تعداد آثار باستانی در کشور ، تنها 10 درصد کل آثار باستانی ثبت ملی شده اند

به گزارش تفطن، رئیس پژوهشکده باستان شناسی گفت: تخمین زده می شود بیش از یک میلیون اثر باستانی در ایران وجود داشته باشد که از این تعداد حدود پانصد هزار اثر شناخته شده اند و جالب آنکه تنها رقمی حدود 36 هزار اثر از میان این تعداد در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده که حتی 10 درصد کل آثار را نیز در بر نمی گیرد.

تعداد آثار باستانی در کشور ، تنها 10 درصد کل آثار باستانی ثبت ملی شده اند

خبرنگاران - روح ا... شیرازی رئیس پژوهشکده باستان شناسی در هفتمین همایش بین المللی باستان شناسان جوان، ایران و سرزمین های همجوار گفت : همایش بین المللی باستان شناسان جوان که از ابتدا به همت انجمن علمی باستان شناسی دانشگاه تهران طرح ریزی و اجرا شده اکنون به درختی پربار و تنومند تبدیل گشته که باستان شناسان جوان که ذخایر و سرمایه های علمی و فرهنگی میهن عزیزمان هستند در زیر سایه آن نشسته و بنا است آخرین دست آوردهای علمی و فنی در حوزه باستان شناسی را به بحث و مصاحبه بگذارند .

او افزود: بدون هیچ تردیدی، نسل جوان باستان شناسی ایران اکنون نه تنها در حوزه فعالیت های میدانی نقش بسزا و شایسته ای را ایفا می کنند بلکه در حوزه رویکردهای نظری و مباحث روش شناختی تازه هم سرآمدند.

شیرزای گفت: از سال 1379 که نخستین نشست و گردهمایی باستانشناسان جوان برگزار شد تا کنون که این رویداد تبدیل به همایش بین المللی شده و می رود که رویکردهای منطقه ای و حتی جهانی داشته باشد نزدیک به بیست سال می گذرد.

او گفت: در چنین بازه زمانی دانش باستان شناسی، روش ها و فنون آن دستخوش تحولات بنیادین شده است و این امر می طلبد که نسل جوان باستان شناس در دانشگاه هایی که متولی آموزش باستان شناسی در کشور هستند خود را با کاروان جهانی دانش باستان شناسی هماهنگ و همراه سازند .

رئیس پژوهشکده باستان شناسی ادامه داد: اگر خود را عضوی از ایران که جز معدود کشورهای دارای پرشمار ترین آثار باستانی جهان است و بعنوان یکی از مراکز مهم فرهنگی و تمدنی بشریت به حساب می آید می دانیم بار مسئولیت ما مضاعف و چند برابر می شود، زیرا که شناخت، نگهبانی، حفظ و حراست از این میراث گرانسنگ، نیازمند ابزار، رویکرد ها ، روش ها و تفاسیری است که پویا و کارآمد باشند.

این باستان شناس گفت: درست است که باستان شناسی ایران اکنون به درجه ای از ترقی و تعالی رسیده است که در مقیاس منطقه ای حتی می تواند سخنی برای گفتن داشته باشد ولی با این حال باید به این نکته اذعان داشت که اندام باستان شناسی ما آنچنان ستبر نشده که بار عظیم میراث باستان ما را به خوبی و چابکی تحمل کند .

او گفت: یکی از وظایف مهم نسل جوان باستان شناس در کنار فعالیت های کاوش ها و بررسی های باستان شناسی باید مستند سازی و مستند نگاری آثار شاخص باستان شناسی کشور باشد.

شیرازی با بیان اینکه تخمین زده می شود که بیش از یک میلیون اثر باستانی در ایران وجود داشته باشد که از این تعداد حدود پانصد هزار اثر شناخته شده اند گفت: جالب آنکه تنها رقمی حدود 36هزار اثر از میان این تعداد در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده که حتی 10درصد کل آثار را نیز در بر نمی گیرد.

به گفته وی اگر یک حرکت فراگیر و نهضت عمومی برای مستند نگاری و مستند سازی بناها و یادمان های ایران به کمک روش غیر مخرب و نسبتا ساده ای که امروزه در بازسازی ها و مستند نگاری های دو بعدی و سه بعدی مرسوم شده است آغاز شود،بی تردید گام مهمی برای حفظ و حراست از مهمترین و شاخص ترین آثار فرهنگی، باستان شناختی و تاریخی ایران زمین برداشته می شود.

نشست های تخصصی هفتمین دوره همایش بین المللی باستان شناسان جوان، ایران و سرزمین های همجوار هم اکنون در دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران با حضور باستان شناسان، دانشجویان، علاقمندان و ... در حال برگزاری است.

منبع: چمدان
انتشار: 14 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tafatton.ir شناسه مطلب: 858

به "تعداد آثار باستانی در کشور ، تنها 10 درصد کل آثار باستانی ثبت ملی شده اند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تعداد آثار باستانی در کشور ، تنها 10 درصد کل آثار باستانی ثبت ملی شده اند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید