آمریکا باید نقش سازنده ای در دریای جنوبی چین ایفا نماید

به گزارش تفطن، چین امروز سه شنبه به آمریکا گفته است که باید نقش سازنده ای را در برقراری و حفظ صلح و امنیت در دریای جنوبی چین ایفا نماید.

آمریکا باید نقش سازنده ای در دریای جنوبی چین ایفا نماید

با ما همراه باشید و با قیمت روز تور چین از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از رویترز، در حالی که جان کری وزیر خارجه آمریکا خواهان مذاکره و دستیابی به راه حل مسالمت آمیز برای حل و فصل مناقشه دریای جنوبی چین شده است، پکن از واشنگتن خواسته است تا نقش سازنده ای را در حفظ امنیت و صلح در این منطقه ایفا کند.

یانگ جیه چی رئیس شورای دولتی چین در انتها مذاکرات مقام های عالی رتبه چین - آمریکا در پکن تاکید نمود: چین این حق را دارد تا از حاکمیت ارضی و حقوق دریایی خود محافظت کند.

وی در جمع خبرنگاران توضیح داد: چین به حقوق همه کشورها در زمینه آزادی دریانوردی و پرواز در منطقه بر اساس قوانین بین المللی احترام می گزارد و از این حقوق حمایت می نماید. اختلافات باید به وسیله مذاکره و رایزنی بین طرف های مرتبط حل و فصل شود.

این مقام چینی اضافه کرد: پکن امیدوار است آمریکا نیز به تعهدات و قول های خود عمل کند و از هیچ یک از طرف ها در مناقشات ارضی جانبداری و طرفداری نکند و نقشی سازنده در برقراری و حفظ ثبات و صلح در دریای جنوبی چین ایفا کند.

جان کری وزیر خارجه آمریکا روز شنبه نسبت به رفتار تحریک آمیز چین در منطقه هشدار داده است. وی گفت: ایالات متحده در مورد ادعاهای مطرح شده برای حاکمیت ارضی مناطق مورد اختلاف در دریای جنوبی چین، موضع گیری نکرده است.

جان کری اضافه کرد: ما بار دیگر بر حمایت آمریکا از هرگونه مذاکره و راه حل مسالمت آمیز بر اساس قانون تاکید می کنیم و نگرانی خود را از هرگونه اقدام یکجانبه از سوی هر کشوری ابراز می نماییم.

مقام های آمریکایی نگران آن هستند که رای دادگاه بین المللی که قرار است طی هفته های آینده در مورد شکایت فیلیپین علیه چین بر سر ادعاهای دریای جنوبی چین صادر شود، موجب شود تا پکن منطقه ممنوعه هوایی را در دریای جنوبی چین اعلام کند.

جان کری نسبت به ایجاد هرگونه منطقه دفاع هوایی بر فراز این دریا توسط چین هشدار داد و تاکید نمود: آمریکا هر گونه اقدام چین در ایجاد منطقه دفاع هوایی را رفتاری تحریک آمیز و بی ثبات کننده ارزیابی خواهد نمود.

روابط چین و آمریکا نیز به خاطر اقدامات پکن در ساخت جزایر مصنوعی در دریای جنوبی چین به شدت تیره و تار شده است.

آمریکا بارها خواهان متوقف شدن اقدامات چین در این منطقه شده است. آمریکا همچنین با اقدامات تحریک آمیزی مثل نزدیک کردن کشتی های جنگی خود به جزایر مصنوعی چین در دریای جنوبی چین، عملا قصد تحریک پکن را داشته است.

50

منبع: تسنیم
انتشار: 19 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tafatton.ir شناسه مطلب: 1026

به "آمریکا باید نقش سازنده ای در دریای جنوبی چین ایفا نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آمریکا باید نقش سازنده ای در دریای جنوبی چین ایفا نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید