جاذبه هایی در چین، فقط برای طبیعت گردان حرفه ای!

به گزارش تفطن، جاذبه های طبیعی کشور چین

چین یکی از بزرگ ترین کشورهای جهان است که با این که بسیار مدرن شده و شهرسازی در آن بسیار پیشرفت کرده اما با این حال، جاذبه های طبیعی بسیار زیادی دارد و بهشت ماجراجویانِ طبیعت گردی است که می خواهند تا بی نهایت ها بروند و از طبیعت و هر چه که در آن هست، لذت ببرند. اگر کمی از تاریخ چین را بخوانید و یا درباره آن اطلاعاتی داشته باشید، بدون شک می دانید که جاذبه های طبیعی کشور چین یکی از مهم ترین مکان هایی بوده اند که مهم ترین اتفاقات تاریخی چین در آن اتفاق افتاده است. در ادامه با ما در خبرنگاران همراه باشید تا به اتفاق یکدیگر، جاذبه های طبیعی کشور چین را مورد بررسی قرار دهیم.

جاذبه هایی در چین، فقط برای طبیعت گردان حرفه ای!

بیابان تکله مکان از جاذبه های طبیعی کشور چین | Taklamakan Desert

اولین جایی که می خواهیم از جاذبه های طبیعی کشور چین به شما معرفی کنیم، بیابان تکله مکان است. یکی از بکرترین بیابان های چین و جهان که یکی از بهترین جاذبه های طبیعی در این کشور است بیش از هزاران کیلومتر مربع وسعت دارد. بیابان تکله مکان چین آن قدر وسعت دارد که نام دومش، دریای مرگ است! در این بیابان، گیاه بسیار کم است و تا جایی که چشم کار می کند، شن های طلایی سطح زمین را پوشانده اند. بیابان تکله مکان را از لحاظ بزرگی به عنوان هجدهمین بیابان جهان نیز معرفی می کنند. در این بیابان شن ها روان هستند و پوشش گیاهی در آن نزدیک به صفر است. درباره نام این بیابان روایت جالبی وجود دارد. می گویند که به خاطر فرایند رو به رشد بیابان زایی و همچنین شن های روان در این منطقه، به آن ترک مکان نام داده بوده اند که در طول گذشت زمان به تلکه مکان تغییر نام داد. جالب است بدانید که دو راستا بسیار مهم از جاده ابریشم از کناره های این بیابان می گذرد.

نتیجه کاووش های پژوهشگران می گوید که این مکان در گذشته دارای روستا و شهر بوده است و اقوامی از یونان، ایران و هند در این مکان یا سکونت داشته و یا رفت و آمد داشته اند. درباره این صحرا باید بگوییم که بیابان تکله مکان دومین صحرای فراینده جهان است. این بیابان یکی از مرموزترین مقاصدی است که یک طبیعت گرد آن هم در یک مقصد خارجی می تواند انتخاب کند! به هر حال شما اگر به این بیابان بروید، اولین نفری نیستید که آن را کشف کرده اید اما بدون شک این اولین باری است که در زندگی خود به این بیابان بزرگ پا گذاشته و آن را فتح کرده اید. اگر با تور چین به این کشور سفر کردید به یاد داشته باشید که:

  • می گویند که ارتفاع تپه شن های این بیابان در هنگام وزش باد به بیش از 900 متر می رسد.
  • چندین بطری آب با خود ببرید.
  • از ماشین های آفرود استفاده کنید.
  • کرم ضد آفتاب و عینک آفتابی را از قلم نیاندازید.
  • بدون راهنما به این بیابان نروید.

مجموعه آبشارهای هئوانگ گوژو | Huangguoshu Waterfall

آبشارهای هئوانگ گوژو یکی از جاذبه های طبیعی کشور چین هستند که گویی از وسط یک نقاشی بسیار زیبا در آمده اند! از زیبایی این آبشار هر چه که بگوییم کم است و به همین علت یکی از بهترین پیشنهادها برای کسانی است که هم طبیعت گرد هستند و هم چین را به عنوان مقصد طبیعت گردی خود انتخاب کرده اند. یکی از این آبشارها که در قسمت اصلی پارکی به همین نام قرار گرفته است، عرضی 83 متری و طولی 67 متری دارد. می خواهیم درباره این آبشار یک نکته جالب را بگوییم! در این پارک 18 آبشار وجود دارد که به همه آن ها هئوانگ گوژو می گویند که اگر همه این آبشار ها با هم ترکیب می شدند، بزرگ ترین و پهن ترین آبشار جهان را پدید می آوردند. در پشت یکی از این آبشار ها یک غار وجود دارد که هم بسیار زیباست و هم در درونش 6 غار دیگر هم وجود دارد.

این آبشارها بر روی رودخانه بیشویی (Baishui) و در غرب گویژو قرار گفته است. شیب این آبشار بسیار تند است و دور تا دورش را کوه های بسیار زیادی فرا گرفته است. این آبشارها در کتاب رکوردهای گینس ثبت شده اند و از این رو دیدنشان چه به قصد طبیعت گردی و چه به قصد آشنایی با این قسمت از طبیعت چین، می تواند بسیار مجذوب کننده و به یاد ماندنی باشد. توجه داشته باشید که:

  • برای رفتن به این آبشار و پارک ملیش از قلم نیاندازید که حتما کوله پشتی پرباری با خود بردارید.
  • کفش مناسب طبیعت گردی فراموش نشود.
  • اگر فکر می کنید که حوضچه آبشار شما را وسوسه می کند تا تنی به آب بزنید، حتما لباس های مناسب با خود به همراه داشته باشید.

کوه اورست | Mount Everest

این که به چین بروید و طبیعت گرد و یا حتی کوهنورد باشید و پایتان به قله اورست که به آن کوه کومولانگما هم می گویند و یکی از جاذبه های طبیعی کشور چین است نرسد، به نظر باز هم باید کول بار سفر را ببندید و چین و گشتن را دوباره شروع کنید. کوه کوموالنگما بلندترین قله جهان است که در زبان تبتی معنای خاصی دارد. این که مردم می خواهند تا از این کوه صعود کنند، مسئله جدیدی نیست و از دیرباز تمایل به فتح این کوه در هر کسی که آوازه آن را می شنیده وجود داشته است! امروزه هم طبیعت گردان، کوهنوردان و ورزشکاران برای صعود به قله این کوه به آن می آیند و هم کسانی که این کوه را مقدس می دانند.

درباره مشخصات فیزیکی این کوه باید بدانید که کوه کومولانگما یا اورست در رشته کوه های هیاقتصادیا قرار گرفته است و ارتفاعی 884 متری دارد. البته در همسایگی هیاقتصادیا چندین کوه بسیار بلند بالای دیگر هم وجود دارد اما پر واضح است که از بین آن ها شاخص ترینشان کوه اورست یا همان قله اورست است.

به هر حال افراد بسیاری تا به حال به اورست رفته اند که می گویند شمار آن ها، 5 هزار نفر بوده است. توجه داشته باشید که:

  • برای رفتن به کوه اورست باید با کسی که به این منطقه وارد است و راهنمای گردشگری است بروید.
  • هیچ وقت بدون تجهیزات درجه یک کوهنوردی به این منطقه نروید.
  • اگر فکر می کنید که ارتفاع کوه برای شما زیاد است که البته هست و یا به هر علت دیگری توانایی صعود از اورست را ندارید، از دور این کوه را ببینید و ریسک نکنید.
  • محیط اطراف و کوهستانی اطراف بسیار زیبا است و به راحتی می توانید یک جاذبه گردی خوب در آن جا داشت باشید.
  • با وجود تمام زیبایی هایی که در اطراف این قله وجود دارد ولی باید بگوییم که متاسفانه، این کوه به عنوان کثیف ترین کوه جهان با 50 تن زباله شناخته می شود. بنابراین، اگر قصد رفتن به این کوه را دارید حتما دستکش و کیسه های زباله با خود ببرید و تا جایی که می توانید آشغال های پیرامونتان را جمع آوری کنید و به این صورت وظیفه خود در قبال طبیعت را انجام دهید.

بکین WEATHER

دریاچه نامتسو | Namtso

دریاچه نام یا دریاچه نامتسو در همسایگی هیاقتصادیا قرار گرفته است و برای چینی ها و تبتی های بسیاری محترم و مقدس است. این دریاچه منحصر به فرد مساحت 1920 کیلومتر مربعی دارد که در ارتفاعی نزدیک به 5 هزار متری از سطح دریا قرار گرفته است. داستان این دریاچه که یکی از جاذبه های طبیعی کشور چین است، بسیار جالب است. برای قرن های متمادی این دریاچه زمانی که یخ می بسته است، پلی برای عبور کسانی بوده که قصد رفتن به هیاقتصادیا را داشته اند. البته برای این که آب این دریاچه یخ بزند تا آن ها به خواسته خود برسند در هر زمانی که به آن می رسیدند، در اطراف ان گوشه نشینی می کردند تا این که زمستان برسد و دریاچه یخ ببندد. این گوشه نشینی حتی تا 1 سال هم به طول می انجامیده. با این که در این دوره چین این کار را اکیدا ممنوع کرده است اما، قبل ترها برای قرن های متمادی این رسم وجود داشته است.

چشمه های پلکانی بایشوتا | Baishuitai

یکی از زیبایی های جاذبه های طبیعی کشور چین همین چشمه های پلکانی بایوتشا است. بایوتشا یک چشمه طبیعی پله ای است که رنگش سفید است و جلوه ای بسیار زیبا دارد. بایوتشا از آن دسته از آثار طبیعی است که هنوز هم تا به حدودی بکر مانده است و از این رو برای طبیعت گردان حرفه ای و آماتور پیشنهاد بسیار خوبی است. بایوتشا در بین ایرانیان کمی معروف است و علت این معروفیتش این است که به باداب سورت ایران و پاموک کاله ترکیه بسیار شبیه است. تنها تفاوت بایوتشا این است که رنگش کاملا سفید است.

حوضچه های بایوتشا در اثر مرور زمان و فرسایش کاملا خالی شده اند و از این رو، آبی که از از بالاترین حوضچه پر می شود تا به آخرین حوضچه ادامه پیدا می کند. از طرفی دیگر هم این چشمه پلکانی را به عنوان بزرگ ترین چشمه طبیعی سنگ آهک کشور چین می شناسند. این چشمه در دامنه کوه هابا و در فاصله 101 کیلومتری یکی از روستاهای معروف چینی به نام شانگری لا قرار گرفته است.

قدمت منطقه ای که این چشمه در آن قرار گرفته بین 200 تا 300 هزار سال است. این چشمه ها از کلسیم کربنات به وجود آمده اند. آب موجود در این حوضچه ها، دارای رگه های سبز و یا زرد کم رنگ است و معمولا با توجه به شرایط جوی به رنگ خاکستری، بی رنگ و یا حتی فیروزه ای است. بایوتشا پر است از جاذبه های طبیعی مختلفی همچون درختچه هایی که در وسطش روییده و یا حوضچه های آب شیرینی که در وسط آن قرار گرفته است. در بایوتشا هم می توانید به طبیعت گردی خود برسید و هم از مرکز تفریحی که از طریق فرهنگ مدارن چینی به وجود آمده است، بازدید کنید. توجه داشته باشید که:

  • برای رفتن و بازدید کردن از بایوتشا می توانید از اول بهار و تا اواخر آبان ماه به آن بروید.
  • برای بازدید از این پدیده باید از ساعت 7 صبح تا 17 عصر به این مکان رجوع نمایید.
  • از پکن تا این روستا بین 7 تا 8 ساعت راه است. بنابراین از آن جایی که وقتتان کم است، بهتر است برای رفتن به این منطقه از صبح رهسپار شوید تا بتوانید زمان خود را مدیریت نمایید.

آبشارهای دیتین و بن گیوک | Ban Gioc detian falls

این دو آبشار زیبا با این که با یکدیگر متصل هستند اما تنها در زمان های خاصی از سال با هم یکی می شوند و تبدیل به یک آبشار واحد می گردند. این دو آبشار در بین مرز ویتنام و کشور چین قرار گرفته اند و بین این دو کشور تقسیم شده اند. تنها زمانی که این دو آبشار با هم یکی می شوند زمانی است که فصل باران شروع می شود و این آبشار ها پر آب می شود. به هر حال این 2 آبشار در سر راه رودخانه سون قرار گرفته اند. نکته جالبی که در باره این جاذبه طبیعی در چین وجود دارد این است که چینی ها بر آن یک نام گذاشته اند و ویتنامی ها نامی دیگر. ویتنامی ها نام این آبشار را بن گیوک گذاشته اند و این دو را از هم جدا می نامند.

آبشارهای دیتین و بن گیوک رتبه 4 را به عنوان بزرگ ترین آبشار در مرزهای بین المللی را بعد از آبشارهای بسیار معروفی همچون؛ ویکتوریا، ایگوازو و نیگارا دارد. در کنار این آبشار می توانید تا به آبشار گردی و قدم زدن، ماهی گیری، شنا، قایقرانی، موتور سواری، عکاسی، دوچرخه سواری، غارنوردی و بسیاری از فعالیت های دیگر بپردازید. یکی از نکات جالب درباره این آبشار این است که وجود این آبشارها این است که بر زندگی اقتصادی مردمی که در اطرافش زندگی می کنند، تاثیر مثبتی گذاشته است.

منبع: الی گشت
انتشار: 13 خرداد 1401 بروزرسانی: 13 خرداد 1401 گردآورنده: tafatton.ir شناسه مطلب: 2352

به "جاذبه هایی در چین، فقط برای طبیعت گردان حرفه ای!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جاذبه هایی در چین، فقط برای طبیعت گردان حرفه ای!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید