شمال قزوین روی گسل

به گزارش تفطن، آرشین برزگر- قزوین ـ خبرنگار:استان قزوین جزو مناطق زلزله خیز در ایران است. در استان قزوین 35 گسل شناسایی شده است که از میان آنها 8 گسل فعالند. در میان گسل های استان، گسل شمال قزوین که با طول بیش از 60 کیلومتر در فاصله 11 کیلومتری شمال شهر واقع شده است، یکی از اصلی ترین تهدیدها از نظر وقوع زلزله برای استان محسوب می گردد.

شمال قزوین روی گسل

منطقه پونک، دانشگاه آزاد، پارک علم و فناوری و بوستان ملی باراجین از جمله مکان هایی اند که طی بارگذاری شهری در محدوده نزدیک به محدوده گسل ساخته شده اند. آیا در راستا توسعه شهر قزوین به سمت شمال، زیرساخت های لازم به منظور برقراری ایمنی در برابر گسل و خطر زلزله در نظر گرفته شده است؟

  • زلزله اجتناب ناپذیر است

یک کارشناس زمین شناسی با بیان این که به دلیل چین خوردگی های زمین، شرایط ریخت شناسی جغرافیایی، خاک شناسی و وضعیت لایه های زیرسطحی در استان زلزله دیر یا زود اتفاق خواهد افتاد، گفت: به جز زلزله های مختلفی که در طول تاریخ در این منطقه به وقوع پیوسته است، در دوران معاصر هم 3 زلزله بویین زهرا در سال 1341، زلزله رودبار در سال 1369 و زلزله آوج در سال 1381 را شاهد بوده ایم. جواد پورشریفی با تقسیم بندی گسل ها به 3 نوع امتداد لخت، کششی و فشاری اعلام کرد: مدل حرکت این گسل ها با هم فرق می نماید. گسل های امتداد لخت روی سطح افق حرکت می نمایند، اما گسل های کششی و فشاری با توجه به زاویه شکست در زاویه قائم جنبش دارند که گسل شمال قزوین از نوع سوم است.

وی درباره موقعیت جغرافیایی گسل شمال شهر قزوین شرح داد: این گسل از ضلع جنوب ارتفاعات شمال قزوین عبور می نماید. از بخش کوهین آغاز می گردد تا شمال آزادراه قزوین ـ زنجان می آید و بعد تا روستای رزجرد و رشتقون و منطقه کبریت میان (نزدیکی نیروگاه شهید رجایی) ادامه پیدا می نماید. این کارشناس زمین شناسی با یادآوری این که در پهنه گسل، زلزله بیشترین میزان انرژی را داراست و بالطبع خسارت های مالی آن هم بیشتر خواهد بود، اضافه نمود: مناطقی که در شمال این آزادراه قرار دارند ویژگی هایی دارند که غیر از مساله گسل از نظر طبیعی هم مصائبی برای توسعه شهری ایجاد می نمایند.

  • ممنوعیت ساخت وساز در اطراف گسل ها

مدیرکل مدیریت بحران استانداری قزوین هم با بیان این که طبیعت کار خودش را می نماید و ما باید آماده باشیم، گفت: طبق اطلاعاتی که از موقعیت و ویژگی های گسل های شهرستان قزوین به دست آورده ایم، شبیه سازی رایانه ای در خصوص زلزله های احتمالی اجرا شده و در آن تعیین شده است اگر گسل شمال یا جنوب قزوین فعال گردد، در شهر قزوین چه تعداد ساختمان با چند درصد تخریب یا چه تعداد افراد با چند درصد مصدومیت خواهیم داشت یا چند نفر زیر آوار خواهند ماند. قدرت الله مهدیخانی درباره ممنوعیت توسعه شهری در نقاط زلزله خیز توضیح داد: در این زمینه آیین نامه ای کلی با عنوان 2800 (آیین نامه طراحی ساختمان ها در برابر زلزله) را داریم که برگرفته از آیین نامه های جهانی است؛ چراکه مساله زمین لرزه و خسارت های آن را در همه جای جهان به صورت یکپارچه آنالیز می نمایند.

وی ادامه داد: بر مبنای این آیین نامه طبیعتاً ساخت وساز روی خود گسل کلاً ممنوع است چون گسل جایی است که در هنگام زلزله دچار شکست می گردد. یعنی زمین در آنجا به اصطلاح عامیانه دهان باز می نماید. ضمناً تا جایی که می توانیم نباید به این گسل ها نزدیک نشویم و به هیچ عنوان نباید اطراف آنها ساخت وساز داشته باشیم.

  • محدودیت کاربری های مسکونی

معاون شهرسازی و معماری شهرداری قزوین هم با بیان این که در توسعه شهر قزوین به سمت شمال دقیقاً مطابق طرح های جامع و تفصیلی عمل می کنیم، گفت: در شمال شهر قزوین پهنه ها و کاربری هایی داریم که در طرح جامع مصوب دیده شده است و شهرداری قزوین هم الزاماً باید طرح را اجرا کند. حمید ضیائی با تأکید بر الزام شهرداری و مدیریت شهری برای رعایت طرح های مصوب اضافه نمود: در این طرح کاربری های مختلفی از جمله مسکونی و فضای سبز در کنار آزادراه قزوین ـ زنجان وجود دارد که کاربری های مسکونی آن محدود و فقط منحصر به محدوده شمال اسماعیل آباد و نواحی نه گانه است. بیشتر کاربری های عمومی، خدماتی و ذخیره شهری در این منطقه پخش شده است. وی با یادآوری این که تنها دستگاهی که می تواند طرح جامع را تغییر دهد، کمیسیون ماده 5 است ادامه داد: شهرداری راساً نمی تواند به هیچ تغییری در طرح های جامع شهری اقدام کند و کوشش می کنیم دقیقاً مطابق طرح جامع توسعه شهر قزوین عمل کنیم.

  • توسعه شهر از شرق و غرب

یک کارشناس شهرسازی با بیان این که طرح های تفصیلی و جامع شهری توسط دستگاه های مختلفی آنالیز و تهیه می شوند، گفت: نمی توانیم شخص یا نهادی خاص را در حیطه اجرای طرح های شهری مقصر بدانیم. چون جمع بندی همه مسائل مختلف مرتبط با شهر به ایجاد چنین طرح هایی منجر می گردد. سابک سیدوف اعلام نمود: باید توجه داشته باشیم تا جای ممکن به گسل های شهر قزوین نزدیک نشویم و در مناطقی هم که به دلیل نقصان طرح های تفصیلی و جامع در آنها ساخت وساز اجرا شده است باید تمام تجهیزاتی را که در مواقع بحران مورد استفاده قرار می گیرند و برای ایمن کردن شهر در برابر زلزله ضروری است مهیا کنیم.

وی ادامه داد: ضروری است به منظم کردن ساختار شهری در نواحی جنوبی به ویژه بافت فرسوده توجه گردد تا بن بست ها، معابر باریک و شکل غیرقابل پیش بینی راستاهای عبور و مرور در این مناطق در هنگام زلزله سبب انسداد یا کندی در امر یاری رسانی و پشتیبانی لجستیک آن نگردد. این کارشناس شهرسازی با یادآوری این که نمی توانیم به گزینه ای برسیم که 100 درصد عالی و بی عیب باشد، اضافه نمود: از آنجایی که وجود باغستان سنتی قزوین اجازه توسعه فیزیکی در جهات شرق، غرب و جنوب را به دست اندرکاران توسعه شهری نمی داده، همه توسعه شهر به شمال آن محدود شده است.

البته این باغ ها در گذشته در شمال شهر قزوین هم وجود داشته و درست نیست که آنها را به عنوان مانعی برای توسعه شهرسازی در قزوین در نظر بگیریم. سیدوف توسعه از درون، توسعه پیوسته و منفصل را 3 شکل ممکن توسعه هر شهری از جمله قزوین دانست و گفت: هر کدام از این 3 روش مزایا و معایب خودش را دارد، اما با توجه به شکل شهر قزوین بهتر است با گذر کردن از جهات شرق و غرب باغ های سنتی به شکل منفصل شهر را توسعه بخشد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 22 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tafatton.ir شناسه مطلب: 592

به "شمال قزوین روی گسل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شمال قزوین روی گسل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید