تورین: مکملی که می تواند شما را دوباره جوان کند؟

به گزارش تفطن، به تأخیر انداختن پیری ممکن است رؤیایی بی پایه به نظر برسد، اما با این وجود افراد از یافتن راه هایی برای جلوگیری از این امری گریزناپذیر بازنداشته است.

تورین: مکملی که می تواند شما را دوباره جوان کند؟

بازار محصولات ضد پیری که شامل مصرف داروها و کرم ها و سایر چنین اکسیرهای حیاتی است در سال 2021 به 37 میلیارد دلار رسید و این تقریباً به اندازه فراوری ناخالص داخلی کشورهای کوچکی در حد نپال یا استونی است.

اما ممکن است یکی از مهمترین وسائل دفاعی بالقوه در برابر پیری زودرس از قبل در دسترس ما بوده باشد.

تورین، یک اسیدآمینه در بدن انسان است که پژوهشگران می گویند می تواند اکسیر حیاتی درون بدن ما باشد که به ما یاری می نماید، زندگی درازتری و سالمتری داشته باشیم.

تورین، یک اسیدآمینه در بدن انسان است که پژوهشگران می گویند می تواند اکسیر حیاتی درون بدن ما باشد که به ما یاری می نماید، زندگی درازتری و سالمتری داشته باشیم.

کمبود تورین محرک پیری در حیوانات است

گروهی از پژوهشگران پیری در سراسر دنیا به سرپرستی دکتر واجای یاداو استادیار ژنتیک و رشد در دانشگاه کلمبیای نیویورک این آنالیز را درباره چگونگی اثرات تورین بر موش ها انجام دادند، یافته های آن ها را در شماره 8 ژوئن ژورنال ساینس منتشر شده است، نشان داد که کمبود تورین محرک پیری در حیوانات است.

دکتر یاداو برای نخستین بار اهمیت تورین را هنگام کشف کرد که در حال پژوهش درباره بیماری پوکی استخوان یا استئوپوروز بود و دریافت که این ماده مغذی نقشی اساسی در تنظیم رشد استخوان دارد. آنالیز های مشابه نقش تورین را در کارکرد دستگاه ایمنی، چاقی و دستگاه عصبی نشان داده اند.

این پژوهشگران می گویند با اطمینان نمی دانند که آیا مکمل های تورین سلامت انسان ها یا طول عمر آن ها را بهبود خواهند بخشید یا نه، هر چند آن ها دریافته اند که افراد با اندازه بالاتر تورین در بدن کمتر به دیابت نوع 2 دچار می شوند، اندازه های چاقی در آن ها کمتر است و کمتر به فشار خون بالا دچار می شوند. مجموعه ای دیگر از آزمایش ها نشان داد که بدن انسان در حین ورزش اندازه بیشتری از تورین فراوری می نماید.

البته این پژوهشگران می گویند این آنالیز ها تنها همراهی ها را نشان می دهند و رابطه سببی را ثابت نمی نمایند، اما این نتایج با این امکان مطابقت دارند که کمبود تورین با پیری انسانی ارتباط داشته باشد.

تورین با پیری انسان هم ارتباط دارد

این پژوهشگران می گویند آنالیز آن ها نشان می دهد که تورین همه فرآیندهایی را که با افزایش سن نزول می نمایند، تنظیم می نماید و شاید اندازه های تورین در جریان خون بر سلامت کلی و طول عمر تأثیر داشته باشد.

این پژوهشگران دریافتند که غلظت تورین در بدن با افزایش سن به طور قابل توجهی کاهش می یابد و در افراد 60 ساله غلظت این ماده بیش از 80 درصد کمتر از غلظت آن در افراد پنج ساله است.

اما بر اساس همین نتایج هنوز روشن نیست که آیا کاهش اندازه های تورین دلیل فرآیند پیری است یا پیامد آن. بنابراین پژوهشگران برای اثرات دادن مکمل های تورین بر سلامت یا طول عمر آن را به گروهی از موش های میان سال روزی یک بار برای بقیه طول عمرشان خوراندند و سلامت و طول عمر آن ها را با موش هایی مقایسه کردند که این مکمل را دریافت نکرده بودند.

قابل توجه این بود که میانگین طول عمر موش هایی که به آن تورین خورانده شده بود، در موش های ماده 12 درصد و در موش های نر 11 درصد افزایش یافت. دادن مکمل تورین در سطح سلولی نیز باعث کاهش سلول های زومبی (سلول های پیر که التهاب ایجاد می نمایند) شد، سلول های بنیادی را در بعضی از بافت ها افزایش داد، آسیب DNA را کاست و کارکرد میتوکندری ها یعنی اندامک های درون سلولی که نیروگاه های سلول ها هستند، را افزایش داد.

این پژوهشگران تجربیاتشان را به گونه های دیگر جانوری توسعه دادن، ازجمله مکمل تورین را در طول یک دوره شش ماهه به گروهی از میمون های رزوس دادند. بار دیگر بهبودی قابل توجهی در طیفی از شاخص های سلامت مربوط به سن ازجمله تراکم استخوانی، اندازه های قند خون و نشانه های آسیب کبدی به وجود آمد.

این پژوهشگران بعلاوه دریافتند که اندازه های تورین با درنتیجه ورزش به خصوص در افرادی که سبک زندگی فعال دارند، افزایش می یابد و بنابراین ممکن است بعضی از خواص سودمند ورزش ناشی از اثر آن در افزایش تورین در بدن باشد.

آیا مکمل تورین اکسیر جوانی است

اینکه چه اندازه تورین ضروری است تا اثرات قابل توجه بهبودی بخش سلامت ایجاد کند، معلوم نیست، اما این پژوهشگران می گویند با توجه به اندازه تورین داده شده به موش ها دوز معادل برای انسان ها حدود سه تا شش گرم در روز است.

بعلاوه باید توجه داشت که اندازهی از تورین در فرایند هضم و جذب در دستگاه گوارش از دست می رود و همه اندازه مصرف شده وارد خون نمی گردد.

منبع اصلی غذایی تورین پروتئین های حیوانی مانند گوشت، ماهی و میگو، صدف خوراکی و لبنیات است، گرچه می توان این اسیدآمینه را در جلبک های دریایی و نوشابه انرژی زای با مکمل افزوده شده هم یافت. بدن نیز می تواند از اسیدهای آمینه دیگر تورین بسازد.

با اینکه این آنالیز شواهدی درباره نقش بالقوه تورین در پیری به دست می دهد، کار بیشتری ضروری است تا معلوم گردد آیا دادن مکمل تورین می تواند به سلامت و طول عمر انسان در آینده یاری کند و اگر اینگونه است این مکمل چگونه باید داده گردد.

قدم بعدی در این پژوهش انجام کارآزمایی تصادفی شده با کنترل دارونمای تورین در جمعیت های متعدد است تا معلوم گردد که آیا دادن تورین به انسان ها هم اثرات سلامت بخشی را ایجاد می نماید که در مدل های حیوانی ایجاد شده است یا نه.

منبع: نیوزویک

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 25 خرداد 1402 بروزرسانی: 25 خرداد 1402 گردآورنده: tafatton.ir شناسه مطلب: 2556

به "تورین: مکملی که می تواند شما را دوباره جوان کند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تورین: مکملی که می تواند شما را دوباره جوان کند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید