تغییر برنامه درسی روانشناسی های دانشگاه آزاد بدون تاییدیه وزارت علوم ، شهریه دانشجویان کاهش می یابد؟

به گزارش تفطن، درحالی که دانشگاه آزاد ساعات دروس کارورزی و عملی دانشجویان روانشناسی بالینی را افزایش داده؛ اما شورای گسترش و برنامه ریزی وزارت علوم تغییری در سرفصل و ساعات درسی این رشته نداده است.

تغییر برنامه درسی روانشناسی های دانشگاه آزاد بدون تاییدیه وزارت علوم ، شهریه دانشجویان کاهش می یابد؟

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرنگاران، مباحث درسی رشته های دانشگاهی برای ارائه به دانشجویان معیار و ملاک خاصی دارد که معمولا در سال های اخیر بیشتر مورد توجه قرار گرفته و با توجه به تغییر نسل دانشگاه ها بازنگری آن ها برحسب مهارت محوری و متناسب بودن با احتیاج های جامعه اهمیت یافته است. درواقع اینکه دانشجویان مقاطع تحصیلی خود در دانشگاه را برای فراگیری چه درس و مهارتی سپری نموده اند در آینده آن ها تاثیرات شگرفی ایجاد می نماید و اول از همه در اشتغالزایی آن ها نقش دارد.

بنابراین سرفصل های درسی دانشگاهی اهمیت خاصی دارند و شورای گسترش و برنامه ریزی معمولا بر طراحی، تصویب و اجرای آن ها در دانشگاه ها نظارت می نماید. همین سرفصل درسی به ظاهر ساده در روز های اخیر ماجرایی جنجال برانگیز برای دانشگاه آزادی ها رقم زده و با اعتراض عده ای از دانشجویان ورودی جدید برای بحث افزایش یکباره شهریه آغاز شد. کمی به قبل برمی گردیم و دلیل آغاز شدن اعتراضات را آنالیز می کنیم تا به صحبت اصلی مان در بحث سرفصل های درسی برسیم.

از شکایت دانشجویان تا کاهش بخشی از شهریه

دانشجویان ورودی جدید مقطع کارشناسی ارشد رشته روانشناسی بالینی هنگام ثبت نام با پرداخت شهریه سنگینی روبه رو شدند که از یک واحد به واحدی دیگر تفاوت دارد و مسئولان علت آن را زیرنظر بودن این رشته در گروه پزشکی اعلام کردند. ماجرا را از مسئولان بالادستی و سخنگوی دانشگاه آزاد پیگیری کردیم و مشخص شد که زیرنظر بودن این رشته در گروه پزشکی هیچ نقشی در مشخص میزان شهریه ندارد و این امر از سوی هیات امنای هر استان با شاخصه های مشخص مشخص می گردد.

بیشتر بخوانید: شرحات دانشگاه آزاد درباره افزایش ناگهانی شهریه رشته روانشناسی

از آنجا که دانشجویان با این دلیل برای افزایش شهریه قانع نشدند بر اعتراضات خود همچنان دامن زدند تا اینکه با دستور رییس دانشگاه آزاد شهریه این رشته به نصف هزینه اعلام شده قبلی کاهش یافت و مقرر شد شهریه دانشجویان رشته روانشناسی بالینی با رشته روانشناسی غیربالینی در گروه علوم انسانی همسان سازی و بر اساس آن مشخص گردد.

بیشتر بخوانید: رشته روانشناسی بالینی دانشگاه آزاد همسان سازی شد / کاهش شهریه این رشته در نیمسال جاری

اما کار آنطور که باید مطابق خواسته دانشجویان معترض پیش نرفت و طبق اعلام تعدادی از آن ها میزان شهریه آن ها تنها حدود یک تا نهایت دو میلیون تومان کاهش یافته که باز هم نسبت به دوره های گذشته شهریه آن ها حدودا دوبرابر شده است یعنی یک دانشجوی جدید باید حداکثر تا 6 میلیون تومان شهریه بپردازد درحالیکه شهریه دانشجویان همین رشته در ترم های گذشته حدود 2 تا 3 میلیون تومان بوده است.

دانشجویان باید هزینه افزایش واحد ها و ساعات تدریس رشته تحصیلی شان را بپردازند

حرف های ضد و نقیض مسئولان دانشگاه آزاد درباره مشخص و کاهش شهریه دانشجویان را که کنار بگذاریم به موضوعی برمی خوریم که شایان توجه است و ما را به موضوع اصلی می رساند. اینکه گروه پزشکی ساماندهی امور آموزشی و پژوهشی رشته روانشناسی بالینی را عهده دار شده است خود یکی از مسائل است، چون طبق اعلام دانشجویان با همین عنوان شهریه به میزان قابل توجهی افزایش یافته بدون آنکه در مدارک تحصیلی آن ها خبری از پزشکی باشد، اما اصل آن است که سرفصل های درسی مشخص شده برای رشته روانشناسی بالینی از سوی گروه پزشکی باعث افزایش شهریه شده است.

طبق گفته محمدمهدی طهرانچی، رییس دانشگاه آزاد اسلامی روانشناسی بالینی به عنوان یک کار بین رشته ای، چون با سلامت مردم در ارتباط است در مقطع ارشد به زیرگروه پزشکی برده شده و علاوه بر آنکه کارورزی آن ها از 68 ساعت به 240 ساعت ارتقا داده شده 360 ساعت نیز برای دروس عملی اختصاص یافته است لذا برای تعداد واحد های تازه برنامه ریزی شده یک میلیون تومان شهریه، افزایش یافته است.

بیشتر بخوانید: افزودن واحد های عملی و کارورزی دلیل افزایش شهریه روانشناسی بالینی

افزایش ساعات کارورزی و دروس عملی طبق مصوبات شورای گسترش وزارت علوم است؟

این مسئله بدان معناست که ساعات واحد های کارورزی و دروس عملی دانشجویان رشته روانشناسی بالینی دانشگاه آزاد با دیگر دانشگاه ها یکسان نیست و دانشجویان این دانشگاه فراتر می خوانند. از آنجایی که معمولا مصوبات ابلاغی وزارت علوم و به ویژه شورای گسترش و برنامه ریزی وزارت علوم به تمام زیرنظام های آموزشی یکسان است برآن شدیم تا موضوع را از وزارت علوم پیگیری کنیم که آیا این برنامه ریزی با تایید آن ها بوده و برای رشته روانشناسی بالینی تمام دانشگاه های کشور اجرا می گردد یا مصوبه ای خاص دانشگاه آزادی هاست.

موضوع را با رضا آهنچیان مدیرکل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم در میان گذاشتیم و گویا ما اولین نفر نبودیم، چون دانشجویان معترض شکایت خود را در این باره به وزارت علوم هم برده بودند و خواهان استعلام و آنالیز کارشناسی بودند. به گفته آهنچیان در شورای گسترش هیچگونه تغییر سرفصل و واحد درسی برای رشته روانشناسی منظور نشده است و آن ها با توجه به این امر صحت و سقم و چرایی امر را از دانشگاه آزاد استعلام خواهند کرد.

وزارت علوم وارد میدان شد

آهنچیان همچنین بیان نمود: اگر این مورد صحت داشته باشد از دانشگاه آزاد اسلامی استعلام خواهیم کرد که چنین موضوعی صحت دارد یا خیر اگر پشت این طرح، منطقی علمی وجود داشته باشد آن زیرنظام به وزارت علوم اعلام خواهد نمود و پس از آنالیز در شورای گسترش و برنامه ریزی مطرح می کنیم. محمدمهدی طهرانچی یکی از اعضای شورای گسترش و برنامه ریزی وزارت علوم است و اگر قرار به دفاع از طرح جدید این دانشگاه باشد، وی اقدام خواهد نمود.

بیشتر بخوانید: سرفصل رشته روانشناسی تغییری ننموده است / استعلام از دانشگاه آزاد برای افزودن واحد های عملی بدون مصوبه شورای گسترش

گویا دانشگاه آزاد بدون اطلاع شورای گسترش و برنامه ریزی وزارت علوم درست یا نادرست در ساعات واحد های درسی رشته روانشناسی بالینی تغییر ایجاد نموده است و وزارت علوم در این باره هیچ اطلاعی ندارد.

مسئولانی که جوابگویی را به یکدیگر حواله می نمایند

البته درباره ارائه واحد ها و ساعت های درسی مطابق با مصوبات شورای گسترش وزارت علوم در دانشگاه آزاد به ویژه در رشته روانشناسی بالینی از سخنگوی دانشگاه آزاد سوال کردیم که آیا این تغییر در ساعات دروس کارورزی و اختصاصی به تایید وزارت علوم رسیده است یا خیر؟ اما همچون گذشته هیچ جواب روشنی دریافت ننموده و احمد حیدری با اینکه نماینده و سخنگوی یک دانشگاه مشخص شده است، اما اعلام می نماید که در این باره اطلاعاتی ندارد.

این نکته هم حائز اهمیت است که تعدادی از دانشجویان به خبرنگاران اعلام نموده اند که علیرغم صحبت های مسئولان دانشگاه آزاد برای افزایش ساعات دروس کارورزی و عملی و دریافت شهریه آنها اما در فهرست دروس ارائه شده به آنها برای اخد واحد در هر ترم چنین افزایشی لحاظ نشده است و سرفصل های درسی و ساعات ارائه همچون ترم های گذشته برنامه ریزی شده اند.

یعنی دانشگاه آزاد تنها به حرف و صحبت فهرست ساعات تدریس را تغییر داده و مطابق آن شهریه می گیرد و در واقعیت که احتیاج به دریافت تاییدیه وزارت علوم و شورای گسترش و برنامه ریزی است، بحثی نمی گذارد که مجبور باشد به بالادستی های خود درباره اش شرح دهد.

حال باید دید که در این باره وزارت علوم چگونه اقدام می نماید و آیا دانشگاه آزاد در این رابطه پاسخ قانع نماینده ای دارد یا خیر. بدون شک اگر این موضوع به تایید شورای گسترش نرسد، دانشگاه آزاد باید واحد ها را همچون ترم های تحصیلی گذشته ارائه دهد و شهریه دانشجویان کاهش قابل توجهی خواهد داشت.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 3 دی 1399 بروزرسانی: 3 دی 1399 گردآورنده: tafatton.ir شناسه مطلب: 1635

به "تغییر برنامه درسی روانشناسی های دانشگاه آزاد بدون تاییدیه وزارت علوم ، شهریه دانشجویان کاهش می یابد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تغییر برنامه درسی روانشناسی های دانشگاه آزاد بدون تاییدیه وزارت علوم ، شهریه دانشجویان کاهش می یابد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید