شرایط ازدواج خیلی خوب بود کرونا هم اضافه شد ، توصیه معاون وزیر به جوانان ، راهکاری برای برطرف مشکل جهیزیه و مسکن

به گزارش تفطن، معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان از افزایش متقاضیان وام ازدواج در سه ماهه نخست سال جاری نسبت به سه ماهه نخست سال گذشته اطلاع داد و گفت: تعداد متقاضیان این وام تا سرانجام خرداد ماه سال جاری بیش از 420 هزار مورد بوده. این رقم در مدت مشابه سال گذشته به 414 هزار مورد رسید.

شرایط ازدواج خیلی خوب بود کرونا هم اضافه شد ، توصیه معاون وزیر به جوانان ، راهکاری برای برطرف مشکل جهیزیه و مسکن

جهت دریافت خدمات قیمت درب ضد سرقت با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان ارائه دهنده بهترین درب ضد سرقت ایرانی و خارجی میباشد.

به گزارش خبرنگاران آنلاین؛ ایسنا، محمدمهدی تندگویان، در نشست خبری هفته ازدواج که سال جاری از فردا آغار می گردد به برخی از موانع ازدواج جوانان در کشور پرداخت و گفت: موضوع ازدواج در سال های گذشته فرایند نزولی داشته و این فرایند به چند عامل بستگی دارد. برخی از این عوامل طبیعی است و از این به بعد باید این کاهش را به خاطر کاهش جمعیت کشور ببینیم. در دو دهه گذشته کاهش فرزندآوری در ایران رخ داده است، تاثیرات این موضوع در دهه های آینده خود را نشان می دهد. تعویق فرزندآوری زوجین هم از دیگر موضوعات است که متاسفانه فرهنگ خوبی نیست، اما به هر حال کاهش اولاد و فرزندآوری تاثیراتش را کم کم در هرم جمعتی نشان می دهد.

معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان گفت: بخش هایی از این موضوع به موضوعاتی مثل اقتصاد، مسکن و اشتغال مربوط است، این عوامل در مجموع موجب شیب کاهشی ازدواج شده است. سال جاری بحث کرونا هم مشکل را مضاعف نموده است تا خیلی از کسانیکه تصمیم به ازدواج داشتند این موضوع را به تاخیر بیندازند.

تندگویان به تورم و گرانی اشاره نمود و گفت: یکی از مسائل جوانان این است که هزینه هایی که پارسال می توانستند با آن زندگی خود را آغاز نمایند در حال افزایش است و اگر بخواهند زندگی را به بعد از کرونا منتقل نمایند این که چه قدر باید هزینه نمایند، نیازمند هشدارهای جدی است، درخواست ما آغاز زندگی بدون مراسم است که هم موجب جلوگیری از شیوع کروناست و هم حذف مراسم های زاید و موجب کاهش هزینه زوج های جوان است.

وی ادامه داد: سال جاری با توجه به مسائل اقتصادی و موضوعات مربوط به کرونا شعار ما استفاده از ظرفیت خیران است، به همین دلیل همراهی خیران را شعار خودمان قرار می دهیم. سال جاری اولین بار مجمع خیرین ازدواج را تشکیل دادیم؛ در همه استان ها این مجمع شکل گرفته است. مجمع ملی خیرین ازدواج را هم شکل دادیم و اساسنامه آن و دفتری نیز در وزارت خانه تشکیل شده است. با تشکیل این مجمع ظرفیت خیرین در حوزه ازدواج هدفمند شده است.

زوجینی که مشکل جهیزیه و مسکن دارند به مجمع خیرین استانی مراجعه نمایند

معاون امور جوانان با بیان اینکه زوجینی که در خصوص تهیه جهیزیه، اشتغال، مسکن و ... دچار مشکل هستند می توانند به مجمع خیرین ازوداج استان مراجعه نمایند، گفت: ادرات کل ورزش و جوانان متقاضایان را هدایت می نمایند که براساس پایش خود خیرین، افراد نیازمند در یک طرح مشخص ملی با وحدت رویه از یاری ها بهره مند می شوند.

تندگویان گفت: یاری خیرین در کنار تسهیلات دولت در وام ازدواج است، این کار موجب وحدت رویه در توزیع یاری می گردد تا اینطور نباشد که یک خانواده چند بار یاری دریافت کند و یک خانواده اصلا یاریی دریافت نکند. به همین دلیل از خیرین دعوت می کنم به این جمع بپیوندند. همچنین ما کوشش می کنیم معافیتهای اقتصادی خوبی برای خیرین در ساخت و تهیه امکانات در بخش اقدامات خیریه ای فراهم کنیم که فقط با عضویت در مجمع امکان پذیر است.

وی با بیان اینکه بیش از 15 هزار جهیزیه، 5000 مراسم ازدواج، 3600 وام ازدواج و 3200 وام مسکن از سوی خیرین برای جوانان فراهم شده است، گفت:3500 وام اشتغال، 2800 تهیه مسکن برای زوجین و 4000 اشتغال برای زوجین نیازمند از سوی خیرین فراهم شده است.

افزایش متقاضیان وام ازدواج

معاون امور جوانان گفت: پرداخت وام ازدواج کاملا به روز و منظم است، با همه مسائل اقتصادی دولت و ضربه های اقتصادی ناشی از کرونا این وام به روز پرداخت می گردد. این وام سال جاری 50 میلیون تومان با بازپرداخت 7 ساله است. به دنبال شیوع کرونا و کاهش میزان ازدواج پیش بینی می کردیم متقاضیان وام ازدواج نیز کاهش پیدا نمایند، این درحالیست که تا سرانجام خرداد ماه سال سال جاری بیش از 420 هزار نفر متقاضی وام ازدواج بودند. از این تعداد 122 هزار نفر وام خود را دریافت کردند. این رقم در مدت مشابه سال گذشته در خصوص تعداد متقاضیان وام ازدواج بیش از 414 هزار نفر بود که از این تعداد بیش از 182 هزار نفر وام خود را دریافت نموده بودند. امیدواریم که افزایش این رقم ناشی از ازدواج بوده و دریافت وام صوری نباشد.

به گفته معاون امور جوانان بخشی از این متقاضیان ممکن است مربوط به ازدواج های ثبت شده در سال های گذشته باشند: از سال 96 هرکس ازدواج نموده باشد می تواند سال جاری درخواست وام بدهد.

ایجاد اتاق های عقد رایگان

معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با اشاره به فراهم شدن اتاق های عقد رایگان از سال گذشته در استان ها نیز گفت: افراد می توانند به شکل رایگان کل عقدکنان از برگزاری مراسم تا ثبت آن را به شکل رایگان انجام دهند، البته متقاضیان باید ثبت نام نمایند و اگر نیازمند باشند می توانند از این امکانات بهره مند شوند.

تندگویان در ادامه به تسهیلات اشتغال فراهم شده از سوی این معاونت در سال گذشته اشاره نمود و گفت: در سال گذشته در وزارت ورزش و جوانان با یاری امکانات اعتباری صندوق امید و بانک رسالت 7000 شغل مستقیم را خودمان ایجاد کردیم. سال جاری هم وزارت کار و معاونت روستایی ریاست جمهوری اعتبارات مناسبی در این بخش دارند. بحث تعاونی جوانان را هم مطرح کردیم که در مجموع نشان می دهد گام های امیدبخشی برداشته شده است. امیدوارم با تشکیل مجلس جدید و به خصوص تغییرات بودجه و اعتباراتی که مطرح نموده اند شاهد تحول خوبی در حوزه تجمیع یاری ها باشیم.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته طرح وام تجمیعی را مطرح کردم و حاضریم طرح را دراختیار مجلس قرار دهیم تا اگر طرح بهینه ای بود اجرایی گردد، گفت: وام ازدواج حتی الان هم جوابگو بخش کوچکی از مشکل ازدواج جوانان است، اما با تجمیع اعتبارات در حوزه مسکن و اشتغال و ... می توانیم توامان موضوع اشتغال، مسکن و ازدواج را حل کنیم.

فرزندآوری، برنامه روی میز معاونت جوانان

معاون امور جوانان با اشاره به اینکه موضوعاتی مانند فرزندآوری هم در دستور کار ماست، شرح داد: در خصوص هدف گذاری سن وام ازدواج منظور ما این نبود که حق دریافت وام از برخی سلب گردد یا می خواهیم حقوق افراد را محدود کنیم. بلکه هدف اصلی مشخص دستورالعمل برای جلوگیری از سوءاستفاده از این وام و بهره مندی جوانان بود.

شرحات تندگویان درباره مشخص شرط سنی دریافت وام ازدواج

تندگویان ادامه داد: عده ای مطرح می کردند که مشخص شرط سنی دریافت وام ازدواج و حفظ این حق برای افرادی که قصد دریافت آن را دارند تا سن قانونی به معنی ضایع کردن حقوق آنهاست. باید از این افراد پرسید وقتی فرد زیر 18 سال اجازه افتتاح حساب بانکی ندارد یا نمی تواند گواهینامه بگیرد چرا کسی معترض نمی گردد که حقوق کسی تضییع شده است؟ اما در خصوص امر زندگی مشترک که یک امر جدی است، این موضوع طرح می گردد!.

وی اضافه کرد: هدف ما از مطرح کردن این پیشنهاد این بود که باید دستور العملی در این خصوص باشد. به هرحال هر جوانی در هر سن شرعی که هست می تواند ازدواج کند، اما سوال من از قانونگذار این است که اگر دختری در سن 13 یا 15 سالگی به هردلیلی ازدواج کرد آیا واقعا درآن سنین مادر خوبی هم می تواند باشد؟ آیا منظور ما از تشکیل خانواده و فرزندآوری، تشکلیل خانواده خوب نیست؟ آیا در این سنین فرد می تواند وامش را بازپرداخت کند؟.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 10 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tafatton.ir شناسه مطلب: 1328

به "شرایط ازدواج خیلی خوب بود کرونا هم اضافه شد ، توصیه معاون وزیر به جوانان ، راهکاری برای برطرف مشکل جهیزیه و مسکن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شرایط ازدواج خیلی خوب بود کرونا هم اضافه شد ، توصیه معاون وزیر به جوانان ، راهکاری برای برطرف مشکل جهیزیه و مسکن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید