جداسازی اتم های مصنوعی در سیلیکون امکانپذیر شد

به گزارش تفطن، محققان دانشگاه مونپلیه در فرانسه با همکاری محققان چند دانشگاه اروپایی برای اولین بار در دنیا توانستند اتم های مصنوعی مستقل موجود در سیلیکون را که به صورت نوری فعال هستند از سایر اتم ها جدا نمایند.

جداسازی اتم های مصنوعی در سیلیکون امکانپذیر شد

به گزارش پایگاه خبری ساینس، محققان برای این منظور از یک استراتژی منحصر به فرد استفاده کردند که مفاهیم مهندسی مواد را با تجهیزات خاصی برای شناسایی گسیل گرهای تنهای نزدیک به مادون قرمز ترکیب می کرد.

آنها کار خود را با استفاده از یک ویفر متشکل از سیلیکون و عایق شروع کردند که به منظور ایجاد خاصیت فلوروسنت، در آن اتم های کربن ایمپلنت شده است سپس آزمایش جدیدی را در دمای منفی 263 درجه سانتیگراد انجام داده و با استفاده از میکروسکوپ های کانفوکال دارای وضوح بسیار بالا و بسیار حساس در نزدیکی محدوده مادون قرمز توانستند سیگنال های نوری بسیار ضعیفی را که توسط ناخالصی های نوری فعال ایجاد می شد، مشاهده نمایند. بدین ترتیب برای اولین بار توانستند گسیل گرهای تک فوتونی را در پرکاربردترین ماده مورد استفاده در صنایع الکترونیکی یعنی سیلیکون، مشاهده نمایند.

این تحقیقات نشان داد که جداسازی اتم های فلوروسنت تنها در سیلیکون امکان پذیر است. فوتون های مستقلی که توسط ابزار حاصل از این اقدام گسیل می گردد، در طول موج های مخابراتی عمل می نماید و برای دستیابی به انتشار امواج اطلاعات در فواصل دوردست با استفاده از فیبرهای نوری کاربرد دارد.

به اعتقاد محققان نتیجه این تحقیقات تاثیر قابل توجهی بر توسعه نسل جدیدی از تجهیزات کوانتومی مبتنی بر سیلیکون خواهد داشت.

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Nature Electronics منتشر شده است.،ایرنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 24 بهمن 1399 بروزرسانی: 24 بهمن 1399 گردآورنده: tafatton.ir شناسه مطلب: 1727

به "جداسازی اتم های مصنوعی در سیلیکون امکانپذیر شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جداسازی اتم های مصنوعی در سیلیکون امکانپذیر شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید