طرز تهیه خورشت کنگر قیمه؛ عکس مرحله به مرحله

به گزارش تفطن، خورشت کنگر قیمه خورشتی منحصر به فرد و با طعمی بسیار خوشمزه. بدون شک تفاوت اصلی این خورشت با خورشت قیمه عادی وجود کنگر در آن است. کنگر گیاهی بسیار مقوی و کاملاً ارگانیک است که کاربرد آن در خورشت در بیشتر منطقه ها کشور که عرضه این محصول زیاد است، معمول است. کنگر گیاه کوهی و خودرو است که در نقاط کوهستانی و مرطوب رشد می نماید. این گیاه ریشه ای، بواسطه رشد در منطقه ها کوهستانی و عدم وجود نمونه گل خانه ای آن، گیاهی کاملاً ارگانیک و فوق العاده سالم به شمار می رود. کنگر خواص بسیار مفیدی برای بدن شما دارد که قطعاً خوردن آن خالی از لطف نیست. کنگر برای درمان کم خونی و پیشگیری از دیابت بسیار مفید است. برگ های این گیاه خاصیت دیورتیک دارد که باعث ایجاد ادرار زیاد در بدن شده و پاکسازی کلیه را به نحو احسن انجام می دهد. کنگر برای سم زدایی کبد بسیار مفید می باشد و باعث می گردد تا کبد عملکرد بهتری برای مقابله با سموم داشته باشد. این گیاه شباهت زیادی به کرفس دارد با این تفاوت که برگ های خاردار آن باعث شده ظاهری خشن به آن دهد. کنگر در فصل بهار می روید و تا سال بعد اثری از آن نخواهد بود، به همین علت هواداران این ماده غذایی با ارزش، مقادیر زیاد آن را پس از پا کردن (گرفتن خار و ریشه اضافی آن) فریز می نمایند تا بتوانند در فصول مختلف از آن استفاده نمایند. می توان کنگر را پس از پاک کردن، سرخ کرد و سپس فریز کرد. کنگر را به شکل خورشت های مختلف یا در پلو نیز می توان سرو کرد. حتی بعضی آن را با ماست به عنوان یک دسر خوشمزه استفاده می نمایند. ماست و کنگر یک دسر متداول در منطقه های چون استان فارس است. مدت زمان تقریبی تهیه این غذا دو ساعت است. بنابراین اگر برای ناهار این غذا را می خواهید تهیه کنید زمان زیادی از شما نخواهد گرفت. اندازه مواد اعلامی مناسب برای دو نفر است. در خبرنگاران بلاگ همراه ما باشید.

طرز تهیه خورشت کنگر قیمه؛ عکس مرحله به مرحله
مواد مورد احتیاج جهت تهیه خورشت کنگر قیمه:
کنگر دویست گرم
پیاز یک عدد
گوجه فرنگی دو عدد
نمک، فلفل قرمز، ادویه گوشت، دارچین به دلخواه
روغن به میزان لازم
برنج دو پیمانه
زعفران دم شده به میزان د خواه
لپه یک پیمانه
گوشت گوسفندی چهار تکه

طرز تهیه خورشت کنگر قیمه:

  • در اولین مرحله پیازها را به صورت نگینی خرد کنید و در روغن تفت دهید تا پیازها سبک شوند. زمانی که پیازها طلایی رنگ شدند. ادویه ها را به آن اضافه کنید و چند ثانیه تفت دهید تا بوی عطر ادویه ها به مشام رسد.
  • گوشت های تکه تکه شده را به پیازها اضافه کنید و کمی تفت دهید تا بوی خامی گوشت ها گرفته گردد و کمی طلایی رنگ شوند.
  • گوجه فرنگی ها را نگینی خرد کنید و به گوشت و پیاز اضافه کنید. درب قابلمه را با حرارت کم، به مدت پنج دقیقه بسته منتظر بمانید تا گوجه ها بافت خود را از دست دهند و نرم شوند.
  • رنگ گوجه ها که باز شد لپه های که از قبل شسته اید را به مخلوط خورشتی اضافه کنید. مجدد در حد چند ثانیه در قابلمه، همه مواد را تفت دهید تا بوی خامی لپه ها نیز گرفته گردد.
  • با توجه به میزان و مقدار گوشت ها دو تا سه لیوان آب جوش به مخلوط خورشت اضافه کنید و درب قابلمه را ببنید. به مدت چهل و پنج دقیقه زمان دهید تا با حرارت کم گوشت ها و لپه ها به خوبی بپزند.
  • کنگرهای را که از قبل شسته و سرخ نموده اید به خورشت اضافه کنید. میزان دل خواه زعفران دم نموده در این مرحله به خورشت اضافه کنید. پانزده دقیقه زمان دهید تا کنگرها بافت نرم تری به خود گیرند. خورشت خوش عطر و طعم آماده سرو خواهد بود.

نکات طلایی برای پخت خورشت کنگر:

  • اگر تمایل دارید خورشت ترش مزه تر و پررنگ و لعاب تر باشد. در آخرین مرحله یک قاشق رب گوجه فرنگی را در کمی روغن تفت دهید و یک تا دو قاشق آبلیمو طبیعی به آن اضافه کنید. این چاشنی خوش رنگ و خوشمزه را به خورشت اضافه کنید تا رنگ و لعابی بهتر به خود بگیرد.
  • بعلاوه می توانید لپه را از این خورشت حذف کنید و به تنهایی با همان مراحل پختی که در بالا اعلام شد خورشت کنگر را بپزید.
  • با توجه به ذایقه های مختلف از سیب زمینی نیز می توانید در این خورشت خوشمزه و مفید بهره ببرید.

    برای تماشا طرز تهیه قیمه نذری کلیک کنید.

برایتان شادی و سلامتی را آرزومندیم،

آشپز: سمانه زارع

منبع: اُکالا
انتشار: 7 دی 1400 بروزرسانی: 7 دی 1400 گردآورنده: tafatton.ir شناسه مطلب: 2205

به "طرز تهیه خورشت کنگر قیمه؛ عکس مرحله به مرحله" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه خورشت کنگر قیمه؛ عکس مرحله به مرحله"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید