دروغگویی بچه ها، دلایل و راه چاره ها

به گزارش تفطن، دروغگویی بچه ها از سن سه سالگی شروع می گردد. بچه ها معمولا به خاطر ترس از تنبیه و شرح دادن به پدر و مادر خود دروغ می گویند. گام نخست برای حل این مشکل این است که پدر و مادر خود از دروغ گفتن، حتی دروغ های کوچک مصلحتی، اجتناب نمایند.

دروغگویی بچه ها، دلایل و راه چاره ها

خبرنگاران | سرویس روانشناسی - گاهی اوقات پسرم را هنگام گفتن دروغ های کوچک مانند: من این کار را ننموده ام! گیر انداخته ام. من میدانم که او این کار را انجام داده است، اما دوست ندارم او را دروغ گو بنامم. چرا بچه هامان دروغ می گویند و در این مواقع چه باید بکنیم؟

دلایل دروغگویی بچه ها چیست؟

ایده خوبی است که از زدن برچسب ناخوشایند به کودک اجتناب کنید. بچه ها بر اساس صحبت های ما هویت خود را تعریف می نمایند و ما به عنوان پدر و مادر دوست نداریم که آن ها با دید منفی به خود بنگرند. از سویی دیگر دوست داریم که با دروغگویی کودک برخورد نموده و به آن ها راست گویی را آموزش دهیم. به هیچ عنوان دوست نداریم تا دروغ گویی درون کودک نهادینه گردد.

دروغگویی بچه ها دلایل مختلفی دارد. آن ها برای پوشاندن اشتباهات خود، فرار از تنبیه و یا به دلیل عدم تشخیص راست و دروغ اقدام به دروغگویی می نمایند. دلیل دروغ گفتن آن ها این است که از اهمیت راستگویی بی خبرند. از سویی دیگر در بیشتر خانواده ها اجازه راستگویی در بعضی مسایل به کودک داده نمی گردد. برای نمونه اگر کودک از برادر کوچکترش (به دلیل بعضی رفتارها) خوشش نمی آید، یا از او ناراحت است، به او اجازه داده نمی گردد تا اظهار نظر کند. بلکه بایستی برادرش را دوست بدارد و همیشه مراقب او باشد، وگرنه تنبیه می گردد. در نتیجه کودک برای فرار از تنبیه، علی رغم احساس خود، رفتاری تصنعی همراه با دروغگویی در پیش می گیرد.

آموزش ارزش و اهمیت راست گویی به کودک، مستلزم صرف وقت، آموزش، مداومت و بردباری است.

دروغگویی بچه ها از چه سنی آغاز می گردد؟

دروغگویی بچه ها از حدود سه سالگی آغاز می گردد. در این زمان کودک می فهمد که شما ذهن خوان نیستید و او می تواند حرف های نادرستی بزند که شما متوجه نشوید.

بچه ها در سن 4-6 سالگی بیشتر دروغ می گویند. کودک در این سن می تواند بهتر دروغ بگوید و با حالات صورت و تن صدای خود، دروغ خود را طبیعی تر جلوه می دهد. اگر شما از او بخواهید که آنچه را که گفته با جزییات شرح دهد، معمولا در آن می ماند.

هنگامی که بچه ها به سن مدرسه می رسند، بیشتر دروغ می گویند و در دروغگویی بهتر می شوند. دروغ هایشان نیز پیچیده تر می گردد، زیرا کودک دایره واژگان بیشتری دارد و از نحوه فکر کردن دیگران آگاهی پیدا نموده است.

در سن هشت سالگی، کودک می تواند بدون اینکه گیر بیفتد، دروغ بگوید.

بیشتر بخوانید: 11 نشانه فردی که در حال دروغ گفتن است

روش های پیشگیری از دروغگویی بچه ها کدامند؟

برای آموزش ارزش راستگویی به کودک، می توانید از روش های زیر استفاده کنید.

  • راست گویی را به یک ارزش خانوادگی مورد تایید، تبدیل کنید. بچه ها به وسیله رفتار و گفتار شما یاد می گیرند که چه ویژگی هایی برای شما اهمیت دارد. آن دسته از ارزش هایی که برای شما مهم تر است مانند راست گویی را انتخاب نموده و هر از گاهی درباره آن با کودک خود تبادل نظر کنید. می توانید زمانی که در کتاب ها، فیلم ها و یا تجربیات زندگی این موضوع مطرح می گردد، بدان اشاره کنید.
  • به جای سرزنش دروغگویی، بر یافتن راه چاره تمرکز کنید. زمانی که کودک مرتکب اشتباهی شده و حقیقت را می گوید، سعی کنید سر او فریاد نکشیده و او را تنبیه نکنید. به جای آن، او را در یافتن راه چاره مشارکت دهید، برای نمونه بگویید: صرف نظر از نحوه اتفاق افتادن، لامپ شکسته. الان باید چی کار کنیم؟
  • انتظارات منصفانه ای تنظیم کنید. گاهی اوقات بچه ها به این دلیل دروغ می گویند که احساس می نمایند انتظارات شما را برآورده ننموده اند و فکر می نمایند دروغ گفتن آسان تر از ناامید کردن شماست. آنالیز کنید به اشتباهات و نقطه ضعف های کودک تان چگونه واکنش داده و اطمینان حاصل کنید که فضایی برای اشتباه باقی گذاشته اید.بیشتر بخوانید: مقایسه فرزندان با دیگران؛ اشتباه رایج والدین
  • به کودک خود، آموزش دهید مسئولیت اشتباهات خود را بپذیرد. اگر شاهد بودید که او کار اشتباهی انجام داده است، کودکتان را آموزش دهید که بگوید: من اشتباه کردم، معذرت می خوام. این چیزی است که بسیاری از بزرگسالان هنوز در انجام آن مشکل دارند؛ بنابراین این کار را از خردسالی او آغاز کنید. افرادی که راحت اشتباهات خود را می پذیرند، کمتر محتمل است برای پنهان کردن آن دروغ بگویند.
  • راست گویی را الگوسازی کنید. زمانی که کودکتان می شنود که شما دروغ های مصلحتی کوچک می گویید. شما به کودک خود چیز مهمی درباره راست گویی و درغگویی می آموزید. آنچه را که دوست دارید در کودک خود ببینید، برای او الگوسازی کنید.

چه کار هایی نباید انجام دهید؟

  • سوالی نپرسید که کودکتان را در معرض دروغ گفتن قرار دهد. زمانی که کودکتان روی صورتش کاکائو مالیده و جلد شکلات روی میز دیده می گردد، از او نپرسید: آیا شکلات روی میز را تو خوردی؟ به جای آن به بیان حقیقت بپردازید: می بینم که بدون اجازه شکلات خوردی.
  • اگر در خصوص چیزی مطمئن نیستید، تصور نکنید که دروغ است. اگر در خصوص اینکه کودکتان حقیقت را نمی گوید دچار تردید بوده، اما صد در صد مطمئن نیستید، او را متهم به دروغگویی نکنید. اما نگرانی خود را ابراز دارید: این به نظرم حقیقت نیست.
  • تصور نکنید دروغگویی بچه ها از سر شیطنت است. ممکن است کودکتان از ترس تنبیه یا نا امید کردن شما، از اعتراف به کاری که انجام داده است دچار ترس باشد. این مساله غیر از دروغ گفتن عمدی، راهی برای فریب شماست.

و سخن آخر اینکه

چنانچه کودکی دروغ گفت، والدین نباید شتابزده عمل نمایند و یا حوصله خود را از دست دهند و به تنبیه کودک اقدام نمایند. هم چنین نباید دروغگویی بچه ها را مساله ای اخلاقی قلمداد کرد. برای نمونه، اگر کودکی دروغ گفت: بیان جمله دروغگو دشمن خداست و به جهنم می رود اشتباه است! راه پیشگیری مناسب تبادل نظر با کودک و مشاهده رفتار والدین است تا کودک دریابد که نیازی به تظاهر و دروغگویی ندارد.

برگرفته از: انضباط بدون گریه / الیزابت پنتلی

منبع: setare.com
انتشار: 11 اسفند 1399 بروزرسانی: 11 اسفند 1399 گردآورنده: tafatton.ir شناسه مطلب: 1764

به "دروغگویی بچه ها، دلایل و راه چاره ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دروغگویی بچه ها، دلایل و راه چاره ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید