بیوگرافی وودی آلن سینماگر مطرح آمریکایی

به گزارش تفطن، وودی آلن (Woody Allen) کمدین، کارگردان و نویسنده آمریکایی است که در دو اثر مشهور و ماندگار خود به نام های آنی هال و منهتن به زیبایی درخشید.

بیوگرافی وودی آلن سینماگر مطرح آمریکایی

وودی آلن ( Woody Allen) کمدین، کارگردان و نویسنده برجسته آمریکایی است که آثار ماندگار زیادی از خود به جای گذاشته است. او در دو اثر مشهور خود به نام های آنی هال و منهتن به خوبی درخشید و پیروز به دریافت جوایز اسکار متعددی شد.

بیوگرافی وودی آلن

وودی آلن در اول دسامبر سال 1951 در بروکلین، نیویورک به دنیا آمد. این هنرمند عظیم بیشتر به خاطر فیلم های کمدی عاشقانه خود که دارای عناصری چون هجو( parody) و اسلپ استیک ( Slapstick) است شناخته می گردد. یکی از نقاط قوت وودی آلن، نوشتن شخصیت های قوی و شاخص برای ستارگان زن فیلم های خود است. آلن در دو اثر مشهور خود به نام های آنی هال و منهتن به عنوان نویسنده، کارگردان و بازیگر به خوبی درخشید. او در طی ساخت این دو فیلم روابط عاشقانه ای با دایان کیتون و میا فارو، هنرپیشه های زن این فیلم ها برقرار کرد.

سال های جوانی

نام اصلی وودی آلن، آلن استوارت کونیگزبرگ بود. او در سن 17 سالگی به طور قانونی نام خود را به هیوود آلن تغییر داد. آلن که در یک خانواده یهودی و از طبقه متوسط جامعه به جهان آمده بود، در دوران دبیرستان تمام شرایط مورد احتیاج برای آغاز نویسندگی و انجام کمدی ایستاده یا استند آپ کمدی( stand-up comedy) را در اخیتار داشت. تمام کوشش وودی آلن این بود که مانند پدر خود یک کارگر نباشد و زندگی بهتری برای خود بسازد.

آغاز فعالیت

آلن در سال 1953 وارد دانشگاه نیویورک شد اما خیلی زود در دوره فراوری تصاویر متحرک مردود شد. او که از این شکست نا امید شده بود، دانشگاه را ترک نمود و آغاز به نویسندگی برای برنامه های تلویزیونی کرد. وودی آلن در این مدت پیروز به کسب جایزه امی شد اما از این کار هم خسته شد و به اجرای کمدی ایستاده روی آورد و خیلی زود به یکی از کمدین های محبوب نیویورک تبدیل شد.

نکات برجسته در زندگی حرفه ای وودی آلن

در سال 1977 آلن به پیروزیت بسیار عظیمی دست یافت. او با ساخت فیلم سینمایی آنی هال پیروز به کسب چهار جایزه اسکار برای بهترین فیلم، بهترین کارگردانی و بهترین فیلم نامه شد. در طی ساخت فیلم آنی هال، آلن رابطه عاطفی عمیقی با هنرپیشه اصلی این فیلم، دایان کیتون برقرار کرد.

دیگر فیلم مشهور وودی آلن، منهتن بود که در سال 1979 روی پرده سینماها رفت. آلن با ساخت این فیلم به شهر مورد علاقه خود نیویورک، ادای احترام نمود و زمینه ساخت بسیاری از فیلم های دیگر خود را فراهم کرد.

در سال 1986 با ساخت فیلم هانا و خواهرانش پیروز به دریافت دومین جایزه اسکار خود برای بهترین فیلم نامه اصلی شد و با شکستن رکورد فروش، حدود 18 میلیون دلار به دست آورد.

به مدت یک دهه پس از ساخت فیلم منهتن، آلن درگیر رابطه عاشقانه ای با ماریا فارو هنرپیشه زن این فیلم بود اما این دو هرگز با یکدیگر ازدواج نکردند. آلن و فارو صاحب یک فرزند پسر به نام ساچل شدند (که الان رونان نام دارد) و در سال 1987 سرپرستی دو کودک دیگر به نام های دیلن و موسی را بر عهده دریافتد.

رسوایی اخلاقی

در سال 1992 وودی آلن به خاطر برقراری رابطه جنسی با سون یی پروین، فرزند خوانده دوست دختر قدیمی خود ماریا فارو، به تیتر یک روزنامه ها تبدیل شد. این رسوایی با ازدواج این دو نفر بالا گرفت و به مدت دو سال دعوا و درگیری ها ادامه داشت. در نهایت ماریا فارو با دریافت حق حضانت فرزندان و دریافت 3 میلیون دلار غرامت، پیروز این درگیری شد.

مدتی بعد وودی آلن به خاطر یک رسوایی دیگر، دوباره به سوژه رسانه ها تبدیل شد. آلن این بار به جرم تجاوز به فرزند خوانده خود، دیلن فارو زمانی که او فقط 7 سال سن داشته، متهم شد. این اتهام هرگز ثابت نشد اما دیلن در سال 2014 با نوشتن نامه ای سرگشاده درباره تجاوز آلن به خود نوشت و توجه رسانه ها را به خود جلب نمود. اما هنوز وودی آلن این اتهام را به شدت رد می نماید.

فعالیت های اخیر

وودی آلن با ساخت مجموعه ای از فیلم های کمدی مانند: (نقطه بازی 2005)، (ویکی کریستینا بارسلونا 2008) و کمدی عاشقانه (نیمه شب در پاریس 2011) آغازگر هزاره جدیدی در این حرفه شد. آلن برای فیلم نیمه شب در پاریس در سال 2012 پیروز به دریافت جایزه اسکار بهترین فیلم نامه غیر اقتباسی شد.

همچنین در سال 2013 با ساخت فیلم یاس آبی، جایزه اسکار بهترین فیلم نامه غیر اقتباسی را نیز دریافت نمود.

در سال 2014 آلن فیلم کمدی- رمانتیک جادو در مهتاب را با بازی زیبای کالین فرث منتشر کرد و در سال 2015 دوباره به سبک درام روی آورده و فیلم مرد غیر منطقی با بازی خواکین فونیکس و اما استون را منتشر کرد.

مجله اینترنتی خبرنگاران

منبع: setare.com
انتشار: 1 اسفند 1399 بروزرسانی: 1 اسفند 1399 گردآورنده: tafatton.ir شناسه مطلب: 1742

به "بیوگرافی وودی آلن سینماگر مطرح آمریکایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بیوگرافی وودی آلن سینماگر مطرح آمریکایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید