چند نرخی در بازار تخم مرغ
به گزارش تفطن، قیمت های متفاوتی در بازار تخم مرغ از شانه ای 43 هزار تا 60 هزار تومان وجود دارد، سود سرشار حاصل از تفاوت قیمت ها به جیب چه کسانی می رود؟
به گزارش فارس در حالی که ستاد تنظیم بازار قیمت هر شانه تخم مرغ را 43000 تومان اعلام نموده اما قیمت های متفاوتی در بازار از شانه ای 43 هزار تومان تا 60 هزار تومان وجود دارد و سوال اینجاست سود سرشار حاصل از تفاوت این قیمت ها به جیب چه کسانی می رود؟
پس از اینکه رئیس جمهور به وزارتخانه های مرتبط با بازار یعنی صمت و وزارت جهاد کشاورزی تاکید نمود قیمت ها را در بازار کنترل کنند معاون اول رئیس جمهور هم در ستاد تنظیم بازار حضور یافت و تاکید نمود وزارت جهاد کشاورزی قیمت کالاهای اساسی را به صورت شفاف اعلام کند.
چند باری که این وزارت جهاد کشاورزی قیمت ها را در پایگاه اطلاع رسانی خود منتشر کرد قیمت هر شانه تخم مرغ را 43000 تومان اعلام نمود و تاکید نمود که کسانی که از این قمیت تخلف کنند جریمه می شوند.
این وزارتخانه از این قیمت ها دفاع کرد و آن را به نفع فراوری کننده و مصرف کننده عنوان نمود و قرار شد فراوری کنندگان هم هر شانه تخم مرغ را 41000 تومان در اختیار فروشندگان قرار دهند.
*چند نرخی تخم مرغ در بازار
آنالیز میدانی خبرنگار فارس حاکی است در بازار تهران قیمت های مختلف تخم مرغ از شانه ای 43000 تومان تا 60 هزار تومان دیده می گردد.
مخاطبان سامانه فارس من با ثبت سوژه ای در خبرگزاری فارس به این موضوع انتقاد نموده و آنرا سودجویی دلالان در بازار تخم مرغ در سایه نبود نظارت توصیف نموده اند.
در سوژه مخاطبان خبرگزاری فارس آمده است قبل از اینکه اصلاح ارز 4200 تومانی برای کالاهای اساسی شروع گردد قیمت دو محصول مرغ و تخم مرغ افزایش یافته است به طوری که هر شانه تخم مرغ به 60 هزار تومان و هر کیلو مرغ 33 هزار تومان به فروش می رود با توجه به اینکه این ارز در ماه جاری هم همچون ماه های قبل برای نهاده های دامی تامین شده و نهاده ها با همان قیمت قبلی در سامانه بازارگاه بارگذاری شده اند هر گونه گرانی در بازار مرغ و تخم مرغ قابل قبول نیست مسئولان فروش این محصولات با قیمت هایی فراتر از مصوبه را آنالیز و با آن برخورد جدی کنند و از هر گونه گران فروشی جلوگیری کنند.
*انتفاع عده ای خا ص از بازار آشفته تخم مرغ
پیگیری های خبرنگار فارس نشان می دهد که گرانفروشی از سوی فراوری کنندگان وجود ندارد آنه در بازار میگذرد جولان دلالان است که آتش قیمت ها شعله ور می کنند این مسئله ای است که در بقیه محصولات وجود هم وجود دارد به تجربه دیده شده قیمت بازار پیش از آنکه از رویه منطقی تبعیت کند بیشتر تحت تاثیر رفتارهای هیجانی است.
بعضی از فروشندگانی که با قیمت منصفانه می فروختند به خبرنگار فارس گفتند شرکت های دولتی و اتحادیه ها شانه تخم مرغ را 41 هزار تومان در اختیار آنها گذاشته است.
آنها در پاسخ به اینکه چرا قیمت های مختلف در بازار وجود دارد، گفتند نظارتی بر بازار نیست و فروشنده ها بسته به وجدان شخصی خودشان قیمت های مختلف مطرح می نماید البته شاید دلایل برای گرانفروشی داشته باشند اما آنهایی که پایبند قانون هستند نرخ دولتی اعلام شده از ستاد تنظیم بازار را رعایت می کنند.
چند نوع فروشنده در بازار دیده می گردد بعضی از آنها عملاً به قیمت اعلامی پایبند هستند و از آن تخطی نمی کنند بخشی تا حدودی قیمت ها را افزایش دادند با این توجیه که هزینه های فروش از جمله اجاره و حمل بالاتر است.اما آنچه مهم است هیچ نظارتی بر این نو گرانفروشی ها وجود ندارد.
اخیراً وزارت جهاد کشاورزی اقدام برای مقابله با این نوع گرانفروشی در کالاهای اساسی را شروع نموده است نخست توزیع هوشمند کالاهای اساسی را کلید زده که از پنج کالا شروع شد و قرار است به 25 کالا برسد سازمان تعاون مرکزی روستایی مسئول اجرای این طرح است.
این طرح با وجود قابلیت هایی بسیار خوبی که در کاهش التهابات داشت اما اخیراً منتقدانی هم دارد یک خریدار از سامانه بازرگان هفته گذشته در تماس تلفنی با خبرنگار فارس گفت: مبلغ 430 هزار تومان برای فروش مرغ به این سامانه واریز نموده اما پس از دو روز مرغ را ندادند و حتی پول را هم نمی دهند.
پیگیری های خبرنگار فارس نشان داد که تعدادی چنین مشکلاتی داشته اند و حتی بعضی از آنها به کم فروشی هم اشاره می کردند، به هر حال آنچه تعیین است هنوز این سامانه به بلوغ کامل نرسیده و ضعف هایی در آن وجود دارد که باید اصلاح گردد اما روش توزیع هوشمند به عنوان ابزار مقابله با دلالی، واسطه گری، عرضه مستقیم کالا و جلوگیری از گرانی ها استفاده می گردد دولت ضمن اینکه توزیع هوشمند را در تمام استان ها توسعه می دهد باید نقاط ضعف آن را نیز رفع کند.
بازار مهمترین مشکل فراوری کننده و مصرف کننده
در دهه های گذشته بازار مهمترین مشکل بخش فراوری و نیز مصرف کنندگان هم بوده است وجود واسطه های مختلف، ضعف در نظام بازاررسانی و وجود چند نرخی و نبود نظارت و بازرسی باعث گرانفروشی شده و همین عاملی شده تا سود به جیب عده ای خاص برود. حال که مطابق قانون انتزاع(تمرکز وظایف بازرگانی کشاورزی در وزارت جهاد) تمام اختیارات فراوری و بازار به وزارت جهاد کشاورزی محول شده است، این وزارتخانه باید کوشش بیشتری برای حفظ منافع فراوری کننده و مصرف کننده داشته باشد و مانع از منتفع شدن عده ای خاص گردد. این تعداد خاص در همه بخش های فراوری از خوراک دام و طیور گرفته تا مرغ و تخم مرغ وجود دارد.
منبع: فرارو