فصل بهار و تشدید آسم

به گزارش تفطن، علائم آسم زمانی بروز پیدا می کند که مجاری هوایی متورم شده و ماهیچه هایی که در اطرافشان واقع شده است، منقبض می شود. همچنین مجاری هوایی با ترشحات پر می شود و همین تنگی مجاری و ورود ناکافی هوا به ریه ها را در پی دارد، در نتیجه حملات آسم بروز می یابد.

فصل بهار و تشدید آسم

از مهم ترین عوامل محرک آسم که در نهایت موجب تنگی راه های تنفسی و بروز حمله آسم می شود و تنفس را سخت می سازد، آلرژن های موجود در محیط هستند.

عوامل آلرژی زا در فضای باز مانند گرده های علف، چمن، درختان و گیاهان یا عوامل آلرژی زا در داخل منزل مانند شوره حیوانات خانگی، گرد و غبار و کپک ها را شامل می شود.

حمله آسمی که با آلرژن ها ایجاد می شود را آسم آلرژیک می نامند؛ معمولا فصلی بوده و به طور شایع در بچه ها و جوانان دیده می شود.

فصل بهار با رویش و جوانه زدن گل ها و گیاهان و تولید میزان بالای گرده، باعث می شود این گرده ها در هوا پخش و با تنفس فرد حساس وارد ریه او شده و با تحریک سیستم ایمنی موجب شروع پاسخ های آلرژیک و در نتیجه تحریک سیستم تنفسی و در نتیجه بروز علائم آسم شود.

از این رو به مبتلایان آسم توصیه می شود کمتر با گرده گیاهان تماس داشته باشند و از استشمام عطر و بوی تند گل ها و گیاهان پرهیز کنند.

در صورت تشدید علائم یا تغییر شرایط بیمار، حتما باید به پزشک متخصص مراجعه و از اقدام خودسرانه در افزایش دوز دارو یا تغییر دارو پرهیز شود.

دکتر سید شمس الدین اطهاری - فلوشیپ آسم و آلرژی / روزنامه خبرنگاران

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 4 خرداد 1400 بروزرسانی: 4 خرداد 1400 گردآورنده: tafatton.ir شناسه مطلب: 1926

به "فصل بهار و تشدید آسم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فصل بهار و تشدید آسم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید