از آبشار ویکتوریا و نحوه اکتشاف آن بیشتر بدانید

به گزارش تفطن، آبشار ویکتوریا یکی از زیباترین مکان های طبیعی دنیاست

ویکتوریا یکی از دیدنی ترین جاذبه های آفریقا و منحصربه فردترین آبشارهای دنیاست. رودخانه زامبزی در جهت خود به پرتگاهی باریک به ارتفاع 100متر سرازیر می گردد و این گونه آبشار ویکتوریا شکل می گیرد. ویکتوریا تنها آبشار دنیاست که بیش از یک کیلومتر عرض و 100 متر عمق دارد.

از آبشار ویکتوریا و نحوه اکتشاف آن بیشتر بدانید

صدای جوش و خروش ویکتوریا را می توان از 40 کیلومتری شنید و قطرات آبی که در اثر پاشیدن تا ارتفاع 400 متری بالا می فرایند از فاصله 60 کیلومتری به وضوح دیده می شوند.

همین قطرات آب سبب به وجود آمدن رنگین کمان هایی بسیار زیبا می گردد که در اثر بازتاب نور ماه در قطرات آب هستند و به رنگین کمان ماه یا ماه کمان معروف اند. ماه کمان ها به علت شدت پایین نور ماه همواره خفیف تر از رنگین کمان های معمولی اند. تشخیص رنگ های این رنگین کمان ها برای انسان کمی سخت است و اغلب این ماه کمان ها به سفیدی می زنند. اما در عکس هایی با اکسپوژر بالا رنگ ها کاملا قابل مشاهده اند.

در سال 1855، دیوید لیوینگ استون، پزشک بریتانیایی، این آبشار را کشف کرد و به افتخار ملکه ویکتوریا نام آن را ویکتوریا نهاد. محلی ها، اما، به این پدیده خلقت Mosi-oa-Tunya (مه ای که می غرد) می گفتند و از نزدیک شدن به آن وحشت داشتند. لیوینگ استون اولین اروپایی بود که پیروز به عبور از جنوب تا شمال قاره سیاه (قاره آفریقا) شده است. او و گروهش که راهی این سفر شده بودند، 300 نفر از جنگجویان یکی از قبایل آفریقایی همراهی می کردند، اما از میان آن ها، تنها دو نفر شهامت نزدیک شدن به ویکتوریا را داشتند.

لیوینگ استون چندان از کشف خود خوشحال نشد، چون مانع از ادامه تبلیغات مذهبی آن ها شده بود. تا سالیان سال، هیچ کس به بازدید از آبشار ویکتوریا نمی رفت. اما امروزه این مکان به ثبت میراث دنیای یونسکو رسیده است و محلی های ساکن زامبیا وزیمباوه دست از ترس خود برداشته اند و صنعت گردشگری را در این محل رونق داده اند.

در فصول کم آب (از سپتامبر تا دسامبر) سطح آب رودخانه زمبازی به حدی کاهش می یابد که می توان بیشتر نقاط آن را با پای پیاده طی کرد. اما، در فصول دیگر ویکتوریا همچنان پرقدرت می غرد.

یکی از تفریح های جالب در آبشار ویکتوریا که بسیاری از گردشگران از آن بی اطلاع اند، استخری طبیعی به عرض 10 متر است که درست در کنار یک صخره و در نزدیکی جزیره لیوینگ استون قرار گرفته است و راه باریکه ای آن را از پرتگاه عمیقی جدا می سازد. تعجبی ندارد که این مکان را استخر شیطان می نامند.

گردشگرانی که فرصت شنا کردن در این استخر را پیدا می نمایند، شدت فشار آبی را که از ارتفاع 100 متری به پایین می آید در همان نزدیکی احساس می نمایند. این استخر در فصل های پر آب بسته است، چون ممکن است گردشگران در اثر فشار آب به درون پرتگاه کشیده شوند.

ویکتوریا بلندترین آبشار دنیا نیست و نمی توان ارتفاع 100 متری آن را با آبشار بلند انجل (tall Angel) ونزوئلا که 979 متر ارتفاع دارد مقایسه کرد. اما بانجی جامپینگ پل ویکتوریا میان گردشگران بسیار محبوب است. کسانی را که تمایل به پرش دارند، طنابی ارتجاعی به خود می بندند تا با پریدن به سمت پایین لذت یک سقوط آزاد استثنایی را تجربه نمایند. طناب تا نزدیکی آب کش می آید و پس از اینکه ده ها بار عقب و جلو رفت، در نهایت، فرد را به سمت بالا می کشند.

منبع: الی گشت
انتشار: 2 فروردین 1401 بروزرسانی: 2 فروردین 1401 گردآورنده: tafatton.ir شناسه مطلب: 2295

به "از آبشار ویکتوریا و نحوه اکتشاف آن بیشتر بدانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از آبشار ویکتوریا و نحوه اکتشاف آن بیشتر بدانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید