همه چیز درباره ایکس باکس سری ایکس: غول سیاه در راه!

به گزارش تفطن، وقتی نام کنسول های بازی مطرح می شود، بیشتر مردم این محصولات الکترونیکی را با نام پلی استیشن یاد می نمایند. حتی فکر قدیمی ترها به آتاری هم بازمی شود اما فقط اهالی حرفه ای دنیای بازی های ویدیویی از ایکس باکس صحبت می نمایند. کنسول بازی شرکت آمریکایی مایکروسافت که نخستین نسل آن در سال 2001 معرفی گردید. جعبه جادویی مایکروسافت تنها اندکی بیشتر از 24 میلیون دستگاه فروخت که در مقایسه با فروش 155 میلیون نسخه ای رقیب اصلی خود یعنی پلی استیشن 2 شبیه به یک شوخی بود.

همه چیز درباره ایکس باکس سری ایکس: غول سیاه در راه!

اما مایکروسافت نمی توانست بازار کنسول های بازی را فراموش کند. نسل دوم کنسول های آن ها با نام ایکس باکس 360 در سال 2005 از راه رسید و نه تنها زودتر از رقبای اصلی اش به بازار راه پیدا کرد بلکه قیمت پایین تری هم داشت. همین استراتژی های درست باعث شد تا مایکروسافت بیشتر از 78 میلیون دستگاه ایکس باکس 360 بفروشد و این یعنی بازار نوی از محصولات آن ها شکل گرفته بود که بسیاری از آن ها طرفدار جدی ایکس باکس بودند. بازی های ویدیویی انحصاری ایکس باکس 360 و مدل های گوناگون آن باعث شد تا بازار به درخشش مایکروسافت عادت کند و دنیای کنسول های بازی به نام ایکس باکس به عنوان یک مدعی قدرتمند خیره گردد.

در سال 2013 نسل سوم ایکس باکس با نام ایکس باکس ایکس وان از راه رسید. محصولی که شاید نتوانست به اندازه رقیب اصلی اش یعنی پلی استیشن 4 دیده گردد اما طرفداران و مخاطبان خاص خودش را پیدا کرد. مایکروسافت با سخت افزار قوی و بازی های انحصاری، ایکس باکس وان را به کنسولی قدرتمند تبدیل کرد که مدل های گوناگون آن با قیمت های مختلف، بسیاری از کاربران دنیای بازی های ویدیویی را راضی می کرد. اما این سرانجام کار نبود. آن ها باید نسل نو کنسول های بازی شان را برای رقابت با سایر کنسول های نسل نهم بازی های ویدیویی آماده کردند. پس اینگونه بود که ایکس باکس نو با نام ایکس باکس سری ایکس معرفی گردید.

ایکس باکس سری ایکس چگونه معرفی گردید؟

در جریان مراسم جوایز بازی های ویدیویی سال 2019 بود که طرفداران دنیای گیم در حالی که با جوایز برترین بازی های سال روبرو می شدند، تریلر عجیبی را مشاهده کردند. نسل نو کنسول بازی مایکروسافت با نام ایکس باکس سری ایکس رونمایی شد! فیل اسپنسر، مدیر اصلی مجموعه ایکس باکس مایکروسافت، روی صحنه آمد و جزییاتی از این کنسول را بیان کرد که در ادامه آن را آنالیز می کنیم. اما نکته جالب معرفی ایکس باکس سری ایکس تفاوت بزرگ آن با رقیب اصلی اش بود. مایکروسافت چندین ماه زودتر از معرفی پلی استیشن 5، کنسول نوش را به شکل ناگهانی معرفی کرد اما تا امروز، جزییاتی که از آن داریم چندان با معرفی زودتر آن هماهنگ به نظر نمی رسد.

چه اطلاعاتی از طراحی ایکس باکس سری ایکس داریم؟

مایکروسافت کوشش نموده تا سخت افزار بسیار قدرتمندی در ایکس باکس سری ایکس قرار بدهد و همین هم باعث شده با کنسولی با ابعاد بزرگ تر روبرو باشیم. اگرچه ابعاد اصلی ایکس باکس نو به صورت رسمی معین نشده اما به نظر می رسد این کنسول ارتفاعی بسیار بلندتر از کنسول های قبلی مایکروسافت داشته باشد. طراحی تقریبا عمودی ایکس باکس سری ایکس، در ادامه کوشش های مایکروسافت برای کاهش تفاوت های میان کنسول های بازی و کامپیوترهای قدرتمند مناسب بازی های ویدیویی بوده اما این به معنای عمودی بودن دائمی آن نیست.

شما می توانید کنسول نو مایکروسافت را هم به صورت عمودی و هم به صورت افقی بهره ببرید. در نهایت اما طراحی این کنسول در خدمت سخت افزار آن قرار گرفته و این حقیقت را می توانیم از خنک نماینده بزرگی که روی بخش بالایی کنسول قرار گرفته است هم درک کنیم. به نظر می رسد ایکس باکس نو تنها در رنگ مشکی به بازار عرضه می گردد.

در این زمینه بخوانید:

چه هارد اکسترنالی کار ما را راه می اندازد؟ راهنمای خرید

راهنمای خرید گوشی موبایل و تلفن هوشمند

برای تقویت و ارتقای سخت افزار لپ تاپ به چه نکاتی توجه کنیم؟

سخت افزار ایکس باکس سری ایکس چگونه طراحی شده است؟

مهم ترین ویژگی کنسول نو ایکس باکس که مایکروسافت به شدت روی آن پافشاری می نماید، سخت افزار بسیار قدرتمند آن است. براساس آماری که مایکروسافت منتشر نموده، کنسول نو آن ها چهار برابر ایکس باکس وان و دو برابر ایکس وان ایکس قدرت دارد؛ یعنی با یک پردازنده گرافیکی 12 ترافلاپسی با حافظه GDDR6 برابر است. اگرچه جزییات پردازنده گرافیکی ایکس باکس سری ایکس به صورت رسمی معین نشده اما پردازنده شخصی سازی شده AMD مدل Zen 2 این کنسول با معماری RDNA رادئون طراحی شده است.

این پردازنده هفت نانومتری احتمالا بزرگتر از پردازنده شانزده نانومتری ایکس باکس وان ایکس نیست اما قدرت باورنکردنی آن در کنار سایر جزییات سخت افزار باعث شده تا با کنسول بزرگی روبرو باشیم. مجهزشدن ایکس باکس سری ایکس به حافظه های اس اس دی باعث شده تا سرعت و عملکرد این کنسول به شکلی باورنکردنی بیشتر گردد. بنابراین ایکس باکس نو از فرمت تصویری 8K هم پشتیبانی می نماید. کیفیتی که نشان می دهد باید منتظر تصاویر باورنکردنی و مجذوب کنندهی در بازی های ویدیویی این کنسول باشیم.

ایکس باکس سری ایکس از بازی های قبلی مایکروسافت پشتیبانی می نماید؟

خرید یک کنسول نسل نهمی قدرتمند و گران قیمت باید ارزش خاصی داشته باشد. به همین علت هم سونی و مایکروسافت در کوشش بودند تا توانایی اجرای بازی های نسل قبلی خود روی کنسول های نو را فراهم نمایند. اگرچه سونی اجرای بازی های پلی استیشن 4 روی پلی استیشن 5 را تایید نموده و حرفی از عناوین کنسول های قبلی نزده اما مایکروسافت از همان ابتدا با قدرت وارد دنیای بازی های نوستالژیک شده است.

مایکروسافت با ویژگی Backward Compatibility به کاربران اجازه می دهد تا بازی های ایکس باکس 360 و ایکس باکس نسل اول را روی ایکس باکس وان تجربه نمایند. حالا این قابلیت مجذوب کننده به دنیای ایکس باکس سری ایکس هم وارد شده و کاربران این کنسول می توانند از همان روز اول بازی های کنسول های قبلی مایکروسافت را روی این کنسول مجذوب کننده تجربه نمایند.

قیمت ایکس باکس سری ایکس چند می گردد؟

سیاست مخفی کردن قیمت اصلی کنسول های نسل نو شاید تنها شباهت سونی و مایکروسافت در عرضه پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری ایکس باشد. به همان اندازه که نمی دانیم پلی استیشن 5 با چه قیمتی عرضه می گردد، نمی دانیم ایکس باکس سری ایکس هم چه قیمتی دارد. با این حال شایعاتی که از کارخانه دو رقیب قدیمی به گوش می رسد، به خوبی نشان می دهد مایکروسافت احتمالا قیمت پایین تری برای کنسول نوش در نظر گرفته است. حتی این احتمال وجود دارد که ایکس باکس سری ایکس قیمتی حدود نصف پلی استیشن 5 داشته باشد.

ضمن این که باید بدانید براساس اطلاعاتی که از مدت ها پیش از ایکس باکس نو می دانیم، مایکروسافت به زودی از کنسول مقرون به صرفه تر و ضعیف تری هم رونمایی می نماید که آن را با نام ایکس باکس سری اس هم می شناسیم. ایکس باکس نو ابتد قرار بود در تابستان عرضه گردد اما مایکروسافت تصمیم گرفت در سیاست های خود تنو نظر کند و دوباره وارد عمل گردد.

اگر طرفدار دوآتشه و قدیمی کنسول مایکروسافت هستید، باید تا دو مرداد صبر کنید. روزی که مایکروسافت از بازی های نو ایکس باکس سری ایکس رونمای می نماید.

منبع: ایرنا زندگی
انتشار: 7 آذر 1400 بروزرسانی: 7 آذر 1400 گردآورنده: tafatton.ir شناسه مطلب: 2176

به "همه چیز درباره ایکس باکس سری ایکس: غول سیاه در راه!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه چیز درباره ایکس باکس سری ایکس: غول سیاه در راه!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید