کریسمس در ایران چطور برگزار می گردد؟

به گزارش تفطن، فیلم تنها در خانه یا کتاب سرود کریسمس، برای بسیاری از ما نقطه آشنایی با راه و رسم عید و جشنی متفاوت با نوروز بود. کریسمس عید مذهبی مسیحیان، توانسته جای خودش را بین کشورهای مختلف باز کند. ایران هم مستثنی نیست؛ با وجود نزدیک شدن به شب یلدا، بسیاری از مسیحیان آماده جشن شده تا در شب کریسمس، به شب های بلند زمستان نور و روشنایی ببخشند. در این مطلب خبرنگاران تریپ برایتان از تاریخ کریسمس، تفاوتش با سال نو، نمادها و غذاهای کریسمس، و از کریسمس در ایران و شهرهایش گفته ایم.

کریسمس در ایران چطور برگزار می گردد؟

کریسمس چه روزی است؟

تاریخ کریسمس مصادف با 25 دسامبر (4 دی) و تولد عیسی مسیح، و سال نو میلادی اول ژانویه و شروع سال نوی تازه است. در فاصله این دو تاریخ، تعطیلات کریسمس و سال نو در بسیاری از کشورهای جهان به راه بوده. و تا روز دوم ژانویه هم ادامه پیدا می نماید. این تعطیلات از 10 تا 12 روز، و 5 تا 6 روز در کشورهای مختلف فرق می نماید. جالب است بدانید ارامنه کریسمس را 6 ژانویه می دانند و جشن می گیرند.

آداب و رسوم و نمادهای کریسمس

هر کشور و قاره ای جشن کریسمس را به روش و منش خاص خودش برگزار می نماید. و در ادامه به رایج ترین آداب و رسوم کریسمس اشاره شده.

درخت کریسمس: شاید معروف ترین نماد، درخت کریسمس است. از درخت کاج و صنوبر بیشتر استفاده می گردد و در سال های اخیر بسیاری به درخت های پلاستیکی برای حفظ محیط زیست روی آورده اند. درخت نماد دوام و مقاومت در برابر زمستان، سلامتی و زندگی است. درخت کریسمس را در جای دنجی از خانه قرار می دهند و با وسایل مختلف آن را تزئین می نمایند. در بالای درخت هم یک ستاره یا فرشته قرار داده می گردد.

هدایای کریسمس و جوراب های بزرگ: هدیه هم جزء جدانشدنی جشن کریسمس است. چه در محل کار و چه در بین اعضای خانواده، افراد به هم هدیه می دهند و آن ها را در زیر درخت کریسمس می گذارند. بچه ها هم جورابی بزرگ را بالای سرشان قرار می دهند؛ به امید اینکه بابانوئل هدیه هایشان را در شب کریسمس برایشان بیاورد و در جورابشان بگذارد!

بابانوئل: نمی توان از بابانوئل، شخصیت مهربانی که هرساله زحمت هدیه های بچه ها را می کشد، گذشت. شخصیت بابانوئل از یک کشیش مسیحی به نام نیکلاس قدیس گرفته شده و پیرمرد بامزه، با لباس قرمز و ریش سفید قصه های کریسمس است.

خوراکی و غذاهای کریسمس

هیچ مرنام و آیینی بدون غذا و خوراکی های خاص و ویژه اش کامل نمی گردد! خوردن وعده های غذایی در کنار خانواده و دوستان، رنگ و بوی صمیمیت را به جشن کریسمس داده. مانند رسوم کریسمس، در هر کشوری غذاهای متفاوتی پخت می شوند اما در ادامه با معروف ترین خوراکی های کریسمسی آشنا خواهید شد.

خوراک بوقلمون: ردپای بوقلمون هم در سفره مرنام شکرگزاری و هم در وعده های غذایی کریسمس دیده می گردد. در ایتالیا ماهی، در اتریش و آلمان گوشت بره، و در فرانسه صدف به عنوان غذای کریسمس بر سر سفره ها حضور پرشوری دارند.

نان زنجبیلی: آدمک زنجبیلی فیلم شرک را یادتان است؟ یکی از خوراکی های معروف کریسمس همین نان زنجبیلی است. که با دارچین، عسل، جوز، شکر و البته زنجبیل، در قالب های آدمک درست می گردد.

آبنبات های عصایی: این آبنبات ها که معمولا طعم نعنا و شکل عصا دارند، یکی از خوراکی های کریسمسی مورد علاقه بچه هاست. این آبنبات ها را هرجایی می توان پیدا کرد؛ از فروشگاه ها گرفته تا روی درخت کریسمس.

کوکی های کریسمسی: این کوکی های خوشمزه و متنوع را با قالب های نمادهای کریسمسی درست می نمایند؛ مثل درخت و بابانوئل، و با رنگ های سبز و قرمز.

کریسمس در ایران

در ایران اما تاریخ کریسمس به شب یلدا و بلندترین شب سال نزدیک است. و در این روزها، حال و هوای یلدا و سال نوی میلادی با هم ترکیب شده. ایرانیان مسیحی و ارامنه داخل ایران، این روز را در محله های مختلف و در شهرهای بزرگی مانند تهران، اصفهان، ارومیه و تبریز جشن می گیرند.

حال و هوای کریسمس در تهران

برای بسیاری از ما کریسمس در تهران با مغازه های خیابان میرزای شیرازی گره خورده. چرا که در روزهای منتهی به کریسمس، خیابان میرزای شیرازی حال و هوای کریسمسی خود را با تزئینات مغازه هایش به مرکز نمایش می دهد.

اما ارامنه در محله های مختلف تهران زندگی می نمایند. و از محله های ارمنی نشین تهران به مجیدیه، نارمک و ونک می توان اشاره نمود. بخشی از محله ونک، به آرارات معروف است و گورستان ارمنیان، قلعه ارامنه و کلیسای میناس هم در اینجا قرار دارند. در باشگاه آرارات هم برنامه های ویژه ای در شب کریسمس برقرار است.

اگر از خیابان کریم خان گذر نموده باشید، چشمتان به کلیسای سنت سرکیس خورده. در اطراف خیابان کریم خان هم تعداد زیادی از ارامنه همچنان کریسمس را جشن می گیرند و به زمستان های سرد شهر، گرمی و نشاط می بخشند.

رزرو هتل های تهران و خرید بلیط هواپیما تهران را با برترین قیمت از خبرنگاران تریپ انجام دهید.

کریسمس در اصفهان

نام محله جلفا در اصفهان با ارامنه گره خورده و به یکی از مجذوب کننده ترین مکان های دیدنی اصفهان هم تبدیل شده. اما جشن کریسمس در جلفا شور و هیجان بیشتری را به اصفهان تزریق می نماید. در شب کریسمس محله جلفا و در کلیسای وانک، درخت تزئین شده و ریسه ها به چشم می خورند. و محله را به زیباترین شکل نورانی نموده اند. یکی از غذاهای معروفی هم که در این شب تهیه و آماده می گردد، سبزی پلو با ماهی و کوکو سبزی است؛ غذای معروف شب عید نوروز!

رزرو هتل های اصفهان و خرید بلیط هواپیما اصفهان را با برترین قیمت از خبرنگاران تریپ انجام دهید.

فکر می کردیم غذای کریسمس در همه جای جهان سبزی پلو با ماهی است

شما کریسمس را برگزار می کنید؟ تا به حال در جشن کریسمس شرکت نموده اید؟ برای ما و خوانندگان خبرنگاران تریپ از رسوم مورد علاقه تان در کریسمس بنویسید!

منبع: اسنپ تریپ
انتشار: 23 آذر 1401 بروزرسانی: 23 آذر 1401 گردآورنده: tafatton.ir شناسه مطلب: 2475

به "کریسمس در ایران چطور برگزار می گردد؟" امتیاز دهید

1 کاربر به "کریسمس در ایران چطور برگزار می گردد؟" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کریسمس در ایران چطور برگزار می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید