اولین مسافرت های هوایی چه زمانی و در کجا انجام شد؟

به گزارش تفطن، در حدود شانزده سال پس از اولین پرواز هواپیمایی در کیتی هاوک کالیفرنیای شمالی در سال 1903 پروازهای منظم در آلمان شروع شد. این پروازها در جهت برلین- لیپزیگ-ویمار صورت می گرفت. مؤسسه متصدی این خدمات بعدا تحت عنوان لوفت هانزا شهرت یافت. امروزه لوفت هانزا یکی از اصلی ترین خطوط هواپیمایی بین المللی است. اولین مسافر بین المللی نیز کارلوس ای لوین بود که از نیویورک به آلمان در پروازی بدون توقف سفر کرد. این هواپیما در تاریخ 7 ژوئن 1927 در 190 کیلومتری برلین (مقصد سفر) فرودی اضطراری داشت. این پرواز در فاصله زمانی کوتاهی پس از سفر انفرادی و تاریخی کارلوس لیندبرگ از نیویورک به پاریس صورت گرفت.

اولین مسافرت های هوایی چه زمانی و در کجا انجام شد؟

جهت دریافت مشاوره سفر با تور کانادا با ما همراه باشید، سفر به آبشار نیاگارا و شهرهای پیشرفته تورنتو و مونترال را در کنار ما تجربه کنید.

اولین خط هوایی ایالات متحده با نام وارنی ایرلاین در سال 1926 شروع به فعالیت کرد و در برنامه های زمان بندی منظم به ارائه خدمات پست هوایی می پرداخت. در هر صورت، این خط هوایی فقط یازده روز قبل از خط هوایی وسترن که فعالیت خود را در 17 آوریل 1926 شروع نموده بود راه اندازی شده بود. خطوط هوایی وارنی بعداً با سه خط هوایی دیگر ادغام شد و خطوط هوایی ایالت متحده آمریکا شکل گرفت. در اوایل آوریل 1987، خط هوایی وسترن با خطوط هوایی دلتا ادغام شد. در اوایل در صورتی که محدودیت وزنی نداشت، علاوه بر بسته های پستی تنها یک مسافر جابه جا می شد. اولین جهت پستی هوایی بین المللی را در 28 اکتبر 1927 پن آمریکن ایرویز از فلوریدا به هاوانا کوبا راه اندازی کرد. این شرکت هواپیمایی در همان جهت و در تاریخ 16 ژانویه 1928، اولین مسافران را نیز جابجا کرد. این پرواز یک ساعت و ده دقیقه بطول انجامید و کرایه آن برای هر جهت 5 دلار بود.

خطوط هوایی گوناگون ایالات متحده رفته رفته خدمات خود را در شهرها و مقاصد بین المللی گوناگون توسعه دادند. در طی جنگ جهانی دوم ، تجهیزات و نیروهای انسانی این خطوط به خدمات نظامی معطوف شد. توسعه هواپیماهایی همچون دی سی 3 و بوئینگ اقیانوس پیمای 314 ای در اوایل دهه 1940 موجب رونق حمل و نقل هوایی مسافران و پذیرش صنعت مسافرت هوایی توسط عامه مردم شد. موتور جت که فرانک ویتل آن را در انگلستان اختراع کرد، در هواپیماهای نظامی، مانند بی52 بکار گرفته می شد. اولین جت تجاری آمریکایی بوئینگ 707 بود اولین پرواز جت قاره پیما در تاریخ 25 ژانویه 1959 امریکن ایرلاین در جهت لوس آنجلس به نیویورک انجام داد و اولین پروازهای جت غول پیکر نیز در ژانویه 1970 شروع شد، زمانی که خطوط هواپیمایی پن امریکن ایرویز با استفاده از تجهیزات جدید بوئینگ 747، 352 مسافر را از نیویورک به لندن آورد.

کنکورد دروازه ورود به عصر پروازهای فراصوت بود و محصول مشترک انگلستان و فرانسه بود. در سال 1967 از اولین نمونه آن پرده برداری شد و در سال 1969 اولین پرواز آزمایشی آن انجام شد. طراحی و سیستم موتور کنکورد شگفت انگیز بود. پرنده ای سفید با دماغه سوزنی شکل متمایز و بالهای گسترده آن نمادی از دنیای مدرن بود. کنکورد با سرعت 2170 کیلومتر در ساعت، یعنی دو برابر سرعت صوت حرکت می کرد. ارتفاع پرواز این هواپیما 18290 متر، یعنی تقریباً دو برابر ارتفاع جت های تجاری بود. شاید هیچ هواپیمای غیر نظامی دیگری چنین انگاشتی را در بین عامه مردم به منزله هواپیمای مسافرتی پیدا نکند.

آخرین جابجایی مسافر توسط کنکورد در 24 اکتبر 2003 انجام شد و پس از آن شرکت بریتیش ایرویز این هواپیما را بازنشسته اعلام نمود. ایرفرانس نیز در تاریخ 310مه 2003 جابجایی مسافر توسط کنکورد را انتها یافته اعلام نمود. بنابراین، پس از 34 سال، فصل پروازهای فراصوت سرانجام یافت. این اولین بار در تاریخ خطوط هواپیمایی است که یک نوآوری مهم بدون جایگزین شدن با محصول تکنولوژیک پیشرفته بازنشسته و از رده خارج می گردد.

با این همه، شرکت بریتیش ایرویز همچنان از هواپیماهای کنکورد استفاده می نماید. این هواپیماها را می توان در موزه هواپیماهای سیتل و موزه هوافضای نیویورک مشاهده کرد. این هواپیماها در انگلستان، در فیلتون در نزدیکی بوستون و در فرودگاه منچستر و در فرودگاه هیترو و در موزه هواپیمایی نزدیک ادینبورگ و بعضی مناطق دیگر دیده می گردد.

به دلیل سرعت و راحتی و ایمنی، مسافرت هوایی امروزه برجسته ترین نوع حمل و نقل است. تاریخچه صنعت هواپیمایی در ایران نیز منعکس کننده قدمت این صنعت در کشورمان می باشد. در سال1296 و در اواخر جنگ جهانی اول اولین پرواز هواپیما بر فراز کشور ایران انجام شد. قطعات این هواپیما به صورت مجزا از روسیه و از طریق بندر انزلی از طریق اتومبیل به تهران حمل شد و پس از سوار کردن قطعات اولیه پرواز توسط خلبان روسی بر فراز تهران انجام گرفت. پس از آن بموجب قانونی در بیستم بهمن ماه 1304 حق انحصاری هواپیمایی در ایران به شرکت هواپیمایی آلمانی یونکراس واگذار شد. این رویداد بعنوان سرشروع شکل گیری حمل و نقل هوایی 22 سال پس از نخستین پرواز برادران رایت رخ داد. این شعبه در سال 1305 شمسی افتتاح شد و ارتباط هوایی بین تهران و شهرهای مشهد و شیراز بندرانزلی و بوشهر را برقرار و به جابجایی مسافر و محموله های پستی پرداخت.

منبع: الی گشت
انتشار: 24 بهمن 1398 بروزرسانی: 20 آذر 1399 گردآورنده: tafatton.ir شناسه مطلب: 961

به "اولین مسافرت های هوایی چه زمانی و در کجا انجام شد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اولین مسافرت های هوایی چه زمانی و در کجا انجام شد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید