خصوصی اما با یک شرط که آن هم تجهیز و تبدیل این مکان ها به جاذبه های توریستی از قبیل هتل، رستوران و سایر جاذبه های توریستی است.

یاری به پراکنده شدن جاذبه های تاریخی از مراکز شهرهای بزرگ این کشور از دیگر اهداف این پروژه است. در این طرح می بایست تمام شرکت های خصوصی برنامه خود را برای آینده هر مکان تاریخی با ذکر ایده خود در مورد نگهداری آثار باستانی به صورت محرمانه تحویل کارشناسان دولتی دهند و بعد از آنالیز ایده های هر شرکت، با تعهدات کامل و لازم به بخش خصوصی واگذار می گردد. در این پروژه هر مکان تاریخی به مدت 9 سال و به طور رایگان به شرکت های واجد شرایط واگذار می گردد که در صورت موفقیت نیز، تمدید تا 9 سال دیگر نیز امکانپذیر است.

در ادامه بعضی از اهداف اساسی پروژه همکاری بخش دولتی و خصوصی را در راستای بازسازی بناهای تاریخی ایتالیا تشریح می کنیم:

  • حفظ هویت بناهای تاریخی و احساس وطن دوستی در مردم
  • رسیدن به مفاهیمی با ارزش تر از بازسازی و نگهداری آثار تاریخی با نگاه ویژه به سرمایه های ملی به جای منابع درآمدی
  • احساس مسئولیت بیشترمردم نسبت به حفظ بناهای تاریخی با ورود بخش خصوصی به این حوزه
  • افزایش موقعیت های شغلی با کارآفرینی و یاری به فقرزدایی
  • بازسازی کامل بناهای تاریخی در مدت محدود که هدف اصلی می باشد.

اما اهداف زیر نیز با انجام پروژه های بازسازی بافت های سنتی و بناهای تاریخی مد نظر است:

  • رشد و پیشرفت شهری: با واگذاری این پروژه به بخش خصوصی، مشاغل بسیاری ایجاد می گردد.
  • حفظ تنوع بین فرهنگی: توجه به اقوام مختلف بیشتر شده، به گونه ای که فرهنگ قومیت های محلی با جذب توریست بیشتر معرفی می شوند.
  • دسترسی یکسان به منابع: زمینه برای مرکز زدایی فراهم و سرمایه لازم به منظور رشد مناطق دور از پایتخت نیز مهیا می گردد.
  • حفظ همکاری بین شهروندان: با دعوت از عموم برای بازسازی، احساس تعلق خاطر به هویت فرهنگی در بین مردم بیشتر می گردد.
  • حفظ هویت شهری: با بازسازی بناهای تاریخی، مردم هرگز ریشه تمدن و فرهنگ خود را از یاد نخواهند برد، چرا که این آثار تاریخی به عنوان نماد فرهنگی، هویت تاریخی مردم را حفظ می نماید.
  • افزایش احساس افتخار ملی: هدف نهایی از بازسازی آثار تاریخی مفهومی با ارزش تر از درآمد دارد که با دیدن بناهای تاریخی را در شرایط مناسب و جذاب به کشور خود احساس بهتری دارند.
منبع: الی گشت
انتشار: 9 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tafatton.ir شناسه مطلب: 921

به "روش های نگهداری آثار باستانی در ایتالیا چگونه است؟" امتیاز دهید

2 کاربر به "روش های نگهداری آثار باستانی در ایتالیا چگونه است؟" امتیاز داده اند | 4.5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روش های نگهداری آثار باستانی در ایتالیا چگونه است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید