پروژه جدید آمریکا برای یمن؛ طرحی برای توقف جنگ یا امتیازگیری برای متجاوزان؟

به گزارش تفطن، آمریکا در حالی مدعی پایان دادن به جنگ یمن و ارائه طرحی برای آن شده که همچنان به حمایت از تجاوزات ائتلاف سعودی ضد یمنی ها ادامه می دهد و به دنبال کسب امتیاز برای ریاض در این پرونده است.

پروژه جدید آمریکا برای یمن؛ طرحی برای توقف جنگ یا امتیازگیری برای متجاوزان؟

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، اخیرا تیموتی لیندرکینگ کننده ویژه آمریکا در امور یمن پس از بازگشت از سفر چند روزه به منطقه گفت که طرح آتش بس یمن چند روز است به رهبری حوثی ها (جنبش انصارالله) ارائه شده است.

لیندرکینگ اضافه نمود که اکنون یک طرح برای آتش بس سراسری با عناصر (دخیل در جنگ) داریم که به سرعت به شرایط سخت بشر محبت آمیز یمن رسیدگی می کند.

وی بدون اشاره به تجاوز سعودی ها که عامل اصلی این بحران 6 ساله بوده است،گفت: به نظر می رسد که اولویت انصارالله به جای پایان جنگ و حرکت به سوی آسایش برای مردم یمن، کارزار نظامی برای دریافت مأرب است.

واکنش انصارالله به طرح جدید آمریکا ، توطئه برای وخیم تر کردن اوضاع یمن

در واکنش به این اظهارات کننده ایالات متحده و محتوای طرح واشنگتن ، یک منبع دیپلماتیک یمنی گفت، ابتکار آمریکا برای یمن دربرگیرنده شروط ظالمانه برای دولت یمن در صنعاء است. مهمترین بندهای این ابتکار دربرگیرنده آتش بس و ازسرگیری رایزنی های سیاسی است.

این منبع یمنی گفت، ابتکار آمریکا بر ازسرگیری رایزنی ها میان دولت عبد ربه منصور هادی رئیس جمهوری فراری یمن و دولت صنعاء و نظارت کنندگان سازمان ملل و آمریکا بر رایزنی ها و نیز بازگشایی مشروط فرودگاه صنعاء و ادامه محاصره آن تاکید می کند.

عبدالملک العجری عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله گفت که پیشنهادات ارائه شده از سوی کننده دولت آمریکا، همان خواسته های دولت سعودی است.

همچنین محمد عبدالسلام، سخنگوی انصارالله یمن پیشنهاد آمریکا درباره حل بحران این کشور را مردود دانست و آن را توطئه ای برای وخیم تر کردن شرایط یمن توصیف کرد.

عبدالسلام گفت: آنچه فرستاده آمریکا در امور یمن پیشنهاد نامیده، چیز تازه ای در آن نیست و همان دیدگاه عربستان و سازمان ملل درباره شرایط یمن است، در این پیشنهاد، اثری از توقف محاصره یا آتش بس وجود ندارد بلکه تنها برخی تغییرات صوری است که منجر به بازگشت محاصره به شیوه دیپلماتیک می شود. از میان شروط مطرح شده در این ابتکار، تعیین مقصدهای پرواز از فرودگاه صنعاء و صدور مجوزهای لازم توسط ائتلاف عربی است، اگر آنها در توقف تجاوزات و محاصره جدی بودند، توقف جنگ و محاصره را اعلام می کردند و ما از آن استقبال می کردیم. آمریکایی ها با ارائه این شروط مجددا ثابت کردند که آنها پشت سر متجاوزان و محاصره کنندگان قرار دارند و هیچگونه تغییر واقعی در جنگ یمن و پایان دادن به محاصره وجود ندارد.

محمد علی الحوثی رئیس شورای عالی انقلاب یمن نیز گفت که این جنبش تمایل دارد که به میز مذاکره بیاید اما نخست خواهان آن است که شاهد اقدام بیشتری از سوی دولت آمریکا باشد.

این مقام جنبش انصارالله که با شبکه خبری سی ان ان مصاحبه می کرد، گفت: اول از همه، رئیس جمهور بایدن، شریکی در دولت باراک اوباما رئیس جمهور اسبق آمریکا بوده و در آن زمان، آنها گفتند که به ائتلاف علیه کشور ما می پیوندند. آنها همچنین به ائتلاف برای ادامه کشتار در کشورمان چراغ سبز نشان داده و با آن موافقت کردند. اعتماد به وسیله اقدامات و نه کلمات ایجاد می شود. اعتماد باید با تصمیم گیری حاصل شود. تا کنون ما شاهد هیچگونه تصمیمات قاطعی نبوده ایم.

چرا واشنگتن برای جلوگیری از آزادسازی مارب دست و پا می زند؟

از سوی دیگر هم زمان با اوج دریافت پیشروی های انصارالله در شهر راهبردی مأرب و رسیدن به مرحله پایانی آزادسازی آن صدای آمریکایی ها در کنار اروپایی ها برای توقف پیشروی یمنی ها در این جبهه بالا رفته است. نبردها در اطراف شهر مأرب و بویژه در دو جبهه البلق و الطلعه الحمرا با شدت بسیار ادامه دارد؛ حملات سنگین ائتلاف متجاوز به منظور جلوگیری از پیشروی ارتش و کمیته های مردمی یمن ناکام ماند. تازه ترین اطلاعات حاکی از آن است که نیروهای انصارالله منطقه راهبردی حمه الصید و برخی مواضع دیگر را به کنترل درآوردند و پیشروی های جدیدی در شمال و غرب مأرب را به ثبت رساندند.

نیروهای منصور هادی باوجود حمایت و پشتیبانی جنگنده های ائتلاف، خسارت های بیشماری متحمل شدند. سلطان العراده استاندار مأرب که از سوی منصور هادی تعیین شده، اخیرا به کشته شدن 18 هزار نفر و زخمی شدن هزاران تن دیگر از نیروهایشان و پیشروی نیروهای صنعا در سه محور اذعان کرد.

قدرت های بین المللی که پیش از این، در خصوص ادامه جنگ و محاصره یمن سکوت کردند، حالا برای حفظ منابع نفتی و موقعیت راهبردی مأرب به دنبال برقراری آتش بس در این استان هستند و این در حالی است که گروه تروریستی داعش، مشارکت خود در جنگ مأرب با حمایت ائتلاف سعودی و دولت مستعفی یمن را گفت؛ اعترافی که نشان داد قدرت های غربی به حمایت از گروه های تروریستی و استفاده از آنان در درگیری مأرب روی آورده اند یا دست کم می توان چنین نتیجه گرفت که حاضرند به قیمت سیطره بر منابع مأرب، آتش بس برقرار کنند و تروریست ها را از مهلکه نجات دهند.

به همین دلیل وزارت خارجه انگلیس روز جمعه در بیانیه ای گفت چهار کشور اروپایی انگلیس، فرانسه، آلمان و ایتالیا به همراه آمریکا حمله ادامه دار حوثی ها به شهر مأرب و حملات علیه عربستان سعودی را که موجب تنش آفرینی گسترده می شود، محکوم می کنند.

در این بیانیه بدون اشاره به اقدامات ائتلاف سعودی علیه یمن، بر تعهد کشورهای غربی به امنیت خاک عربستان سعودی و مرز این کشور با یمن تأکید شده و به جای درخواست از ریاض برای توقف حملات و محاصره، از دولت صنعاء خواسته شده تا فرصت صلح را مغتنم شمرده و دست از حملات خود بکشد.

محمد البخیتی، عضو دفتر سیاسی انصارالله درباره اصرار واشنگتن برای توقف پیشروی یمنی ها در مأرب معتقد است، رهبری ائتلاف عربی در مأرب حضور دارد. اگر کشورهای متجاوز با توقف جنگ در همه جبهه ها موافقت کنند، انصارالله درگیری ها را متوقف می کند اما این کشورها خواهان توقف جنگ در جبهه هایی هستند که در آن ها شکست می خورند نه در همه جبهه ها. آمریکا و کشورهای متجاوز فرآورده های نفتی را از یمن منع می کنند و مراکز انسانی تهدید می شوند.

فریاد و ناله آمریکا در خصوص مأرب، مصاحبه اختصاصی

آمریکا، بزرگترین شریک عربستان در جنگ یمن

نقش ایالات متحده در جنگ ویرانگر یمن به ویژه پس از اقدام خصمانه اخیر دولت سابق این کشور به ریاست دونالد ترامپ بیش از پیش آشکار شد.از روز نخست، نقش آمریکا به عنوان حامی اصلی و به عبارتی عضو اصلی ائتلاف متجاوزان بسیار پررنگ بوده است.به طوری که مسئولان یمنی بارها بر آمریکایی بودن این جنگ تاکید کردند و این کشور را مسئول جنایت های عربستان و امارات در یمن می دانند.

روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز چندی پیش با انتشار مقاله ای نوشت، از شروع جنگ عربستان در یمن در سال 2015 تا به امروز سازمان ملل متحد و سایر سازمان های حقوق بشری نسبت به خسارت هایی که در نتیجه حملات هوایی عربستان به غیرنظامیان و منازل آنها وارد می شود، هشدار داده اند. در سال 2015 آمریکا یک ناو هواپیمابر خود و محموله موشک های هدایت شونده و کشتی های جنگی دیگر را برای کمک به سعودی ها در اعمال محاصره یمن به منطقه فرستاد. بمب های آمریکاییِ سعودی ها کارگاه ها، مسیرهای مواصلاتی، پل ها، بیمارستان ها، چاه های آب، مراسم های ختم وعروسی، تجمع های زنان و مردان و اتوبوس مدارس را که مملو از صدها کودک یمنی بوده، هدف قرار داده اند. آمریکا چندین میلیارد دلار سلاح با فناوری پیشرفته به عربستان فروخته است که شامل هواپیماهای جنگنده و بمب های لیزری و بمب های حامل گازهای مختلف و موشک های هوا به زمین است.

بر اساس این گزارش فروش سلاح به عربستان 25 درصد از کل صادرات اسلحه آمریکا بین سال های 2015 و 2019 بوده است.

چرا نباید به ادعاهای واشنگتن برای صلح در یمن خوشبین بود؟

واقعیت این است که نمی توان به سیاست صلح جویانه دموکرات ها درباره بحران یمن خوش بین بود و به آن اعتباری بخشید ، زیرا اساسا ائتلاف عربی - آمریکایی به سرکردگی عربستان از مارس 2015 یعنی زمانی که او معاون رئیس جمهور آمریکا (باراک اوباما) بود، حملات ضدانسانی خود علیه مردم یمن را شروع کرد. این حملات که حدود 6 سال از آن می گذرد، تا به امروز به نابودی زیرساخت های یمن و گسترش فقر، بیکاری، گسترش بیماری های واگیردار و قحطی در این کشور فقیر عربی منجر شده است.

علی المحطوری نویسنده و کارشناس سیاسی یمنی گفت: آمریکا در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما تصمیم به این جنگ را اتخاذ کرد و آن را ادامه داد و در زمان دونالد ترامپ ادامه یافت و اکنون در دوره ریاست جمهور جو بایدن شاهد گفتمان جدیدی هستیم ولی این گفتمان اصل مسئله را که توقف جنگ و پایان محاصره است هدف قرار نمی دهد.

آن چه اکنون باعث شده دولت بایدن به سمت پایان جنگ یمن حرکت کند، گزینه ای انتخابی نبوده است بلکه دولت بایدن خود را ناچار می بیند که به صورت دیگری برای پایان دادن به جنگ یمن وارد عمل شود. بایدن در این زمینه تحت فشار افکار عمومی داخلی و مخالفت جهانی با تداوم نسل کشی یمنی ها، در کارزار انتخاباتی، وعده داد حمایت واشنگتن از جنگ عربستان در یمن پایان یابد.

مطرح کردن اسناد قتل جمال خاشقجی نیز شاید شروع پروژه ای باشد که مقصود دولت بایدن از آن تحت فشار قرار دادن محمد بن سلمان ولیعهد جوان سعودی با هدف باجگیری از سعودی ها به سبک دموکرات هاست. از سوی دیگر آمریکایی ها می دانند که عربستان در جنگ یمن شکست خورده و در این باتلاق فرو رفته است. بنابراین واشنگتن نمی خواهد شریک شکست ریاض در جنگ یمن باشد.

به طور کلی آنچه که درباره پایان دادن به جنگ یمن تا به امروز از جانب ایالات متحده مطرح شد صرفا ادعایی بیش نبوده و آمریکایی ها عملا خواهان امتیازگیری برای طرف سعودی هستند. در این شرایط و در سایه پایبندی یمنی ها به حقوق کامل خود برای پایان جنگ به نظر نمی رسد که اصطلاحا ابتکار آمریکا و سازمان ملل و سایر طرف های غربی برای توقف جنگ یمن- دست کم در بازه زمانی که آنها وعده می دهند قابل تحقق باشد.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 21 فروردین 1400 بروزرسانی: 21 فروردین 1400 گردآورنده: tafatton.ir شناسه مطلب: 1847

به "پروژه جدید آمریکا برای یمن؛ طرحی برای توقف جنگ یا امتیازگیری برای متجاوزان؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پروژه جدید آمریکا برای یمن؛ طرحی برای توقف جنگ یا امتیازگیری برای متجاوزان؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید