کوشش آمریکا برای محدود ساختن چین در آسه آن باخت

به گزارش تفطن، خبرنگاران: اعضای آسه آن هرچند با انتشار بیانیه ای بر کاهش تنش ها در مسئله دریای چین جنوبی تاکید کردند، اما باوجود کوشش های آمریکا حاضر به اشاره مستقیم به نام چین به عنوان عامل بی ثباتی در این جریان نشدند.

کوشش آمریکا برای محدود ساختن چین در آسه آن باخت

با ارزانترین تور چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از رویترز؛ اجلاس آسه آن درحالی شاهد جان کری، وزیر خارجه آمریکا به عنوان رئیس هیئت آمریکایی بود که موضوع تنش میان پکن و واشنگتن پیرامون دریای چین جنوبی موضوع اصلی این نشست به نظر می رسید. هرچند کوشش هایی نیز از سوی آمریکا و متحدانش در منطقه برای محدود کردن چین صورت گرفت اما روز یکشنبه رهبران کشورهای جنوب شرق آسیا از حمایت آشکار از پیشنهاد آمریکا برای متوقف ساختن اقدامات تحریک آمیز امتناع کردند.

عدم پیشرفت در حل تنش های دریایی این منطقه تا کنون بیانگر ماموریت سخت واشنگتن در متقاعد ساختن کشورهای کوچک آسیای شرقی در مواجهه با قدرت نوظهور منطقه آسیا است. وزرای خارجه 10 عضو آسه آن بیانیه ای را منتشر نموده و پس از ابراز نگرانی از افزایش تنش خواهان تسریع مذاکره با چین شدند. هرچند مقامات آمریکایی این بیانیه را یک گام به عقب برای پکن تلقی می کردند اما هیچ اشاره خاصی به نام چین نشده بود. کشورهای آسه آن نیز به طرح سه بخشی فیلیپین برای مشخص مهلتی در جهت خاتمه اقدامات بی ثبات نماینده اشاره کردند.

کشورهای این منطقه نگران به خطر افتادن روابط تجاری خود با چین هستند. از سوی دیگر چین از نفوذ خود برای مسدود کردن اقدامات منطقه ای در حوزه مسائل دریایی استفاده نموده است. آسه آن در بیانیه ای مشترک از تمام گروه های ذینفع خواست تا از خویشتن داری نموده و از اقداماتی که به پیچیدگی بیشتر شرایط و تحت تاثیر قرار دریافت صلح منجر می گردد، خودداری نمایند.

به گفته یکی از مقامات ارشد آمریکایی طبق مکالمات خصوصی اجرا شده نگرانی کشورهای منطقه درباره اقدامات دریایی چین از هر زمان دیگری بیشتر است، هرچند این مسئله در بیانیه های عمومی و رسمی به دلیل ترس از خشم چین نمود پیدا نمی کند.

پ

منبع: تسنیم
انتشار: 24 آبان 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: tafatton.ir شناسه مطلب: 690

به "کوشش آمریکا برای محدود ساختن چین در آسه آن باخت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کوشش آمریکا برای محدود ساختن چین در آسه آن باخت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید