همه چیز در خصوص شیرینی ماکارون فرانسوی

به گزارش تفطن، تاریخچه شیرینی ماکارون | French Macaron

شیرینی ها و دسرهای خوشمزه فرانسوی در سرتاسر جهان معروفیت دارند و یکی از محبوب ترین آن ها شیرینی ماکارون فرانسوی است. این شیرینی های گرد، پفکی و رنگارنگ آنقدر زیبا و رویایی هستند که آدم باور نمی کند یک شیرینی واقعی باشند! ماکارون به خاطر ظاهر بسیار زیبا و دوام و ماندگاری خوبی که دارد به عنوان کادو و سوغاتی هم استفاده می گردد و آن را در جعبه های بسیار شکیل و زیبایی به فروش می رسانند. امروز می خواهیم در خصوص تاریخچه این شیرینی محبوب صحبت کنیم؟ این که از چه زمانی ماکارون به وجود آمد، چطور تهیه می گردد و چرا تا این حد محبوب و پرطرفدار شده است؟ با خبرنگاران همراه باشید.

همه چیز در خصوص شیرینی ماکارون فرانسوی

شیرینی ماکارون چیست؟

قبل از هرچیز باید بگوییم که نباید ماکارون (Macaron) را با ماکِروون (Macaroon) ایتالیایی اشتباه بگیرید. ماکِروون ایتالیایی یک نوع شیرینی کوچک نارگیلی است که هیچ شباهتی به ماکارون فرانسوی ندارد. شیرینی ماکارون فرانسوی یک نوع شیرینی بسیار لطیف و زیباست که از مرنگ، آرد بادام تهیه می شود و داخلش هم با مواد مختلفی از جمله باترکریم، مربا و شکلات پر می شود. یکی از دلایل محبوبیت گسترده ماکارون در حقیقت تنوع رنگ و طعم آن است. شما هر ماکارونی که بخواهید می توانید درست کنید و دستتان در این قضیه کاملا باز است. با استفاده از رنگ های خوراکی یا رنگ های گیاهی می توانید این شیرینی ها را در رنگ های بسیار متنوع و خیره نماینده ای درست کنید و حتی با کمی خلاقیت آن ها را به یک اثر هنری تبدیل کنید. بعلاوه برای مواد بین دو ماکارون هم می توانید بسیاری چیزها بهره ببرید: عسل، مربا، باترکریم، خامه، شکلات و …اما بیایید با هم نگاهی به تاریخچه ماکارون بیندازیم و ببینیم اولین بار در چه زمانی این شیرینی کوچک و زیبا به دنیا آمد.

تاریخچه شیرینی ماکارون

اولین حضور ماکارون در اروپا و فرانسه به قرون وسطی برمی شود. در آن موقع، ماکارون نوعی شیرینی کوچک و شیرین بود که از بادام، سفیده تخم مرغ و شکر تهیه می شود و بیرونش ترد و شنماینده و داخلش نرم بود. در حقیقت می توان این طور گفت که ماکارون در ابتدا در بسیاری از کشورهای اروپایی وجود داشت و محدود به فرانسه نبود. اما کاترین دو مدیچی، ملکه فرانسه و همسر هنری دوم بود که این شیرینی را به فرانسه آورد و آن را به یک شیرینی فرانسوی تبدیل کرد. در حقیقت، این ملکه که اصالتی ایتالیایی داشت بعد از ازدواج با هنری دوم در قرن 16 همراه با خود دستور تهیه این شیرینی را از ایتالیا به دربار فرانسه آورد.

درست است که ماکارون از ایتالیا به فرانسه آمده، اما نباید نقش فرانسه در تحول و شکل گیری این نوع شیرینی را نادیده گرفت. فرانسوی ها با تغییراتی که در دستور تهیه این شیرینی دادن آن را به یک شیرینی لطیف، زیبا و شکیل و کاملا فرانسوی تبدیل کردند. اولین دستور تهیه شیرینی ماکارون در فرانسه به قرن هفدهم برمی شود و از آن موقع تا به امروز دستور تهیه های متفاوتی از این نوع شیرینی منتشر شده است. دستور تهیه و ترکیبات این شیرینی بسیار ساده است، اما درست کردن یک ماکارون درست و حسابی نیازمند مهارت بالایی است. چون بافت لطیف این شیرینی به سرعت می شکند و از بین می رود و باید نکات بسیار ریز و دقیقی را در تهیه این شیرینی رعایت کرد.

محبوبیت گسترده ماکارون

در سال 1792 دو راهبه فرانسوی در شهر نانسی آغاز به تهیه و فروش گسترده ماکارون کردند تا در بحبوحه انقلاب فرانسه بتوانند درآمدی داشته باشند و امرار معاش نمایند. این کار با استقبال زیادی روبرو شد و آن ها به خواهران ماکارون معروفیت پیدا کردند. در سال 1952 شهر نانسی در اقدامی نمادین مکانی که این دو خواهر روحانی برای اولین بار ماکارون را تهیه و در معرض فروش قرار دادن را به نام ایشان نامگذاری کرد. شهرها و منطقه ها مختلف فرانسه هم این رسپی و دستور تهیه را به عنوان دستور تهیه اصلی ماکارون پذیرفتند و آغاز به تهیه ماکارون های رنگارنگ و زیبا کردند.

با این حال، چیزی که ما امروزه به عنوان شیرینی ماکارون می شناسیم از ترکیب و ادغام دو نوع شیرینی بر پایه مرنگ به وجود آمده که در پاریس ابداع شده است. در دهه 1830 قنادی های پاریس شیرینی ماکارون پاریسی را به دنیا معرفی کردند و شیرینی فروشی مشهور و لوکس لادوره (Ladurée) نقش مهمی در محبوبیت این نوع شیرینی داشت.

از آن موقع دوران رشد و پیشرفت ماکارون آغاز شد و هر روز یک خلاقیت و ابتکار عمل به دستور تهیه ماکارون اضافه می شد. طعم ها و رنگ های مختلف و خلاقانه ای به ماکارون اضافه شد و هر قنادی و سرآشپزی سعی می کرد ماکارونی متفاوت و مجذوب کننده تر به وجود بیاورد. هرچند شیرینی ماکارون معمولا به صورت شیرین تهیه می شود اما سرآشپزهای مبتکر دست به خلاقیت زده اند و ماکارون های شور و نمکی، تند، نعنایی و ماکارون با طعم کاری را هم تهیه نموده اند!

ماکارون کم کم در سرتاسر دنیا محبوبیت پیدا کرد و به عنوان یک شیرینی فرانسوی و باکلاس در کشورهای مختلف دنیا معروفیت پیدا کرد. در باب معروفیت گسترده ماکارون جا دارد در خصوص یک فیلم هم صحبت بکنیم. سوفیا کاپولا در سال 2006 با ساخت فیلم ماری آنتوانت باعث معروفیت بیش از پیش این شیرینی شد. در صحنه های زیادی از فیلم ملکه فرانسه را می بینیم که در میان انبوهی از ماکارون های رنگارنگ و زیبا احاطه شده است. این شیرینی ها را در واقع قنادی مشهور مزون لادوره که در بالا ذکر کردیم تهیه نموده بود. بعد از اکران این فیلم، ماکارون به طرز گسترده ای در آمریکای شمالی، چین، ژاپن و کره جنوبی محبوبیت پیدا کرد.

برترین مکان برای خرید ماکارون در پاریس

ماکارون یکی از معروف ترین شیرینی های فرانسوی است و مسلما در هر قنادی و شیرینی فروشی پاریسی می توانید ماکارون را پیدا کنید. اما اگر دوست دارید ماکارون را به عنوان سوغات پاریس بخرید و برای دوستان و عزیزانتان به یادگار بیاورید ضروری است برترین کیفیت و طعم شیرینی را بخرید. در ادامه چند قنادی مشهور پاریسی را به شما معرفی می کنیم که برترین ماکارون های فرانسه را به مشتریان عرضه می نمایند. این شیرینی ها در بسته بندی ها و جعبه های بسیار شکیلی هم ارائه می شود که برای سوغاتی دادن بسیار ایده آل هستند.

  • قنادری لادوره | Ladurée

لادوره یکی از قنادی های مشهور پاریس است و همان طور که در بالا هم گفتیم نقش مهمی در توسعه و محبوبیت ماکارون داشته است. بنابراین برای خرید برترین ماکارون پاریس چه جایی بهتر از قنادی لادوره؟! اگرچه ممکن است در مقایسه با سایر قنادی ها قیمت بیشتری بابت ماکارون بپردازید اما از قلم نیاندازید که دارید از یکی از مشهورترین قنادی های دنیا در زمینه ماکارون خرید می کنید. بنابراین به ویژه اگر ماکارون به عنوان سوغاتی و هدیه می خرید ارزشش پرداخت مبلغ بیشتر را دارد. با خرید از این قنادی می توانید مطمئن باشید که تازه ترین، باکیفیت ترین و خوش طعم ترین ماکارون پاریس را خریده اید و در عین حال، از یکی از مشهورترین قنادی های پاریس هم تماشا نموده اید.

ساعات کار: هر روز از ساعت 8:30 صبح تا 11:30 شب

آدرس: avenue des Champs-Elysées, 75008

  • قنادی ژرار مولو | GÉRARD MULOT

شیرینی فروشی ژِرار مولو هم یکی دیگر از قنادی های قدیمی و باسابقه پاریس است که انواع شیرینی ماکارون را با برترین کیفیت به فروش می رساند. این قنادی معروفیت بسیار زیادی در بین مردم محلی پاریس دارد و گردشگران خارجی هم برای خرید ماکارونی تازه و باکیفیت این قنادی را انتخاب می نمایند.

ساعات کار: همه روزه به جز چهارشنبه ها از ساعت 7 صبح تا 8 شب

آدرس: N76 rue de Seine, 75006

چطور ماکارون تازه و باکیفیت را تشخیص بدهیم؟

اگر برای خرید ماکارون فرانسوی به قنادی ها و شیرینی فروشی های پاریس رفتید نکات زیر را در نظر بگیرید تا مطمئن شوید برترین و تازه ترین کیفیت ماکارون را خریداری می کنید:

  • رنگ ماکارون نباید بیش از حد رنگ پریده یا پررنگ باشد. یک قناد ماهر می داند که چطور باید رنگ مناسب را در تهیه ماکارون به وجود بیاورد.
  • ماکارون نباید بیش از حد بزرگ یا خیلی کوچک باشد. البته برای تشخیص این موضوع باید به میزان کافی از نزدیک ماکارون دیده باشید تا میزان درست آن دستتان بیاید.
  • اگر ماکارون های زیادی در ویترین قنادی وجود دارد همه آن ها باید یک میزان داشته باشند.
  • پوسته بیرونی ماکارون باید صاف، صیقلی و لطیف باشد و به هیچ نباید در سطح آن حباب مشاهده شود یا این که ترک خورده و شکسته باشد.

روز مخصوص ماکارون

در آخر یک نکته جالب را هم باید اضافه کنیم و آن این است که یک روز در سال به ماکارون اختصاص پیدا نموده است. در سال 2005 قنادی مشهور دیگر پاریس به نام پیر ارمه پیشنهاد داد که روز بیستم جولای به عنوان روز ماکارون نامگذاری شود. با توجه به محبوبیت گسترده و دنیای این شیرینی، جا داشت که یک روز را برای تجلیل این شیرینی محبوب و خوشمزه در نظر بگیرند. در این روز برنامه های زیادی در سرتاسر دنیا و به ویژه فرانسه و پاریس برگزار می شود و اگر در این تاریخ به پاریس سفر کردید می توانید نمونه های مختلف ماکارون را به رایگان امتحان کنید.

منبع: theculturetrip.com

منبع: الی گشت
انتشار: 11 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 11 اردیبهشت 1401 گردآورنده: tafatton.ir شناسه مطلب: 2327

به "همه چیز در خصوص شیرینی ماکارون فرانسوی" امتیاز دهید

1 کاربر به "همه چیز در خصوص شیرینی ماکارون فرانسوی" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه چیز در خصوص شیرینی ماکارون فرانسوی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید