تصویربرداری آنی از سلول ها با نازک ترین آشکارساز اشعه ایکس دنیا

به گزارش تفطن، به گزارش خبرنگاران به نقل از نیواطلس، این دستگاه که به وسیله پژوهشگران استرالیایی فراوری شده برای نخستین بار تصویربرداری باکیفیت از پروتئین های مرطوب بدن و سلول های زنده را ممکن می نماید و این کار را به صورت آنی و لحظه به لحظه انجام می دهد.

تصویربرداری آنی از سلول ها با نازک ترین آشکارساز اشعه ایکس دنیا

این دستاورد علمی انقلابی در زمینه تصویربرداری با استفاده از اشعه ایکس ایجاد خواهد نمود و لایه برداری مبتنی بر فلزات نام گرفته است. محققان می توانند از این طریق عکس برداری را با کیفیت بسیار بالا در سطوحی بزرگ و با کنترل ضخامت و مقیاس سوژه انجام دهند. در این روش از انرژی فوتون کمتری برای آنالیز پروتئین های مرطوب و سلول های زنده استفاده می گردد.

برای تحقق این روش عکس برداری از نانوصفحات موسوم به اس ان اس استفاده شده است. نازک ترین آشکارسازهای اشعه ایکس که تا به امروز ساخته شده اند بین 20 تا 50 نانومتر ضخامت دارند، در حالی که آشکارسازهای SnS این تیم کمتر از 10 نانومتر ضخامت دارند.

این آشکارسازها به سرعت و در عرض چند میلی ثانیه قادر به عکس برداری هستند و در عین اسکن کردن سلول های بدن می توانند به طور همزمان کار عکس برداری را نیز انجام دهند. این مساله کیفیت تصاویر و قابلیت استناد به آنها برای تصمیم گیری های پزشکی و تشخیص بیماری ها را افزایش می دهد.

البته برای تبدیل این سیستم به یک سیستم ارزان و قابل حمل برای استفاده بالینی، کارهای بسیار بیشتری باید انجام گردد و هنوز تعیین نیست این فرایند چه مدت به طول بینجامد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 19 آذر 1400 بروزرسانی: 19 آذر 1400 گردآورنده: tafatton.ir شناسه مطلب: 2186

به "تصویربرداری آنی از سلول ها با نازک ترین آشکارساز اشعه ایکس دنیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تصویربرداری آنی از سلول ها با نازک ترین آشکارساز اشعه ایکس دنیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید