آیا پارک های موضوعی بزرگ می توانند پاسخی به اورتوریسم باشند؟

به گزارش تفطن، اورتوریسم یا افزایش بی رویه تعداد گردشگران در مقصدهای جهانگردی، مسائل زیادی برای بسیاری از شهرهای بزرگ و مشهور جهان ایجاد نموده است. آیا ساخت پارک های موضوعی بزرگ مخصوص جهانگرد ها، می تواند این مشکل را حل نماید؟

آیا پارک های موضوعی بزرگ می توانند پاسخی به اورتوریسم باشند؟

اورتوریسم یا افزایش بی رویه تعداد جهانگردان و توسعه بیش از میزان امکانات جهانگردی در مقصدهای مختلف جهان، مسئله ای است که این روزها گریبانگیر بسیاری از شهرهای جهان شده است. مثلا شهرهایی مثل دوبروونیک، ونیز، بارسلون و بوراکای، مدت های طولانی است که تحت تاثیر نتایج افزایش جمعیت جهانگردان قرار گرفته اند. شهرهای تازهی نیز روز به روز به این لیست اضافه می شوند و در شرف قرار گرفتن در معرض مسائلی ناشی از اورتوریسم هستند.

از آنجایی که اورتوریسم در همه جای جهان در حال تحت تاثیر قرار دادن مقصدهای مختلف است، چه مقصدهای طبیعی و چه مقصدهای شهری، همه مردم از سازمان های جهانی گرفته تا معترضان محلی در کوشش برای مبارزه با آن هستند؛ ولی یک راه چاره این مشکل ممکن است در منبعی غیرمحتمل وجود داشته باشد.

غول جهانی رویا پردازی و تعطیلات یعنی دیزنی اخیرا اظهار داشت که یک جزیره خصوصی تازه در باهاما می سازد که قرار است ایستگاهی برای لاین های کروز باشد. البته این جزیره اولین جزیره از نوع خود در جهان نیست. تعداد زیادی پارک موضوعی جزیره ای بزرگ در جهان وجود دارد که صرفا با اهداف جهانگردی ساخته شده اند که بسیاری از آن ها نام های بزرگی به عنوان برند و بودجه های فراوانی برای حمایت اقتصادی دارند.

ممکن است به نظر برسد که این مقصدهای جهانگردی با مبارزه علیه اورتوریسم تناقض دارند؛ ولی این مقصدها با جذب مردم به سوی خود و دعوت کردن آن ها به یک مقصد خاص، باعث می شوند که مقصدهای دیگری که از قبل مشهور هستند و زیر بار اورتوریسم، کمر خم نموده اند، فرصت استراحت و نفس کشیدن پیدا نمایند.

بازتماشامایندگان زیاد

مردم محلی قرن ها است که از وجود جهانگرد ها شکایت می نمایند؛ ولی چه چیزی باعث شده که این روزها، توجه به اورتوریسم بیشتر گردد؟ افزایش بیش از میزان جمعیت جهانگردان.

در دهه 1950 میلادی، جهان در سال فقط 25 میلیون جهانگرد داشت. امروزه این تعداد به 1.4 میلیارد نفر رسیده است. سازمان جهانی جهانگردی پیش بینی می نماید که این آمار تا سال 2030 به 1.8 میلیارد نفر می رسد.

در بعضی مقصدها، مسائل ناشی از اورتوریسم در حال خودنمایی است. سال جاری موزه لوور در ماه مه بسته شد چون کارکنان به خاطر عدم توانایی در کنترل و مدیریت جمعیت زیاد جهانگردان موزه را ترک کردند. در بیانیه ای که از طرف اتحادیه کارگری منتشر شد، این پیغام مشهود بود: لوور در حال جان دادن است.

در عین حال، آمستردام قدم های بلندی برای کنترل افزایش جمعیت جهانگردان برداشته است. کشور تایلند اعلام نموده است که خلیج مایا حداقل تا سال 2021 برای بازدید جهانگردان، بسته است. این مواردی که عنوان کردیم، روینمودها و اقدامات اخیر مقصدهای مهم جهانگردی جهان در مبارزه با بحران افزایش تعداد جهانگردان است.

این مشکل، بسیار ساده و قابل فهم است. افراد زیادی این روزها قصد دارند به مقصدهای گردشکری مهم جهان، به شهرهای مشهور، جزیره های استوایی مشهور و شهرهای ساحلی سفر نمایند و این مقصدها نمی توانند خود را با این جمعیت زیاد وفق دهند.

تغییر جهت مثبت

صنعت سفر و جهانگردی این مشکل را کاملا جدی دنبال می نماید. مشکل اورتوریسم الویت اصلی در اجلاس جهانی شورای جهانی جهانگردی و سفر در سال 2018 بود که در بوئنوس آیرس برگزار گردید. در سال 2019 نیز اجلاس این شورا با جدیت بیشتری به این مسئله پرداخت.

برای بسیاری از مسئولان جهانگردی در آمستردام و دوبروونیک، حل این مشکل با تغییر جهت مثبت، امکان پذیر است. در واقع می توان مقصدهای تازهتر و خلوت تر را به مسافران معرفی کرد تا این تغییر جهت مثبت صورت بگیرد.

ولی بسیاری از افراد دوست ندارند برای پیدا کردن مقصدهای تازه کوششی نمایند. تعطیلات قرار است بدون استرس و نگرانی سپری گردد به همین علت است که بیشتر جهانگردان دوست ندارند به مقصدهایی بروند که دور از دسترس است یا امکانات کافی ندارد.

پس راه چاره این مشکل چیست؟

تغییر جهت مثبت جهانگردان به سمت مقصدهایی که اختصاصا برای جهانگردی ساخته شده اند.

بهشتی برای توقف همیشگی

ماه گذشته، هواداران دیزنی از شنیدن خبر تازه این شرکت خشنود شدند. دیزنی اظهار داشت که میخواهد جزیره ای کارائیبی به نام لایت هاوس پوینت بسازد که یکی از مقصدهای تازه این شرکت خواهد بود. البته این جزیره خصوصی تازهترین جزیره خصوصی مخصوص سفر و جهانگردی و سرگرمی است.

در سال 2018، کوکوکی (CocoCay) به عنوان بخشی از مجموعه جزیره های خصوصی پرده برداری شد. این مجموعه جزایر در سراسر جهان از جمله آسیا، استرالیا و کارائیب قرار دارند.

این رویکرد تازه فقط به جزیره های خصوصی محدود نمی گردد. پارک های موضوعی زیادی در جهان ساخته می شوند که می توانند برای این منظور مورد استفاده قرار بگیرند. ماه آینده یک پارک موضوعی در خارج از نیویورک افتتاح می گردد. در ماه آوریل، ITV با همکاری The London Resort ساخت دیزنی لند بریتانیا را اظهار داشت.

از همه مهم تر اینکه این پارک های موضوعی بزرگ، فرقی نمی نماید که جزیره ای باشند یا نه؛ دارای هتل و اقامتگاه هستند. مثلا پروژه ریزورت لندن، 3500 اتاق دارد و در پارک موضوعی رویای آمریکایی، جهانگردان می توانند در کلبه های لوکس اقامت نمایند که چشم میزانایی زیبایی از منهتن دارند.

این پارک های موضوعی به جای اینکه یک جاذبه باشند که در طول سفر جهانگردان از آن بازدید می نمایند، قرار است یک مقصد کامل جهانگردی باشند که همه نیازهای جهانگردان از یک تعطیلات عالی را برآورده می نمایند و خودشان یک مقصد کامل هستند.

آزادی برای رهاسازی جهانگرد درونی

این روزها اعتراضات ضدجهانگردی زیادتر شده است و گرافیتی های ضدجهانگردی همه جا دیده می گردد. گزارش هایی از رفتار ناشایست جهانگرد های بی ملاحظه باعث دامن زدن به این آتش می گردد و واکنش شدید و ناخوشایند معترضان را در برابر مسافرانی دارد که دوست دارند جمعیت جهانگردان را دنبال نمایند.

با برنامه ریزی برای سفر به یک پارک موضوعی بزرگ، شما به عنوان یک جهانگرد می توانید به افراد ساکن در یک منطقه یاری کنید؛ به جای اینکه باعث خشم و ناراحتی آن ها شوید.

مثلا جزیره لایت هاوس دیزنی لند می تواند تزریق دوباره منابع به باهاما باشد و این کار به وسیله صندوق حفاظت دیزنی (Disney Conservation Fund) انجام می گردد. سرمایه های این صندوق صرف حفاظت از محیط زیست خواهد شد.

البته سایر شرکت ها برنامه های حفاظتی ندارند یا قرار نیست جزیره ای بکر صرفا ساخته شده برای جهانگردان باشند؛ ولی این پارک های خصوصی در صنعت جهانگردی، مزایای فراوانی دارند. در صنعتی که روز به روز در حال توسعه است و هیچ نشانه ای از کاسته شدن سرعت آن وجود ندارد.

با نگه داشتن جهانگردان در محدوده ای که اختصاصی برای آن ها ساخته شده است، با یک تیر می توان دو نشان زد. هم مسافران و جهانگردان از سرگرمیات بدون محدودیت لذت می برند و هم برای لذت بردن از سفر، مزاحمتی برای اهالی یک شهر یا منطقه ایجاد نمی نمایند.

آیا این یک موقعیت برد - برد است؟

البته یک پارک ماجراجویی ساحلی ساخت دیزنی نمی تواند عطش تماشا جاذبه های فرهنگی آمستردام را خاموش کند یا رویای سفر به شهر تماشای ونیز را از خاطر ببرد؛ ولی جزیره هایی که مخصوص جهانگردان ساخته می شوند، می توانند تا حدودی فشاری را که به مقصدهای ساحلی تحمیل می گردد، کمتر نمایند.

در واقع مزیت های ساخت این جزایر و پارک ها، دو طرفه است. یک دهه قبل 17.8 میلیون جهانگرد، سفر با کشتی های سرگرمیی را تجربه می کردند ولی امروز به لطف جزیره های جهانگردی، پیش بینی می گردد که این آمار در سال 2019 به 30 میلیون برسد.

با توجه به افزایش تقاضا برای چنین سفرهایی و با توجه به اینکه مقصدهایی مثل سانتورینی، تعداد ورودی جهانگردان را محدود نموده است، ساخت و ایجاد چنین جزیره هایی برای برندهای بزرگ کروز ارزش هزینه کردن دارد.

در عین حال، برای مقصدهایی مثل نیویورک، وجود پارک های داخل شهری می تواند راه چارهی برای دوراهی سازش با اهالی و معرفی و ارتقاء صنعت جهانگردی باشد.

وجود یک پارک موضوعی بزرگ در یک مقصد جهانگردی، می تواند تضمینی برای ورود جهانگردان باشد و در عین حال، جاذبه های مهم و ارزشمند آن مقصد را از زیر بار پرفشار جمعیت زیاد جهانگردان نجات می دهد.

منبع: کجارو / The Daily Telegraph
انتشار: 1 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 1 اردیبهشت 1401 گردآورنده: tafatton.ir شناسه مطلب: 2317

به "آیا پارک های موضوعی بزرگ می توانند پاسخی به اورتوریسم باشند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا پارک های موضوعی بزرگ می توانند پاسخی به اورتوریسم باشند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید