آزمون پایه های نهم و دوازدهم در قزوین حضوری است
به گزارش تفطن، خبرنگاران/قزوین مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین گفت: امسال همه آزمون ها به استثنای پایه نهم و دوازدهم به صورت غیرحضوری برگزار خواهد شد البته خانواده ها اصرار دارند در این 2 پایه نیز آزمون ها غیرحضوری برگزار شود اما به دلیل اینکه نمرات این پایه ها در سرنوشت تحصیلی، شغلی و آینده دانش آموزان نقش بسزایی دارد امکان برگزاری غیرحضوری آزمون ها وجود ندارد.
حسنعلی اصغری امروز پنجشنبه نهم اردیبهشت در نشست خبری که به مناسبت هفته معلم در محوطه اداره کل آموزش و پرورش قزوین برگزار گشت، اظهار کرد: استان قزوین مشکل جدی در زمینه اینترنت نداشته و این مشکل تنها در مناطق دورافتاده وجود دارد که به کمک دستگاه های زیرساختی برای رفع آنان اقدام کرده و می کنیم و در نهایت با توجه به اینکه آزمون های اغلب دانش آموزان به صورت مجازی است، کیفیت اینترنت ارتقا پیدا خواهد کرد.
وی در خصوص آزمون های پایانی مطرح کرد: سال جاری همه آزمون ها به استثنای پایه نهم و دوازدهم به صورت غیرحضوری برگزار خواهد شد البته خانواده ها اصرار دارند در این 2 پایه نیز آزمون ها غیرحضوری برگزار گردد اما به دلیل اینکه نمرات این پایه ها در سرنوشت تحصیلی، شغلی و آینده دانش آموزان نقش بسزایی دارد امکان برگزاری غیرحضوری آزمون ها وجود ندارد؛ در پایه دوازدهم ضریب تأثیر نمرات در کنکور قابل تأمل است و بر اساس پیش بینی ها سال آینده نمرات پایه دوازدهم 40 درصد در کنکور تأثیر دارد و در کنکور 1400 نیز 25 درصد وزن نمره کنکور به نمرات پایه دوازدهم اختصاص پیدا کرده است بنابراین آزمون ها باید به صورت استاندارد و با اطمینان برگزار گردد. البته آزمون شبه نهایی برگزار و پس از آن در دروس هدف کلاس های جبرانی برقرار خواهد شد.
مدیرکل آموزش وپرورش استان قزوین مطرح کرد: در پایه نهم به دلیل اینکه دانش آموزان برای انتخاب رشته اقدام خواهند کرد نمره این پایه تأثیر بسزایی در رشته انتخابی دارد بنابراین امکان برگزاری غیرحضوری آزمون های این پایه نیز وجود ندارد. تابستان هر سال با انبوهی از دانش آموزان روبرو می شویم که قصد ورود به رشته علوم تجربی را دارند که با توجه به اینکه رشته های ریاضی فیزیک و فنی و حرفه ای نیز در آینده کشور تأثیر بسزایی دارد، تلاش می کنیم نخبگان برای تحصیل در این رشته ها گرایش پیدا کنند تا شاهد متوازن شدن رشته ها باشیم.
وی توضیح داد: البته تقاضا برای رشته های علوم انسانی نیز کم نیست و بعد از علوم تجربی بیشترین متقاضی را دارد برای همین به دنبال کیفیت بخشی در بخش آموزش معلمان علوم انسانی هستیم تا با شایستگی و توانمندی بیشتر تدریس داشته باشند؛ تشکیل مدارس صدرا در راستای ارتقای علوم انسانی بوده است و در تلاش هستیم این مدارس را در دیگر شهرستان ها نیز راه اندازی کنیم.
اصرار نداریم که بگوییم آموزش ها به بهترین شکل ارائه می گردد
اصغری گفت: اصرار نداریم که بگوییم آموزش ها به بهترین شکل ممکن اتفاق می افتد اما باید به این نکته نیز توجه داشته باشیم که معمولاً در دوره های گذار با خلأ روبرو می شویم؛ در روش تدریس در دوره گذار از روش سنتی به روش مجازی بودیم و اغلب معلمان قادر به ارائه آموزش های مناسب بودند؛ البته دانش آموزان چندین راستا برای دریافت آموزش داشتند نخست آن که دروس آموزشی در تلویزیون ارائه و محتواهای آموزشی همه دروس نیز در شبکه شاد بارگذاری شد.
وی تشریح کرد: توسط بهترین معلمان استان محتواهای آموزشی تولید و در قالب لوح های فشرده به مناطق محروم ارسال شد تا همه دانش آموزان از عدالت آموزشی برخوردار شوند. در پی این اقدام نتایج المپیاد در سال تحصیلی جاری درخشان بود و رشد 8 درصدی را شاهد بودیم و دانش آموزان از مدارس مناطق محروم مانند طارم سفلی در المپیادهای علمی حائز رتبه شدند. به منظور استفاده دانش آموزان مناطق محروم از آموزش های ارائه شده آنان را با مدارس درجه یک استان ارتباط دادیم تا از آموزش های ارائه شده استفاده کنند.
مدیرکل آموزش وپرورش استان قزوین اشاره کرد: حضور مستمر مدیران و کادر اجرایی معاونین آموزشی را در کلاس های درسی مجازی شاهد هستیم، در استان قزوین ناظران در 2500 کلاس مجازی شرکت کردند اما با توجه به این نظارت ها برخی از معلمان کم کاری داشتند؛ 17 هزار و 300 معلم در استان در حوزه تدریس فعالیت دارند و کمتر از یک درصد از آنان کم کاری داشتند که همین رقم بزرگی است.
وی گفت: ستاد استانی مقابله با کرونا تأکید داشت که عوامل اجرایی در مدارس حضور پیدا نکنند اما با توجه به بزرگی فضای فیزیکی مدارس عوامل اجرایی می توانستند در آن حضور پیدا کنند و پس از رایزنی های متعدد عنوان شد که سه نفر از کادر آموزشی می توانند در مدارس حضور پیدا کنند.
سنجش شایستگی حرفه ای معلمان را پیگیری می کنیم
اصغری با تأکید بر اینکه سنجش شایستگی حرفه ای معلمان را پیگیری می کنیم، مطرح کرد: معلمانی که در ارائه آموزش مجازی دچار ضعف بودند شناسایی شدند تا در فصل تابستان با برگزاری دوره های آموزشی آنان را توانمند کنیم.
وی در خصوص آسیب های اجتماعی در سطح مدارس توضیح داد: خودکشی نمونه ای از این آسیب هاست، خوشبختانه استان قزوین جزو استان های است که کمترین آسیب اجتماعی را دارد اما همین مقدار اندک نیز برای ما زیاد است؛ طی سال های گذشته افراد در معرض آسیب اجتماعی را شناسایی کرده و اقدام بالینی انجام می دادیم اما به خاطر غیرحضوری شدن آموزش ها این شناسایی ممکن نیست و علاوه بر آن دانش آموزان به دلیل حضور در خانه و کاهش تعاملات دچار افسردگی شده اند. در طرح نماد 13 دستگاه اجرایی برای کاهش آسیب های اجتماعی در تلاش هستند و در استان نیز اقدامات خوبی اجرا شده و با تأکید دادگستری و دادستانی دستگاه ها همکاری لازم را با آموزش و پرورش دارند.
شناسایی آسیب های اجتماعی در دانش آموزان اولویت دارد
مدیرکل آموزش وپرورش استان قزوین افزود: کاهش حضور اجتماعی و میزان همبستگی اجتماعی در افزایش خودکشی موثر است و فضای مجازی نیز زمینه انحرافات و آسیب ها را فراهم کرده است بنابراین دغدغه جدی داریم و به مشاورین و مربیان توانمند تأکید شده تا به دانش آموزان کمک کنند. اگر به موقع دانش آموزان در معرض آسیب را شناسایی نکنیم این خسارت قابل جبران نیست بنابراین شناسایی و مداخله به هنگام در اولویت کار ما قرار گرفته است.
وی بیان نمود: در نظام تعلیم و تربیت مقرر شده راستا ورود معلمان از طریق دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی باشد؛ تجربه به ما نشان داده است افرادی که از این مراکز فارغ التحصیل شدند توانمندی بیشتری دارند بنابراین سال 89 موضوع تشکیل دانشگاه فرهنگیان مطرح شد تا دانشجویان جذب آن شوند؛ با توجه به کمبود هیئت علمی و نداشتن ظرفیت فیزیکی مناسب نتوانستیم همه نیاز است آن را تأمین کنیم بنابراین بر اساس آزمون ماده 28 افرادی جذب شدند و با گذراندن دوره یکساله، معلمی را شروع کردند.
اصغری اشاره کرد: هر نظام برای خودش قواعدی دارد و آموزش و پرورش نیز معیارهایی برای خود داشته و صاحب نظران این حوزه به این باور رسیدند که معلمان باید در دانشگاه خاص تربیت شوند اما در دانشگاه های فرهنگیان نیز با کمبود و کاستی هایی روبرو هستیم که برای رفع آن ها تلاش می کنیم.
وی ادامه داد: 120 معلم استان در دانشسراهای مقدماتی آموزش دیده بودند که خلأ خدمتی داشتند، و دیوان رای داده بود که آنان فاصله خدمتی دارند و فعالیتشان سابقه خدمتی محسوب نمی گردد اما آموزش و پرورش طی رایزنی این مشکل را رفع کرد.
مدیرکل آموزش وپرورش استان قزوین توضیح داد: 6 ساحت تعلیم و تربیت در آموزش و پرورش وجود دارد که از آن ها می توانیم به ساحت های علم و فناوری، عبادی و اعتقادی، زیستی، هنری، اقتصادی و تربیت بدنی اشاره کنیم. به دنبال اجرای واقعی ساحت های شش گانه در آموزش و پرورش هستیم اما متأسفانه اولیا از مدارس تنها ساحت علم و فناوری را مطالبه می کنند. در جلسات بر ساحت ها تأکید می کنیم چون اگر دانش آموزی علومی مانند ریاضی را نیاموزد در زندگی با بحران روبرو نخواهد شد اما اگر مهارت های زندگی را یاد نگیرد در آینده با مشکل روبرو می گردد.
نقش برجستهمعلم در سند تحول بنیادین
وی اظهار کرد: سند تحول بنیادین ضمن صحبت از معلم از مربی نیز صحبت می کند و تلاش داریم معلمان در امور تربیتی دانش آموزان فعالیت کنند. یکی از کارهای اصلی گروه های آموزشی گفتمان سازی و اجرای سند تحول بنیادین است و معلم مهم ترین عضو در نظام تعلیم و تربیت است اگر بخواهیم وظایف به درستی اجرایی گردد باید معلمان را توانمند کنیم.
اصغری اعلام کرد: با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی صدور مجوز مهدکودک ها و نظارت بر آنان که تا پیش از این با سازمان بهزیستی بود به آموزش و پرورش محول شده است. برای همین منظور در وزارت آموزش و پرورش سازمان تعلیم و تربیت ایجاد شده و آمادگی ساماندهی مهد کودک ها را داریم.
از مهرماه معلم حق التدریس جذب نخواهیم کرد
وی گفت: تا پایان سال 91 تعداد 1074 نیروی انسانی حق التدریس داشتیم که 1001 نفر طی 2 مرحله ساماندهی شدند و 73 نفر باقی مانده طی 2 هفته آینده ساماندهی خواهند شد و از مهرماه معلم حق التدریس جذب نخواهیم کرد. برخی از معلمان به صورت خرید خدمات آموزشی با پیمانکاران طرف قرارداد آموزش و پرورش همکاری دارند که تعهدی برای جذب آنان نداریم.
مدیرکل آموزش وپرورش استان قزوین اشاره کرد: سال گذشته 69 هزار ساعت نیروی حق التدریس داشتیم که این رقم نشان می دهد بیش از 3000 کسری معلم داریم؛ در حق التدریس از معلمان شاغل و بازنشسته استفاده کردیم و در سال جدید نیز با توجه به بازنشسته شدن همکاران از 370 معلم جذب شده بر اساس ماده 28 استفاده خواهیم کرد. تا سال 1403 تعداد زیادی از معلمان بازنشسته می شوند که به دنبال تأمین این خلأ هستیم اما نگرانی نداریم چراکه معلمان بازنشسته تا 14 ساعت می توانند با ما همکاری داشته باشند که حضور آنان در کنار افراد تازه وارد شده موثر خواهد بود.
وی گفت: سیم کارت های دانش آموزی و گوشی ویژه دانش آموزان در دست طراحی است و به جد پیگیری می گردد، این گوشی ها قابلیت جستجوی مطالب خارج از آموزش را ندارند و امیدواریم این امر محقق گردد.
اصغری توضیح داد: در خصوص بازماندگان از تحصیل باید بگویم بسکمک از خانواده ها با توجه به شروع کرونا عنوان داشتند که بهتر است فرزندشان یک سال از تحصیل باز بماند که در این امر ورود پیدا کرده و با تهیه لیست و ارسال آن برای مدیران مناطق تلاش کردیم تا دانش آموزی از تحصیل باز نماند.
مدارس عادی حق مطالبه وجه از دانش آموزان ندارند
وی افزود: با توجه به اینکه آمار بازماندگان از تحصیل در کشور افزایش یافته ولی در سال تحصیلی 1399-1400 آمار بازماندگان از تحصیل نسبت به سال قبل کاهش پیدا کرده است و علت آن نیز تشکیل شورای تعلیم و تربیت در روستاها بوده است تا بازماندگان از تحصیل وارد چرخه شوند.
مدیرکل آموزش وپرورش استان قزوین اعلام کرد: هیچ یک از مدارس عادی حق مطالبه وجه از دانش آموزان ندارند و تنها می توانند هزینه کتاب و بیمه را دریافت کنند؛ البته مدارس تیزهوشان، شاهد و نمونه دولتی به علت ارائه خدمات آموزشی بیشتر در هنگام ثبت نام به والدین عنوان می دارند که باید شهریه پرداخت کنند و این امری قانونی است اما در سال جاری به دلیل غیرحضوری بودن آموزش ها هزینه دریافتی از آنان 50 درصد کاهش پیدا کرد.
وی افزود: بخش عمده ای از هزینه مدارس غیرانتفاعی به اجاره مکان و نیروهای انسانی بازمی گردد و با توجه به شیوع کرونا نیز هزینه آموزش مجازی نیز بر آنان تحمیل شده است، اگر این مدارس شرایط و ضوابط شهریه را رعایت نکرده باشند با آنان برخورد لازم صورت خواهد گرفت.
اصغری در پایان یادآور شد: زمان بازگشایی مدارس در سال تحصیلی آینده تابع مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا و وزارت آموزش و پرورش است و با توجه به افزایش تولید واکسن های داخلی امیدواریم سال آینده کلاس های حضوری را تشکیل دهیم.
منبع: خبرگزاری ایسنا