پوکی استخوان بیماری خاموش

به گزارش تفطن، میانسالان هم که خطر این بیماری برایشان جدی تر است، حتما روزی یک ساعت پیاده روی نمایند، چرا که این ورزش دشمن پوکی استخوان است. البته بهتر است آن ها هر نوع فعالیت بدنی را با مشورت پزشک انجام دهند.

پوکی استخوان بیماری خاموش

از وبلاگ پرواز شیراز دیدن فرمایید و کلی مقاله و خبر جالب مطالعه نمایید.

ویتامین D را دریابید

برای اینکه از پوکی استخوان و عواقب دردناک آن پیشگیری کنیم، باید از سنین پایین ورزش را در برنامه روزانه مان بگذاریم و روزانه نیم ساعت مداوم فعالیت بدنی انجام دهیم.

میانسالان هم که خطر این بیماری برایشان جدی تر است، حتما روزی یک ساعت پیاده روی نمایند، چرا که این ورزش دشمن پوکی استخوان است. البته بهتر است آن ها هر نوع فعالیت بدنی را با مشورت پزشک انجام دهند.

به همه گروه های سنی خصوصا میانسالان و سالمندان توصیه می گردد مواد غذایی حاوی کلسیم به خصوص لبنیات کم چرب را در برنامه غذایی روزانه خود بگنجانند تا بدن شان با افت کلسیم و مسائل ناشی از آن روبرو نگردد.

بهترین ذخایر کلسیم در شیر، ماست، پنیر و کشک است، اما دقت کنید که اضافه کردن شکر، نسکافه و کاکائو به شیر جذب کلسیم را کاهش می دهد و برای افراد مبتلا به دیابت هم مضر است. به همه افراد توصیه می گردد مصرف نوشابه های گازدار را تا حد امکان کم نمایند.

این توصیه در خصوص سالمندان با تأکید بیشتری همراه است. در سنین میانسالی و سالمندی بدن قدرت جذب کلسیم را تا حد زیادی از دست می دهد. این نوشیدنی ها مانع جذب کلسیم است و در کنار ضرر هایی که برای دستگاه گوارش و کنترل دیابت دارد، پوکی استخوان را هم تشدید می نماید.

همان طور که می دانید مکمل جذب کلسیم ویتامین دی است. خبر بد این است که اگر بدن ما ویتامین دی جذب نکند، قادر به جذب کلسیم هم نیست و خبر خوب اینکه ویتامین دی یکی از در دسترس ترین ویتامین هاست. برای اینکه بدن تان به اندازه کافی آن را دریافت کند، کافی ا ست روزانه نیم ساعت در معرض نور مستقیم خورشید قرار بگیرید.

به عنوان آخرین راه حل برای پیشگیری از پوکی استخوان توصیه می کنیم سیگار را ترک کنید، چون در کنار همه عوارض منفی بر سیستم قلبی - عروقی و تنفسی، بدن را در سنین بالا با خطر پوکی استخوان روبرو می نماید.

نقش منفی آلودگی هوا

محققان دانشگاه فلوریدای آمریکا پروتیینی در بدن انسان کشف نموده اند که وجود آن سبب افت عملکرد سلول های استخوان ساز می گردد. به گزارش ساینس، محققان دریافته اند کاهش جزئی این پروتیین در موش های اصلاح ژنتیکی شده، سبب افزایش سلول های استخوان ساز می گردد. در ادامه این پژوهش، محققان دارویی فراوری نموده اند که منجر به سرکوب این پروتیین و افزایش استخوان سازی می گردد.

روش سنتی برای سنجش تراکم استخوان، استفاده از اشعه ایکس است. در کنار این روش، از روش های نوینی نیز استفاده می گردد که علاوه بر سنجش توده استخوانی، کیفیت آن را نیز می سنجد. همچنین از مزایای روش های جدید سنجش استخوان این است که دستگاه های جدید، میزان مواد معدنی ناحیه مورد نظر را به همراه حدود هندسی آن

معین می نماید.

محققان داده های بیش از 9.2 میلیون نفر را که در آمریکا از سال 2003 تا 2010 به دلیل شکستگی در بیمارستان بستری شده بودند، آنالیز کردند. آن ها دریافتند قرارگیری در معرض ذرات آلاینده هوا، با افزایش شکستگی استخوان در بین افراد مسن مرتبط است. طبق اعلام سازمان حفاظت محیط زیست آمریکا، ذرات ریز قابل استنشاق با قطر 2.5 میکرومتر یا کوچک تر برای سلامت استخوان ها خطرناک است.

محققان دانشگاه بوستون طی هشت سال مستمر وضع 692 فرد میانسال را طبق نظرسنجی سلامت ارزیابی کردند. سرپرست این تیم تحقیق می گوید: بین کسانی که روزانه مکمل ویتامین دی دریافت می نمایند و کسانی که ویتامین دی مورد نیازشان را از اشعه مستقیم آفتاب دریافت می نمایند، از نظر جذب کلسیم تفاوتی وجود ندارد. به بیان دیگر، اگر در مناطقی زندگی می کنید که آفتابگیر است، لازم نیست مکمل دارویی ویتامین دی مصرف کنید.

باور های اشتباه را کنار بگذارید

هر استخوان دردی به پوکی استخوان مربوط است

این باور اشتباه است. درواقع آغاز پوکی استخوان در بدن، چیزی نیست که شما بتوانید آن را در استخوان های خود

احساس کنید.

در میانسالی ممکن است در بدن احساس ضعف کنید تا جایی که شکستگی غیر قابل پیش بینی برایتان اتفاق بیفتد. این بیماری را فقط پزشکان به یاری سنجش تراکم استخوان که نتایج بسیار مطمئنی دارد، پیش بینی می نمایند.

چون جوانم نیازی نیست نگران پوکی استخوان باشم

این ذهنیت درست نیست. در حقیقت نباید هیچ زمانی را برای در پیش دریافت سبک زندگی ای که از استخوان ها محافظت کند از دست داد، به خصوص اگر در خانواده شما سابقه پوکی استخوان وجود دارد.

مرد ها به پوکی استخوان مبتلا نمی شوند

این طور نیست. به طور کلی استخوان مردان از زنان قوی تر است و کمتر در معرض شکستگی واقع شده است، اما در مقابلِ هر چهار زن مبتلا به پوکی استخوان، یک مرد این بیماری را دارد. پوکی استخوان مردان معمولا ناشناخته باقی می ماند و فرد از آن آگاهی ندارد. همان طور که در زنان، کاهش استروژن باعث تحلیل سریع استخوان ها می گردد، سطوح پایین تستوسترون و استروژن نیز در مردان مسن آن ها را مستعد شکستگی می نماید.

شکستگی استخوان تنها عارضه جدی پوکی استخوان است

پوکی استخوان بیماری جدی و گاهی کشنده ای است و منجر به شکستگی استخوان لگن می گردد. زندگی 25درصد از سالمندان را در 6 ماه اول پس از شکستگی مفصل ران خطر بسیار جدی تهدید می نماید. علاوه بر این، جراحی مفصل باسن منجر به مسائلی مانند عوارض بیهوشی، ذات الریه، حملات قلب یا عفونت می گردد.

پوکی استخوان آن قدر ها هم خطرناک نیست

این تصور اشتباه است. در بعضی موارد پوکی استخوان کشنده است. شکستگی هایی که از ضربات بسیار کوچک ناشی می گردد، باعث مجموعه ای از مسائل ازجمله بیماری های عصبی، قلبی عروقی و حتی روحی و روانی می گردد. درد و نقص حرکتی ناشی از شکستگی کیفیت زندگی فرد را تحت تأثیر قرار می دهد.

منبع: فرادید
انتشار: 7 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tafatton.ir شناسه مطلب: 918

به "پوکی استخوان بیماری خاموش" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پوکی استخوان بیماری خاموش"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید