فرصت قهر کردن با زیرساخت های جهان جدید را نداریم

به گزارش تفطن، رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران گفت: دولت الکترونیکی زیرساخت ورود به قرن جدید است و ورود به آن نیازمند زیرساخت های متناسب با آن قرن است و ما فرصت قهر کردن با زیرساخت های جهان جدید را نداریم و فن هراسی از آفت های توسعه است.

فرصت قهر کردن با زیرساخت های جهان جدید را نداریم

به گزارش خبرنگاران، رویداد ملی زمینه سازی مشارکت بخش غیردولتی در پروژه های دولت الکترونیکی امروز 14 بهمن درمرکز همایش های وزارت ارتباطات برگزار شد و امیر ناظمی - رییس سازمان فناوری اطلاعات - در این رویداد، ضمن انتقاد از آمادگی پایین دولت برای پاسخ گویی و جذب توانمندی های بخش غیردولتی، گفت: باید بپذیریم که نگاه و فرایندها در این حوزه قدیمی و ناکارآمد است و دولت نیازمند مشارکت و جذب دانش نوآورانه بخش خصوصی در پیشبرد پروژه های ملی است.

وی با تأکید بر ضرورت مشارکت بخش خصوصی در پروژه های دولتی، گفت: مشارکت صرفاً از جنس مادی نیست بلکه مشارکت نوآورانه، توزیع دانش و اشتراک تخصص از عوامل مهم در دسترسی به توانمندی های بخش خصوصی است.

ناظمی با اشاره به گزارش اتحادیه بین المللی مخابرات (ITU) گفت: شاخص مشارکت بخش خصوصی با دولتی یکی از شاخص های مهم برای محاسبه میزان توسعه یافتگی در نظر گرفته می شود چرا که دانش نوآورانه یک دانش توزیع یافته در بین بازگیران مختلف است و در تمرکز دولت ها نیست و اگر بخواهیم از این دانش بهره مند شویم نیازمند مشارکت با بخش غیردولتی هستیم.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات فرهنگ سازی، آموزش و رفع خلاء های قانونی را زمینه ساز مشارکت بخش خصوصی با دولت دانست و تاکید کرد: الزامات قانونی فراوانی برای مشارکت طراحی شده است اما نیازمند اشتراک تجربیات، آموزش و کسب زبان مشترک برای پیوند بخش خصوصی با دولتی هستیم.

وی با اشاره به محورهای این رویداد گفت: طرح های فراخوان، طرح ایده های مورد تائید دستگاه متولی جهت مشارکت، اعلام توانمندی های بخش خصوصی و ارزیابی پروژه های پیروز در سال های اخیر و برگزاری کارگاه آموزشی از محورهای این رویداد ملی است.

رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران شرح داد: 20 طرح در مرحله غربالگری توسط دبیرخانه شورای اجرایی فناوری اطلاعات به عنوان طرح های دارای قابلیت مشارکت برگزیده و طرح نماد اعتماد الکترونیکی (مرکز توسعه تجارت الکترونیکی) و شبکه ابری یکپارچه توزیع شده موسوم به ابر ایران (سازمان فناوری اطلاعات ایران) به عنوان طرح موضوع مشخص شد.

وی افزود: سازمان نظام صنفی رایانه ای و کمیسیون های ذیل آن نسبت به انعکاس توانمندی های بخش خصوصی در سرمایه گذاری و مشارکت با دستگاه های اجرایی جهت پیاده سازی خدمات الکترونیکی اعلام نظر کرده است و بر این اساس پروژه های سامانه یکپارچه بهداشت موسوم به سیب (وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی) توسط شرکت دانش پارسیان و سامانه آنی رو (وزارت راه و شهرسازی) توسط شرکت سپندار و سامانه متمرکز یکپارچه عوارض خودرو شهرداری های کشور توسط شرکت فناوری اطلاعات همفکران و ثبت الکترونیکی پارکینگ حاشیه ای تهران توسط شرکت پاسارگاد آریان به عنوان پروژه های برگزیده انتخاب شده اند.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در بخش دیگری از سخنان خود از طرح مرکز تبادل اطلاعات غیردولتی (سروا) و سامانه پایش اطلاعات کشور (پاک) سازمان فناوری اطلاعات کشور و طرح مرکز داده وزارت بهداشت و همچنین طرح میدان های هوشمند وزارت نفت، به عنوان طرح های دارای ایده اولیه و مورد تائید دستگاه های اجرایی متولی جهت مشارکت نام برد.

رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران، ایجاد تجربه کاربری در سطح شهروندی را مدلی ارزشمند و ملاک برگزیدن طرح ها و پروژه ها دانست.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 2 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tafatton.ir شناسه مطلب: 1057

به "فرصت قهر کردن با زیرساخت های جهان جدید را نداریم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فرصت قهر کردن با زیرساخت های جهان جدید را نداریم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید