صادرکنندگان ایرانی و بازار فراموش شده پاکستان

به گزارش تفطن، بر اساس آنالیز های صورت گرفته از سوی اتاق تهران، پاکستان در سال 2018، 84 میلیارد دلار تجارت خارجی داشته که از این عدد 24 میلیارد دلار مربوط به صادرات این کشور و 60 میلیارد دلار به واردات این کشور اختصاص دارد.

صادرکنندگان ایرانی و بازار فراموش شده پاکستان

جهت دریافت مشاوره خدمات طراحی لوگو از بهترین و باتجربه ترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی لوگو و آرم تجاری تا برندینگ حرفه ای را با بهترین قیمت از ما بخواهید.

باوجود مرز زمینی مشترک میان ایران و پاکستان و نزدیکی فرهنگی و مالی، آمارهای تجارت میان دو کشور نشان می دهد که عدد بسیار محدودی صادرات و واردات میان این دو همسایه در جریان است.

بر اساس برآوردهای صندوق بین المللی پول، اقتصاد پاکستان در سال 2018 رشد 5.5 درصدی داشته و نرخ تورم نیز در آن 5.2 درصد بوده است. همچنین این کشور در سال های گذشته با افزایش میزان صادرات و واردات روبه رو بوده که در این میان سرعت بالا رفتن واردات بسیار بیشتر از صادرات بوده است.

آنالیز ها نشان می دهند در سال 2018 پاکستان در حوزه نفت خام و روغن حاصل از مواد معدنی قیری بیشترین واردات را داشته که ارزش آن حدوداً پنج میلیارد دلار بوده است. بیشترین صادرات در این حوزه به پاکستان را امارات متحده عربی، عربستان سعودی و قطر انجام داده اند.

مهم ترین کالای صادراتی پاکستان نیز برنج نیمه سفید شده یا کامل سفید شده بوده که با ارزش 1.8 میلیارد دلار سهم 7.4 درصدی در صادرات این کشور داشته است.

عمده صادرات پاکستان به ایالات متحده آمریکا بوده که به تنهایی 16 درصد از کل این آمار را به خود اختصاص داده است. چین، انگلستان، افغانستان، آلمان و امارات متحده عربی نیز دیگر کشورهایی هستند که بیشترین صادرات پاکستان به آنها صورت گرفته است.

اما چین اصلی ترین کشور صادرکننده کالا به پاکستان بوده است و به تنهایی حدود 24 درصد از بازار پاکستان را در اختیار خود گرفته است، پس ازآن امارات متحده عربی و عربستان سعودی در رتبه های بعدی هستند.

آنالیز اصلی ترین شرکای تجاری پاکستان نشان می دهد که ایران بین آنها، صندلی قابل توجهی ندارد.

در سال 2018 پاکستان حدوداً 228 میلیون دلار به ایران صادرات داشته که حدود 0.1 درصد از ارزش کل صادرات این کشور را تشکیل می دهد. ایران نیز در این سال 374 میلیون دلار به پاکستان صادرات داشته که تنها 0.6 درصد از کل واردات پاکستان را شامل می گردد.

کاغذ و مقوا اصلی ترین کالاهای صادراتی پاکستان به ایران را شامل شده و بعضی گازهای نفتی عمده ترین صادرات ایران به پاکستان را تشکیل داده اند.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 22 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tafatton.ir شناسه مطلب: 1033

به "صادرکنندگان ایرانی و بازار فراموش شده پاکستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صادرکنندگان ایرانی و بازار فراموش شده پاکستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید