این 3 کشتی گران قیمت تاریخ با گنجینه های افسانه ای غرق شدند!

به گزارش تفطن، 270 سال بعد و در سال 1981 بعضی غواصان به اعماق آب رفتند و لاشه کشتی سن خوزه را در سواحل کلمبیا کشف کردند. اما آن موقع دولت کلمبیا مدعی شد که سن خوزه بخشی از میراث این کشور است و اجازه خروج محتویات آن را نداد. از آن موقع تا به امروز نیز محتویات کشتی سن خوزه به وسیله دولت کلمبیا محافظت می گردد.

این 3 کشتی گران قیمت تاریخ با گنجینه های افسانه ای غرق شدند!

خبرنگاران |بر کسی پوشیده نیست که اقیانوس ها پر از ثروت هستند. اما از قرن ها پیش که اولین کشتی های ماجراجو و اقیانوس پیما به آب ها آمدند، مصیبت هایی همانند طوفان و دزدان دریایی بر سر ملوانان ناآگاه آوار شد و محموله های گران بهای آن ها را به یغما برد.

به گزارش خبرنگاران ، این حوادث سبب شد تا بخشی از گنجینه هایی که در کشتی ها وجود داشت به اعماق دریا ها و اقیانوس ها برود. در حال حاضر هم هیچ راهی وجود ندارد که به شکل دقیق بفهمیم چه میزان از ثروت زمین در جایی در بستر دریا یا اقیانوس واقع شده است و منتظر کشف شدن است.

البته از قرن ها قبل افسانه ها و داستان هایی در خصوص گنج های اعماق آب نقل شده که بسیاری را به کشف این گنج ها واداشته است. اما حقیقت این است که تنها تعداد انگشت شماری از این کشتی ها با گنجینه های قابل توجه شان پیدا شده اند.

ما در این مطلب به سه نمونه از گران قیمت ترین کشتی های غرق شده تاریخ اشاره خواهیم کرد.

1-کشتی سن خوزه به ارزش 17 میلیارد دلار

کشتی سن خوزه در سال 1698 ساخته شد و یکی از دو کشتی دوقلویی بود که برای حمل گنج و طلای حکومت اسپانیا به آب انداخته شد. این کشتی که همواره به وسیله سه کشتی جنگی محافظت می شد، آخرین بار 28 مه 1708 به فرماندهی ژنرال خوزه راهی سفر به Cartagena، کلمبیا شد.

این سفر در حالی شروع شد که ژنرال خوزه فرناندز د سانتیلان می دانست مسیر رفتن شان به کلمبیا به وسیله بریتانیایی ها رصد می گردد. اما به این موضوع توجه نکرد و دستور سفر داد.

اما بی توجهی او سبب شد تا بریتانیایی ها به کشتی سن خوزه و دیگر کشتی ها حمله نمایند. در این درگیری سن خوزه آتش گرفت و به همراه 600 خدمه خود با انباری پر از طلا، نقره، جواهرات و زمرد به اعماق اقیانوس رفت.

270 سال بعد و در سال 1981 بعضی غواصان به اعماق آب رفتند و لاشه کشتی سن خوزه را در سواحل کلمبیا کشف کردند. اما آن موقع دولت کلمبیا مدعی شد که سن خوزه بخشی از میراث این کشور است و اجازه خروج محتویات آن را نداد. از آن موقع تا به امروز نیز محتویات کشتی سن خوزه به وسیله دولت کلمبیا محافظت می گردد.

2- کشتی مارچنت رویال به ارزش 1.5 میلیارد دلار

کشتی بازرگانی مارچنت رویال که در سال 1627 در لندن ساخته شد، برای تجارت با مستعمرات اسپانیا در هند غربی زیر نظر کاپیتان جان لیمبری استفاده می شد. این کشتی در سال 1640 هنگامی که مشغول سفر به انگلستان بود، بدنه اش دچار نشتی شد و مجبور شد به شکل ناگهانی در بندر کادیز در جنوب اسپانیا لنگر بیاندازد.

در همین حین که تعمیرکاران مشغول بازسازی مارچنت رویال بودند، یک کشتی در همان حوالی دچار آتش سوزی شد و جان لیمبری پیشنهاد داد که مالکان محموله شان را به مارچنت رویال بسپارند. تاریخ نویسان ادعا دارند که محموله طلا و نقره کشتی آتش گرفته به میزان دستمزد سالانه 30 هزار سرباز اسپانیایی بود.

چند روز پس از تعمیر مارچنت رویال، بار دیگر کشتی با گنجینه بزرگ اش رهسپار آب ها شد، اما دوباره دچار نشتی شد و پس از گذشت چند ساعت به اعماق آب ها رفت. طبق اسناد تاریخی، از 58 خدمه مارچنت رویال 40 مرد از جمله کاپیتان لیمبری پیروز به فرار شدند. اما 18 نفر دیگر به کام مرگ رفتند.

خبر خوب برای شکارچیان گنج این است که مارچنت رویال هنوز کشف نشده است. البته در در سال 2019، تقریباً 380 سال پس از غرق شدن مارچنت رویال، یک کشتی ماهیگیری به نام Spirited Lady لنگری را پیدا کرد که احتمال می رود مربوط به این کشتی باشد. اما هنوز این موضوع به اثبات نرسیده است.

3- کشتی فلور د لا مار به ارزش 2.6 میلیارد دلار

هنگامی که کشتی د لا مار در سال 1502 ساخته شد، یکی از برترین کشتی های ناوگان پرتغالی به شمار می رفت. طبق اسناد تاریخی فلور د لا مار 400 تن وزن و 118 فوت طول داشت و یکی از زیباترین کشتی های حاضر در اقیانوس هند بود و حدود 9 سال در رفت و آمد بود.

فلور د لا مار که روزگاری پیشرفته ترین کشتی دنیا بود، پس از گذشت 9 سال از عمرش خیلی زود فرسوده شد و در نوامبر 1511 هنگام بازگشت به خانه نشان داد که باید از رده خارج گردد. اما بازهم تعمیرات اساسی روی آن انجام شد و به جنگ رفت و دوباره آسیب دید. در نهایت پرتغالی ها تصمیم گرفتند که پس از خاتمه جنگ در سلطان نشین ملاکا (بخشی از مالزی امروزی) فلور د لا مار بازنشسته گردد.

به همین جهت در آخرین سفر خدمه، کشتی را با 80 صندوق طلا و 200 صندوق پر از یاقوت، الماس، زمرد، سکه، عطر و اثاثیه تزئین شده با جواهرات پر کردند. حجم گنجینه به میزان ای بود که سرنشینان نگران سالم رسیدن به مقصد بودند.

اما در نهایت سفر شروع شد و کشتی فلور د لا مار در نزدیکی سواحل سوماترا به دو نیم تقسیم شد و همراه با گنجینه سلطان ملاکا و 400 خدمه به اعماق آب رفت. جالب اینجاست که این کشتی با وجود نزدیکی به ساحل هنوز کشف نشده به جای مانده است.

منبع: فرادید
انتشار: 27 اسفند 1401 بروزرسانی: 27 اسفند 1401 گردآورنده: tafatton.ir شناسه مطلب: 2522

به "این 3 کشتی گران قیمت تاریخ با گنجینه های افسانه ای غرق شدند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "این 3 کشتی گران قیمت تاریخ با گنجینه های افسانه ای غرق شدند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید