فوائد روغن هویج

به گزارش تفطن، فوائد روغن دانه یا تخم هویج به مدت طولانی است که شناخته شده است. این روغن به عنوان معروف ترین منبع ویتامین A و بتا کاروتن در نظر گرفته می شود. در این مقاله اطلاعات بیشتری را در خصوص فوائد آن در

فوائد روغن هویج

مترجم: رزیتا ملکی زاده

منبع:راسخون

فوائد روغن دانه یا تخم هویج به مدت طولانی است که شناخته شده است. این روغن به عنوان معروف ترین منبع ویتامین A و بتا کاروتن در نظر گرفته می شود. در این مقاله اطلاعات بیشتری را در خصوص فوائد آن در اختیارتان قرار می دهیم.

روغن هویج از دانه های گیاه هویج بدست می آید. روغن هویج به رنگ زرد و یا کهربایی بوده و بوی شیرین خامی از آن به مشام می رسد. این روغن منبعی غنی از بتا کاروتن و ویتامین A است. و با خواص بسکمک از جمله ضد عفونی نمایندگی، آرامش بخشی، آنتی اکسیدانی، تحریک نمایندگی و غیره همراه است. روغن هویج خواص دارویی بسکمک دارد اما یک ماده رنگی یا رنگساز مؤثر و همچنین عامل طعم بخش نیز به شمار میرود. گرچه این روغن قابل خوردن می باشد، اما حاوی عاملث تحت عنوان میریستیسین بوده که ممکن است سیستم عصبی را تحت تأثیر قرار داده و موجب بروز رفتار عجیب و حاکی از عصبانیت در میان مصرف نمایندگان شود از اینرو توصیه می شود به منظور اطلاع از مقدار مصرفی صحیح با یک پزشک مشورت نمایید. اجازه دهید به خواص روغن هویج با جزئیات بیشتری بپردازیم.

روغن هویج: فوائد

مراقبت از پوست

استفاده از روغن دانه هویج یکی از بهترین راه های درمانی صحیح پوست به شمار می رود. وجود بتا کاروتن و ویتامین A در آن، به حفاظت از پوست شما از آسیب نور خورشید کمک کرده، پوست را سفت تر و درخشان تر از پیش می سازد. این روغن یک تونر طبیعی و عامل ضد برنزه شدن پوست است که فرایند پیری پوست را بتأخیر می اندازد. همچنین شناخته شده است که راش یا بثورات پوستی، اگزما، و سایر مسائل پوستی را کاهش می دهد.

مراقبت از مو

شگفتیهای نسبت داده شده به روغن تخم هویج تنها به مراقبت از پوست محدود نمی شود، بلکه زمانی که بر روی پوست سر استفاده شود، به رشد سالم مو کمک می کند. استفاده از روغن هویج بر روی انتهای مو می تواند مشکل شاخه ای شدن انتهای مو را رفع کرده و موی شما را نرم ساخته و درخشندگی فراوانی به آن بخشد.

ضد عفونی نمایندگی

روغن دانه هویج شناخته شده است که زخم و عفونت را درمان ساخته و همچنین از بدتر شدن آنها جلوگیری می کند به این دلیل که از خواص ضد عفونی نمایندگی برخوردار است که از بروز کزاز جلوگیری می کند. روغن هویج به صورت خارجی بر روی زخم و عفونتها استفاده شده به طوریکه باکتریهای موجود در سطح بدن شما را از بین برده و به بهبود زخم و عفونت با سرعتی بیشتر کمک می کند. مصرف آن همچنین می تواند راش، واکنشها، آلرژیها و اختلالات مجاری ادراری را آرام سازد.

آنتی اکسیدانی

روغن دانه هویج منبعی غنی از کاروتنوئیدهایی است که آنتی اکسیدانهایی کاملاً قدرتمند می سازد. رشد سلولی را برانگیخته و در بسکمک محصولات آرایشی به دلیل خواص جوانسازی و التیام بخشی خود مورد استفاده قرار می گیرد.

پاکسازی و یا سم زدایی

شناخته شده است که روغن دانه هویج کبد را پاکسازی می کند. این روغن به طور عادی دارای خواص دارویی جهت کمک به بهبود عوارضی مانند هپاتیت، یرقان و سیروز کبدی است. روغن دانه هویج همچنین به عنوان یک دیوریتیک عمل کرده به طوریکه تعداد دفعات دفع ادرار را افزایش می دهد. این روغن به بدن شما جهت خلاص شدن از مواد سمی و سایر مواد زائد کمک کرده و بدن شما را به طور مؤثری سم زدایی می کند.

تحریک نمایندگی

روغن دانه هویج جریان خون را تحریک ساخته و فعالیت متابولیک بدن شما را تقویت می سازد. در واقع، جریان خون در طول قاعدگی را تحریک ساخته و کل این فرایند را آسان، منظم و بدون درد می سازد. روغن دانه هویج همچنین ترشح هورمونی را تحریک کرده و عملکردهای مغز را راه انداخته، به شما در حفظ هوشکمک و فعالیت بیشتر کمک می کند.

خوشبو نمایندگی

روغن دانه هویج دارای رایحه شیرین خاکی است که به خوبی با سایر رایحه ها آمیخته شده و تولید عطرهای متنوعی می کند. از اینرو، فوائد روغن هویج به مراقبت از پوست و خواص دارویی محدود نمی شود، بلکه به عنوان ماده تشکیل دهنده در ساخت عطرهایی با بوی شیرین مورد استفاده قرار می گیرد.

مُسکنی

در زمانهای قدیم کیمیاگران مخلوطی از روغن دانه هویج را جهت تسکین درد معده و سایر درد مفاصل مورد استفاده قرار می دادند. روغن دانه هویج به تقویت غشاء مخاطی کمک کرده که در نهایت موجب رفع درد شده و از اینرو به عنوان یک مسکن مؤثر شناخته می شود.

آروماتراپی

روغن دانه هویج به طور معمول در آروماتراپی و یا درمان بوسیله ماساژ با روغن معطر بکار برده می شود. رایحه شیرین خاکی و خوشایند آن شناخته شده است که در رفع استرس مؤثر بوده و احساس طراوت و سرزندگی را به شما می بخشد. همچنین برای پوست خوب بوده و درد عضلات را فرو می نشاند. تمامی این خواص مرتبط با روغن دانه هویج، از آن روغنی ایده آل برای آروماتراپی ساخته است.

بینایی

صحبت از روغن هویج بدون اشاره به خواص مراقبت از چشم آن غیر ممکن است. به این دلیل که هویج سالیان سال است به عنوان بهبود بینایی شناخته شده می باشد. روغن هویج تولید اریتروسیت را تحریک کرده که بینایی و فروغ دیده را نیز بهبود می بخشد.

گرچه روغن هویج هیچ تهدیدی به حساب نیامده و مصرف آن بی خطر است، اما توصیه می شود زنان باردار از مصرف آن تا آنجا که امکان دارد خودداری کرده و یا پیش از مصرف با یک پزشک متخصص زنان و زایمان مشورت نمایند.

منبع: راسخون
انتشار: 16 آبان 1400 بروزرسانی: 16 آبان 1400 گردآورنده: tafatton.ir شناسه مطلب: 2152

به "فوائد روغن هویج" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فوائد روغن هویج"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید