کلیسایی که از بین رفت و فقط نمای مرموزی از آن بر جای ماند!

به گزارش تفطن، ویرانه های کلیسای سنت پل در چین

همواره گردشگران زیادی مشتاق بازدید از بناهای تاریخی هستند مخصوصا اگر آن جاذبه، بنایی قدیمی با معماری برجسته باشد. گاهی بیشتر بخش های یک بنای تاریخی خراب می گردد و فقط قسمتی از آن باقی می ماند اما همان ویرانه ها هم گردشگران زیادی را به خود جذب می نمایند. می خواهیم درباره ویرانه هایی از یک کلیسا در چین حرف بزنیم، کلیسایی به نام سنت پل که گذشت زمان همه قسمت های آن را از بین برده به جز نمای آن را. از آن جایی که نمای این کلیسا با مصالح مستحکم ساخته شده حوادث روزگار نتوانسته هیچ آسیبی به آن برساند. در ادامه خبرنگاران را همراهی کنید تا درباره کلیسای سنت پل بیشتر حرف بزنیم.

کلیسایی که از بین رفت و فقط نمای مرموزی از آن بر جای ماند!

شهر ماکائو در جنوب چین پر از هتل ها و کافه های لوکس است اما کمتر کسی پیدا می گردد که به این شهر برود و سری به کلیسای تاریخی آن نزند، کلیسایی که در زمان خودش اولین و تنها کلیسای شرق آسیا بود و رونق خاصی داشت. بدون شک ارزشمندترین جاذبه این شهر، کلیسا و یا بهتر بگوییم ویرانه های یک کلیساست. کلیسای سنت پل یک کلیسای پرتغالی قرن هفدهمی است که در سال های 1602 تا 1640 به وسیله یک اروپایی ساخته شد. این کلیسا اولین کلیسای ماکائو بود و در آن موقع یکی از بزرگ ترین کلیساهای کاتولیک آسیا به شمار می رفت به طوری که مجموعه کلیسا شامل اولین دانشگاه غربی آسیای شرقی هم بود. با اینکه بیشتر قسمت های این کلیسا از چوب ساخته شده بود اما برای درست شدن نمای باشکوهش بلوک های گرانیت به کار رفته است.

کلیسا در آن سال ها بارها دچار طوفان و آتش سوزی شد و آسیب های زیادی دید اما نمای آن تنها قسمت این ساختمان است که توانسته از طوفان و آتش سوزی جان سالم به در ببرد. بعد از توفانی که بخش های مختلف این ساختمان را از بین برد آتش سوزی سال 1835 قسمت های به جای مانده را هم نابود کرد و در همین آتش سوزی بود که همه قسمت های کلیسا از بیان رفت.

قبل از اینکه کلیسای فعلی در این محل ساخته گردد یک بار در سال 1580 در این محل کلیسایی ساخته شده بود که دو بار در سال های 1595 و 1601 دچار حریق شد برای همین چاره ای جز بازسازی اش نبود. اینجا بود که در سال 1602 کلیسای فعلی در این محل درست شد و برای اینکه نمای باشکوهی داشته باشد از یک هنرمند ژاپنی درخواست شد تا برای کنده کاری های نما به چین برود. تمامی کنده کاری ها و حفاری های نمای ساختمان در فاصله سال های 1620 تا 1627 انجام شد اما بعد از سومین آتش سوزی ای که در سال 1835 رخ داد دیگر کسی این کلیسا را بازسازی نکرد و 70 سال بعد از اخراج شخص سازنده اش به وسیله مقامات پرتغالی، متروکه شد.

بعد از اینکه همه قسمت های کلیسا از بین رفت بنای نما کاملا کج و خطرناک شده بود به طوری که هر لحظه احتمال ریزش داشت پس چاره ای نبود به جز ترمیمش. با اینکه همه قسمت های کلیسا از بین رفته بود اما دیوار و نمای آن مستحکم شد. نمای به جای مانده بر روی 4 ستون قرار گرفته و با حفاری ها و مجسمه هایی که نشان دهنده روزهای اولیه کلیسای کاتولیک در آسیاست تزئین شده است، تزئیناتی که باعث شد تا نمای ساختمان خراب نگردد و به عنوان یک بنای تاریخی باشکوه باقی بماند.

این نما سال ها جاذبه گردشگری بود تا اینکه مجددا در دهه 1990 از آن جایی که تکیه گاه محکمی نداشت ممکن بود که فرو بریزد اینجا بود که برای محکم کردن نمای کلیسا از حائلی از جنس بتون و فولاد استفاده شد. اگر به دیدن این کلیسای مجذوب نماینده تاریخی بروید می توانید از راه پله های فولادی این کلیسا بالا بروید و از پشت به بالای نما برسید. با رفتن به این ارتفاع هم می توانید حفاری ها و کنده کاری های برجسته نما را از نزدیک نگاه نمایند و هم می توانید محو چشم اندازهای دیدنیی شهر شوید. اینکه امروز این نما به جای مانده و یکی از ارزشمندترین جاذبه های تاریخی این شبه جزیره است به خاطر ترمیم ها و اصلاحاتی ست که سال ها روی این ساختمان صورت گرفته تا گردشگران بتوانند با بالارفتن از آن هم شهر را ببینند و هو تزئینات باشکوهش را.

تا به حال این کلیسا سوژه نقاشان زیادی بوده و مقایسه آن نقاشی ها با چیزی که امروز به جای مانده نشان می دهد که ظاهر آن فرقی با گذشته هایش ندارد. ماکائو در دریای جنوبی چین قرار گرفته است و با اینکه تا همین چند سال پیش مستعمره پرتغال بود اما امروز بخشی از خاک چین است. این شبه جزیره حدود 700 هزار نفر جمعیت دارد و از سال 1557 مستعمره پرتغال بوده است. از آن جایی که این شهر سال ها مستعمره بوده امروز بناهای مجذوب نماینده پرتغالی زیادی در آن پیدا می گردد که یکی از آن ها همین کلیسا است. در بناهای تاریخی این شهر ترکیبی از فرهنگ چینی و اروپایی به نمایش درآمده که همین موضوع مجذوب نمایندهیت های آن را دوچندان نموده و گردشگران زیادی را برای دیدن به این شهر می کشاند.

منبع: amusingplanet.com

منبع: الی گشت
انتشار: 15 اسفند 1400 بروزرسانی: 15 اسفند 1400 گردآورنده: tafatton.ir شناسه مطلب: 2278

به "کلیسایی که از بین رفت و فقط نمای مرموزی از آن بر جای ماند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کلیسایی که از بین رفت و فقط نمای مرموزی از آن بر جای ماند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید