در این گرما چه بنوشیم تا جان سالم بدر ببریم؟

به گزارش تفطن، مصرف آب با حجم زیاد در یک وعده، کار صحیحی نیست و باید مصرف آب با دفعات متناوب و حجم متعادل در طی شبانه روز انجام شود.

در این گرما چه بنوشیم تا جان سالم بدر ببریم؟

خبرنگاران: عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، در مورد تغذیه و نوشیدنی های مناسب فصل تابستان، توصیه هایی داشت.

به گزارش مهر، منصور رضایی در پاسخ به این سوال که مایعات مورد نیاز بدن هر فرد از چه راه هایی تأمین می گردد، گفت: مایعات مورد نیاز بدن از سه منبع تأمین می گردد. اول مایعاتی هستند که حدود 40 درصد نیاز روزانه بدن را تأمین می کنند که شامل آب و چای و دوغ و انواع دیگر مایعات است. دسته دوم که 40 درصد بقیه را تأمین می کند: از مصرف مواد غذایی است که داخل آنها آب است، مانند کاهو، خیار، و انواع میوه ها و سومین دسته مایعاتی است که از سوخت و ساز مواد غذایی در بدن ایجاد می گردد.

این متخصص تغذیه ادامه داد: انسان برای دفع مواد زائد از بدن، از طریق ادرار و مدفوع، خلط، عرق و صفرا و…، این کار را انجام می دهد، بنابراین دفع، نیازمند محیط مایع است. در نتیجه مواد غذایی آبدار را یکی از اساسی ترین مواد مصرفی انسان دانست.

وی اضافه کرد: بدن انسان، 6 نیاز پایه دارد که شامل کربوهیدرات ها، قندها، چربی ها، پروتئین ها، ویتامین ها و املاح و مایعات است که یکی از این مایعات آب است.

رضایی تاکید کرد: مصرف آب با حجم زیاد در یک وعده، کار صحیحی نیست و باید مصرف آب با دفعات متناوب و حجم متعادل در طی شبانه روز انجام گردد.

عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی ادامه داد: اگر بدن سالم و سیستم دفعی خوبی داشته باشیم، با مصرف متناوب و به موقع آب، املاح اضافی به خوبی از بدن دفع می شوند.او همچنین به افرادی که مستعد ابتلاء به سنگ کلیه هستند، توصیه کرد: در هوای گرم تعداد دفعات آب خوردن خود را افزایش دهند.

این متخصص تغذیه، مصرف میوه کامل را بهتر از آبمیوه دانست: زیرا در حالتی که میوه را آب بگیریم، فیبر آن را جدا کرده ایم و کیفیت آن را کاهش داده ایم، زیرا فیبر موجود در میوه باعث نگه داشتن بیشتر آب و املاح در بدن می گردد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا کودک 4 ماهه در هوای گرم نیاز به نوشیدن آب دارد، گفت: تا سن 6 ماهگی شیر مادر تنها نیاز کودک است (البته قطره A+D نیز از طریق پزشک تجویز می گردد) اما در صورتی که احساس کردید کودک تشنه است، در حد یک قاشق چایخوری آب جوشیده سرد شده تمیز، به او بنوشانید..

رضایی توصیه کرد: در مصرف نوشیدنی ها از حداقل شیرین کننده ها استفاده کنید، زیرا مصرف شکر ذائقه افراد را به شیرینی عادت می دهد، البته این مسئله در مورد خوردن نمک هم صدق می کند. او از مادران درخواست کرد: به غذای بچه ها زیر یک سال هرگز نمک و شکر اضافه نکنید.

وی به مادران گفت: به جای مصرف نمک و شکر در غذا، بیشتر از طعم دهنده ها و چاشنی های طبیعی مانند سیر، پیاز، زنجبیل، زردچوبه، آویشن و…، استفاده کنید.

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 15 مرداد 1402 بروزرسانی: 15 مرداد 1402 گردآورنده: tafatton.ir شناسه مطلب: 2576

به "در این گرما چه بنوشیم تا جان سالم بدر ببریم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در این گرما چه بنوشیم تا جان سالم بدر ببریم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید