کولوسئوم و حقایق جالب آن

به گزارش تفطن، اگر برای دیدن ایتالیا سری به رم زدید، حتما از کولوسئوم هم دیدن خواهید کرد، بنایی که قدمتی تاریخی دارد و از رومیان باستان به یادگار مانده است و سمبل ایتالیا به حساب می‌آید. این بنا نبردهای خونین فراوانی را دیده است و حتی توسط مسیحیان مقدس شمرده می‌شده است.

کولوسئوم و حقایق جالب آن

نام اصلی کولوسئوم، آمفی تئاتر فلاویان بوده است که آن را از امپراطور سلسله فلاویان گرفته. کولوسئوم بزرگترین آمفی تئاتر در جهان می‌باشد و در حال حاضر در حال مرمت و بازسازی است. این بنا دارای 80 ورودی است و ظرفیت پنجاه هزار جمعیت را داراست. ظاهر کولوسئوم بیضی شکل میباشد و طولی معادل 189 متر، عرض 156 متر و ارتفاعی معادل 48 متر دارد. مساحت بیضی پایه آن هم چیزی در حدود 24 هزار متر مربع می‌باشد.

کولوسئوم میدانی برای نمایش مسابقات گلادیاتورها، جنگ با حیوانات، نبردهای مشهور، اعدام با رهاسازی حیوان‌های وحشی و نمایش‌های درام بوده است. در قسمت زیرین کولوسئوم زیرزمینی به نام هیپوجئو وجود داشته است که در آن شبکه‌ای از تونل‌ها و چندین آغل برای حیوانات طراحی شده بوده است. هشتاد کانال عمودی در اینجا نیز برای دسترسی سریع به میدان وجود داشته است. در این میدان 36 در به عنوان تله برای برنامه‌ها و جلوه‌های ویژه طراحی شده است.

بعضی موقع مسابقات در اینجا به صد روز نیز کشیده می‌شد. تمام افراد رومی می‌توانستند مجانی برای تماشای برنامه‌ها به اینجا بیایند. در زمان برنامه به تماشاچی‌ها غذا و خوراکی داده می‌شد. گلادیاتورها همانطور که در میدان جنگ مورد تحسین قرار می‌گرفتند، در دنیای رومی‌ها از حقوق شهروندی و امتیازات یک فرد در جامعه محروم بودند.

در طول بازی‌هایی که توسط امپراطور تایتوس در سال هشتاد میلادی برگزار شد، هزاران حیوان وحشی در اینجا کشته شدند. در نبردهایی که در این میدان برگزار شد جمعیت بسیار زیادی از حیوانات به خصوص شیر، ببر و پلنگ در جغرافیای آن منطقه کاهش پیدا کرد.

آخرین نبردهای گلادیاتورها به سال 435 میلادی و همچنین آخرین شکار حیوان‌ها به سال 523 میلادی بازمی‌گردد. این توقف به دلیل هزینه‌های بالا برای فراهم کردن و نگهداری حیوانات و گلادیاتورها بوده است. کارشناسان در یک آزمایش و بررسی منحصر به فرد متوجه شدند بتن باستانی به کار رفته در ساخت این بنا عامل اصلی مقاومت آن در طول قرن‌ها بوده است. با گذر زمان این بنا با بلایای طبیعی زیادی مواجه شد، اما زلزله‌هایی که در سال 847 و 1231 میلادی اتفاق افتاد، بیشترین آسیب را به این بنا زدند.

انتشار: 7 اسفند 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tafatton.ir شناسه مطلب: 32

به "کولوسئوم و حقایق جالب آن" امتیاز دهید

1 کاربر به "کولوسئوم و حقایق جالب آن" امتیاز داده است | 4 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کولوسئوم و حقایق جالب آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید