همه آنچه باید درباره ماساژ نوزاد بدانید

به گزارش تفطن، وقتی با دست هایتان نوزاشش می کنید، فقط بدنش آرام نمی گیرد. فرزند شما در این لحظات امنیت را بیشتر از هر زمانی احساس می کند. ماساژ نوزاد فواید زیادی را به فرزندتان می رساند و یکی از روش های موثر برای برقراری ارتباطی عمیق با نوزاد و آرامش دادن به او به شمار می رود. پس این فرصت را از دست ندهید.

همه آنچه باید درباره ماساژ نوزاد بدانید

نوزادها هم به ماساژ نیاز دارند؟

شاید برایتان این سوال پیش آمده باشد که مگر بدن کوچک و ضعیف نوزادتان هم به ماساژ نیاز دارد؟ برای پاسخ دادن به این سوال، بهتر است تعریفمان از ماساژ را با هم هماهنگ کنیم. ماساژ نوزاد یعنی حرکت دادن کف دست ها و انگشتان به شکلی آرام و ریتمیک روی بدن او.

ماساژ تنها به فرزند شما آرامش نمی دهد. این کار در بدن خود شما هم هورمون اکسیتوسین یا همان هورمون شادی را تولید می کند و احساس خوبی را به شما و حتی شریک زندگی تان که تماشا کننده ماساژ نوزاد است، انتقال می دهد.

ماساژ نوزاد چه فوایدی دارد؟

کودک شما با ماساژ دریافت، احساس آرامش می کند و برای خوابی عمیق و آرام آماده می گردد. اما ماساژ نوزاد تنها این فایده را به او نمی رساند. نوزادانی که والدینشان برای ماساژ دادن آنها وقت می گذارند، کمتر دچار اضافه وزن می شوند، مسائل گوارشی کمتر آزارشان می دهد، چرخه شب و روزشان زودتر تنظیم می گردد و حتی درد درآوردن دندان را کمتر احساس می کنند.

با ماساژ نوزاد نه تنها فرزندتان آرامش بدنی و ذهنی بیشتری می گیرد، بلکه خستگی یک روز نگهداری از نوزاد هم از بدن شما بیرون می رود. نوزادی که ماساژ دریافت می کند کمتر گریه می کند و بی قراری اش هم کمتر می گردد.

ماساژ به بهبود وضعیت نوزادان نارس کمک می کند و ریتم قلب آنها را بهبود می دهد. اما از آنجا که این نوزادان تحت مراقبت های خاص قرار دارند، حتما قبل از انجام حرکات، باید با یک متخصص مشورت کرد.

نوزادانی که ماساژ دریافت می کنند، ضربان قلب متعادل تری دارند. ماساژ سیستم عصبی آنها را بهبود می دهد و رشد اندام ها را تنظیم می کند.

یکی از مطالعات انجام شده در این زمینه، از تاثیر ماساژ بر کاهش زردی نوزادان حکایت می کند و مطالعه دیگری از تاثیر آن بر کاهش افسردگی زایمان در مادران خبر می دهد.

نباید فراموش کرد که ماساژ نوزاد یک کار مادرانه نیست. پدران هم می توانند از فواید متعدد این کار بهره ببرند. مراقبت پدر از نوزاد، نه تنها آرامش مادری که تازه از بستر زایمان بیرون آمده را بیشتر می کند، بلکه به آرامش بیشتر پدر هم منجر شده و ارتباط عاطفی او با نوزاد را تقویت می کند.

نوزادانی که ماساژ دریافت می کنند، کمتر دچار استرس می شوند و تحمل بیشتری در برابر درد دارند. فعالیت مغز آنها پایدارتر است و اگر نارس به دنیا آمده باشند، با ماساژ، رشد مغزشان به وضعیت طبیعی برمی گردد.

چه زمانی ماساژ را شروع کنیم؟

شما نمی توانید در میانه جیغ ها و گریه های نوزادتان، با ماساژ دادن حال او را بهتر کنید. برای اینکه فرزندتان آرامش را از دستان شما بگیرد و شما هم در آرامش بدنش را ماساژ دهید، باید زمان مناسبی را انتخاب کنید.

زمانی که برای ماساژ انتخاب می کنید نباید به زمان شیر خوردن نوزاد نزدیک باشد و مراقب باشید که کودکتان را در زمان گرسنگی اش هم ماساژ ندهید. بهترین زمان برای ماساژ دادن کودک، وقت بیدرای اوست، نه زمانیکه از خواب آلودگی کلافه شده. کودک شما باید زمانی ماساژ را دریافت کند، که آمادگی کامل برای ارتباط برقرار کردن با شما را دارد.

پیش نیازهای ماساژ دادن

  • یک محل آرام پیدا کنید. جایی که سر و صدای زیادی در آن نیست و از وسایل متعدد انباشته نشده است.
  • دمای اتاق را به شکلی تنظیم کنید که سرد نباشد. دمای حدود 24 درجه سانتی گراد، می تواند برای اتاق ماساژ مناسب باشد. از آنجا که در زمان ماساژ باید لباس های کودکتان از تنش در بیاورید، باید اتاقی که برای ماساژ انتخاب کرده اید، گرم تر از اتاق های دیگر باشد.
  • تلفن همراهتان را به اتاق ماساژ نیاورید. در زمان انجام این کار، باید تمام حواستان به نوزاد باشد و به بهانه های مختلف، ماساژ را قطع نکنید. کامل، آرام و بدون وقفه انجام شدن ماساژ بسیار مهم است. پس وسایل مورد نیاز را قبل از شروع بیاورید و وسایلی که ممکن است حواستان را پرت کند را هم از اتاق خارج کنید.
  • یک لباس نرم و تمیز را آماده کنار خود بگذارید تا بعد از ماساژ دادن به نوزاد بپوشانید.
  • برای اینکه حرکت دستتان روی پوست نوزاد آرامش بخش تر باشد، بهتر است دستانتان را با روغن زیتون یا روغن های مخصوص ماساژ نوزاد کمی چرب کنید تا پوستتان به آرامی روی پوست او بلغزد.
  • اگر از روغن های ماساژ استفاده می کنید، حواستان به حساسیت پوستی نوزادتان و نشانه های بروز آن باشد.
  • در زمان ماساژ، می توانید به آرامی با او صحبت کنید، برایش آواز بخوانید، یا یک موسیقی آرامش بخش را پخش کنید.

چطور کودکم را ماساژ دهم؟

کودک را روی یک حوله یا تشکچه نرم قرار دهید و دست هایتان را قبل از شروع ماساژ با روغن مخصوص ماساژ کودک یا زیتون چرب کنید.

ماساژ را از پای کودک شروع کنید تا جریان خون از کف پا به سمت مغز هدایت گردد. در تمام زمان ماساژ، شما باید به سمت بالا حرکت کنید.

ابتدا رو، کف و مچ پا را ماساژ دهید و بعد به آرامی به سمت ساق و ران ها بروید. وقتی به شکم و قفسه سینه کودکتان رسیدید، دو دست را به شکل قرینه روی بدنش حرکت دهید.

حرکات اصلی را با کف دست هایتان انجام دهید و با انگشت ها برای کشیدن حلقه های کوچک روی بدن نوزاد تلاش کنید.

واکنش های کودکتان را با دقت بررسی کنید. او به شما خواهد گفت که این حرکات را دوست دارد یا نه.

گریه نوزاد، دلیل کافی برای قطع ماساژ است. در صورت شروع شدن گریه فرزندتان، فکر ادامه ماساژ را از سرتان بیرون کنید.

منبع: کتاب کاله
انتشار: 24 خرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tafatton.ir شناسه مطلب: 328

به "همه آنچه باید درباره ماساژ نوزاد بدانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه آنچه باید درباره ماساژ نوزاد بدانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید