کتاب کتیبه خون گویای کوشش برای کاوش و حفاظت از یک محوطه تاریخی زیر خمپاره است

به گزارش تفطن، ایلنا/ براساس آخرین اخبار بدست رسیده، کتاب کتیبه خون گویای کوشش برای کاوش و حفاظت از یک محوطه تاریخی زیر خمپاره است.

کتاب کتیبه خون گویای کوشش برای کاوش و حفاظت از یک محوطه تاریخی زیر خمپاره است

کتاب کتیبه خون داستانی برآمده از رخدادهای اوایل دهه 60؛ داستانی از رنج و نفرین در خاک ایران، نوشته اسماعیل یغمایی، باستان شناس پیشکسوت از سوی انتشارات دادکین منتشر شد.

اسماعیل یغمایی بر این است تا اسرار تمدن ناشناخته ماناها را از دل ویرانه ها و یغماگری های بی وقفه گنج جویان نجات دهد تا هر آنچه برای مردم است از مرزهای این سرزمین بیرون نرود. جز آجرهای لعاب دار با نگاره های هنرمندانه که در این کاوش بدست آمد، برای نخستین بار کتیبه ای با خط آرامی کهن از خاک بیرون آمد و نفرین آن دامن انسان های بسیاری را گرفت.

در بخشهایی از کتاب آمد: ....از خورجین اسبی که به درخت بسته بود، یک سنگ بیرون آورد و به او داد. خان دستی رویش کشید و گفت: ببینید آقای مهندس، این سنگ رو که روشم کندن و خط نوشتن از همین تپه قلایه چی پیدا شده، میتوانی بخوانی و بگویی چه نوشته؟ نقشه گنجه؟

از دستش گرفتم و به آن خیره شدم، سنگ نبشته ای به میزان نیم تای روزنامه همشهری. معلوم بود از گوشه یک کتیبه بزرگ کنده شده. بی اختیار گفتم: شوان خان، این خیلی قدیمیه. خیلی باارزشه. خطش آرامیه، یعنی مثل خط عبری، مادر خطی که الان جهودا دارن، یه گوشه از یه کتیبه ...

اسماعیل یغمایی متولد 1320 تهران ، کارشناس ارشد (1354) از دانشگاه تهران، دانشکده باستان شناسی و هنر که در سال 1346 به استخدام اداره کل باستان شناسی و فرهنگ عامه آن هنگام عایدی و در سال 1374 به اجبار بازنشسته شد. در این درازا او سرپرست کاوش های ارزشمندی در باستان شناسی ایران چون کاخ بردک سیاه، کاخ سنگ سیاه، مهرکده و آتشکده محمدآباد (دشستان)، تپه حصار دامغان، ارگان عیلامی و ارگان اسلامی و...بود.

او جز نبشتارهایی در راستای فرهنگ و باستان شناسی ایران، کتاب های داستان های پیغامبران، اشاراتی به امامزاده های تهران، شوش/ کاوش های باستان شناسی در شهر پانزدهم، فرضیه خاستگاه راستین هخامنشیان بر پایه کاوش های باستان شناسی کاخ بردک سیاه، آن قصر که جمشید...(پژوهشی در پیشینه شناسی تخت جمشید)، دژ استعمار بر پایه کاوش های باستان شناسی قلعه پرتغالی ها در جزیره قشم را به چاپ رسانده است. یغمایی به ثبت باستان شناسی شفاهی در کتاب های گیسوان هزار ساله، وقتی که بچه بودم و نقاط امن، کتیبه خون پرداخته است.

این کتاب در قطع رقعی، جلد شومیز، 247 صفحه به قیمت 150 هزار تومان از سوی انتشارات دادکین منتشر شده است. برای تهیه این کتاب می توانید به شماره 09123082188 پیغام دهید یا به صفحه اینستاگرام انتشارات دادکین @dadkinpublisher مراجعه کنید. بعلاوه کتاب های انتشارات دادکین را از کتاب فروشی دی واقع در خیابان کلانتری می توانید تهیه کنید.

منبع: همگردی
انتشار: 4 بهمن 1401 بروزرسانی: 4 بهمن 1401 گردآورنده: tafatton.ir شناسه مطلب: 2498

به "کتاب کتیبه خون گویای کوشش برای کاوش و حفاظت از یک محوطه تاریخی زیر خمپاره است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کتاب کتیبه خون گویای کوشش برای کاوش و حفاظت از یک محوطه تاریخی زیر خمپاره است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید