گلیمی که قرار شده است در جام جهانی قطر از آن رونمایی گردد

به گزارش تفطن، ایسنا/ این خبر پیرامون گلیمی که قرار شده است در جام جهانی قطر از آن رونمایی گردد، برای شما نوشته شده است.

گلیمی که قرار شده است در جام جهانی قطر از آن رونمایی گردد

قطر آنطور که باید از ایرانی ها حمایت نمی نماید. یک شرط برای کسی که بخواهد فعالیتی انجام دهد، معین شده و آن اینکه هرکسی که بخواهد وارد قطر گردد، باید بلیط یکی از بازی ها را تهیه کند. حالا این بلیط چقدر است؟ 25 میلیون تومان!

جملات بالا بخشی از اظهارات مجید سلیمی، معاون صنایع دستی استان فارس است که در گفت و گو با خبرنگار بخش تجسمی مطرح شد.

این روزها در رسانه ها صحبت از گلیمی است که قرار شده در جام دنیای قطر از آن رونمایی گردد. این گلیم که مربوط به استان فارس است، به مساحت 105 متر مربع و با عنوان بزرگترین گلیم دنیا به سفارش قطر ساخته شده است.

فارغ از این خبر خوش که قرار است محصولی مرتبط با صنایع دستی کشورمان در این رویداد بزرگ رونمایی گردد، سوالاتی در این زمینه مطرح می گردد. برای مثال این رونمایی چه دستاوردی برای شرایط صنایع دستی خواهد داشت؟ معاونت صنایع دستی و در کنار آن کشور قطر چه حمایت هایی برای فراورینمایندگان و صنعتگران ایرانی در نظر گرفته اند؟ و سوالاتی از این دست.

معاون صنایع دستی استان فارس در پاسخ به این سوال که رونمایی از این گلیم برای صنایع دستی کشورمان چه خواهد نمود؟ گفت: تبلیغ. اولا باید بگویم بهتر است این سوال را یک متخصص رسانه، تبلیغات یا برندینگ جواب دهد. در حد سواد خودم باید بگویم که یک برند از مجموع یکسری عملیات برند می گردد. برای مثال اگر خاتم شیراز درحال حاضر بر سر زبان ها است، بخاطر بازار داغ الان نیست. بخاطر این است که 40 ـ 50 سال پیش، کاخ مرمر با خاتم درست شده است یا اینکه زمانی سفارش خیلی زیادی برای عتبات عالیات از خاتم شیراز معین شده است. آن موقع این کار را انجام دادند و برند خاتم شیراز یک رشد و شکوفایی پیدا نموده است.

او ادامه داد: امروزه نیز استان فارس در روستاهای دورافتاده برای بعضی برندها گلیم فراوری می نماید، ولی نامی از آن نیست. همه این امتیاز را آن برند به نام خودش دریافت می نماید. حالا شرایطی ایجاد شده که در یک رویداد بزرگ دنیای این گلیم رونمایی گردد. بالاخره حضور در این رویداد می تواند به رشد و بالندگی بیشتر بافندگان یاری کند و یک جرقه در فکر ایجاد می گردد.

سلیمی در ادامه درباره از دست دادن اغلب فرصت ها در اکسپوی دبی و لزوم بهره گیری از فضای جام دنیای قطر برای تبلیغ صنایع دستی ایران اظهار کرد: موضوع اکسپو دبی تکنولوژی های تازه است. تمام کشورها در این رویداد آخرین فناوری ها، آخرین تکنولوژی ها و اختراعاتشان را رونمایی می نمایند و اینکه ایران در این رویداد خوش ندرخشیده، مجموعه عواملی بود که وارد بحث آن نمی شویم اما نباید فکر کنیم ایران در رویداد قطر نیز درحال انجام دادن یک عملیات فوق العاده است.

او ادامه داد: در بازار قطر یکی از محصولاتی که مشتری فراوانی دارد، در همین روستاهای اطراف فیروزآباد و قیروکارزین فراوری می گردد. این محصولات گلیم های بزرگ سایزی مانند همین گلیم که برای استفاده در خیمه های قطر استفاده می گردد، هستند که یک بازار بسیار گرمی مخصوصا در استان فارس دارند. این فرصت پیش آمده تا در جام دنیای که یک زمین بزرگی وجود دارد، از این گلیم استفاده گردد تا قطر نیز از قابلیت این گلیم استفاده نموده تا مقداری به جذابیت کار خودش بیفزاید. با پیگیری هایی که صورت گرفته، قطر شرایط خیلی سخت را برای حضور حداکثری ایرانیان قرار داده و به این ترتیب شرایط برای صنعتگران و فعالان کمی بسته شده است. در حال حاضر خیلی ها در این رویداد شرکت می نمایند، اما اینگونه نیست که همه بتوانند حضور پیدا نمایند.

معاون صنایع دستی استان فارس بعلاوه بیان کرد: قطر آن حمایتی که باید از ایرانی ها نمی نماید. یک شرطی که برای کسی که بخواهد فعالیت انجام دهد، معین شده، این است که هرکسی که بخواهد وارد قطر گردد، باید بلیط یکی از بازی ها را تهیه کند. حالا این بلیط چقدر است؟ 25 میلیون تومان! شرایط خیلی سخت است، اما با وجود این سختی بعضی برنامه ریزی نموده و در آن شرکت می نمایند.

سلیمی درباره حمایت های معاونت صنایع دستی برای شرکت نمایندگان گفت: ما هر کاری که بتوانیم، انجام می دهیم. از حمایت های دیپلماتیک گرفته تا ارتباط دادن. امور بین الملل ما در این زمینه فعال است و هر کسی را که بخواهد شرکت کند، هدایت می نماید. حتی تسهیلات نیز برای شرکت نمایندگان در نظر گرفته شده است. شرایط سخت است اما با این وجود صنعتگران ما شرکت می نمایند.

او در آخر درباره جای خالی استان ها و رشته های دیگر نیز گفت: من فکر نمی کنم استان های دیگر نیز بیکار نشسته باشند و از این فرصت استفاده خواهند کرد، اما اینکه الان در چه مرحله ای هستند اطلاعی ندارم. مزیت فراوری صنایع دستی استان فارس انواع دستبافته های داری مانند گلیم است و این گروه از رشته های صنایع دستی جز اولویت های برنامه های ما است. سایر رشته ها نیز می توانند فعالیت نمایند اما جز اولویت ها نیستند نه اینکه اهمیت نداشته باشند.

منبع: همگردی
انتشار: 5 مرداد 1401 بروزرسانی: 5 مرداد 1401 گردآورنده: tafatton.ir شناسه مطلب: 2402

به "گلیمی که قرار شده است در جام جهانی قطر از آن رونمایی گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گلیمی که قرار شده است در جام جهانی قطر از آن رونمایی گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید