فیاضی: در هیچ مرحله ای از آموزش، جای معلم پُر نمی شود

به گزارش تفطن، تهران (پانا) - وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش تاکید کرد در هیچ مرحله ای جای معلم پُر نمی شود.تدریس باید چهره به چهره و نَفَس به نَفَس باشد. تاثیراتی که این حضور فیزیکی دارد هیچ امری ندارد لذا آموزش های مجازی می توانند کاملا در جایگاه مکمل بنشیند.

فیاضی: در هیچ مرحله ای از آموزش، جای معلم پُر نمی شود

مسعود فیاضی در جمع خبرنگاران در خصوص آموزش مجازی اظهار کرد: آموزش مجازی به عنوان یک عنصر مکمل آموزش، هدف تامین کیفیت آموزشی و تحقق عدالت آموزشی را دنبال می کند. در سند تحول بنیادین یک عبارتی تحت عنوان بسته آموزشی یا سیاست چند تالیفی داریم. معنای چکیده این واژه ها این است که اگر می خواهید یک مفهومی را به مخاطب ارائه دهید به جای اینکه در یک قالب ارائه دهید در چند قالب ارائه می کنید تا فرایند یاددهی ـ یادگیری کامل اتفاق بیافتد.

وی افزود: اکنون برای انتقال محتوای آموزشی تنها روی کتاب درسی تمرکز شده که این امر به عنوان جزئی از بسته یادگیری است. این امر اجباری است دانش آموز باید بخواند تا نمره بگیرد. می خواند، حفظ می کند بیست هم می گیرد اما تلقی نمی کند که این موضوع را یاد نمی گیرد و ملکه فکر و رفتارش نمی شود لذا باید قالب های دیگری را جلوی دانش آموز بگذاریم که خود انتخاب کند وقتی سراغ همین مفهوم در قالب فیلم آموزشی، انیمشین یا پویانمایی یا در قالب داستانک و مانند این موارد به دانش آموز منتقل شود و وقتی آن ها را خود انتخاب می کند تلقی بهتری خواهد داشت و فرایند یاددهی و یادگیری کاملتر و بهتر محقق می شود. بنابراین کارکرد بسته های یادگیری چند تالیفی خواهد شد.

اکنون برای انتقال محتوای آموزشی تنها روی کتاب درسی تمرکز شده که این امر به عنوان جزئی از بسته یادگیری است. این امر اجباری است دانش آموز باید بخواند تا نمره بگیرد. می خواند، حفظ می کند بیست هم می گیرد اما تلقی نمی کند که این موضوع را یاد نمی گیرد و ملکه فکر و رفتارش نمی شود لذا باید قالب های دیگری را جلوی دانش آموز بگذاریم که خود انتخاب کند

فیاضی درباره یاددهی غیرمستقیم در ذیل بحث سرگرم آموزی نیز اظهار داشت: با فرض اینکه بسته های یادگیری تامین و تهیه شود، فرایند یاددهی و روش های یاددهی دو مدل مستقیم و غیرمستقیم خواهد شد. در فرایند یاددهی مستقیم یا آموزش مستقیم، شما از قالب های متعدد مانند فیلم آموزشی، انیمیشن آموزشی و پاورپوینت استفاده می کنید که تدریس را خوب انجام دهید تا دانش آموز نمره خوب بگیرد. این همان آموزش مستقل است اما در آموزش غیر مستقیم که بهش سرگرم آموزی هم می گویند از طریق دیگری وارد می شود. وقتی دانش آموز با فیلم، سریال، انیمیشن و اپلیکیشن های کاربردی و بازی های آنلاین و بازی های موبایلی درگیر می شود به طور غیرمستقیم آن مفاهیمی که شما می خواهید را تلقی می کند اما سر کلاس درس هم نشسته است.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش ادامه داد: به هر حال همه دانش آموزان و مخاطبین ما و بچه هایمان بازی موبایلی را انجام می دهند که این می تواند در ذیل بحث سرگرم آموزی قرار بگیرد و بهترین استفاده از آن شود.

وی با بیان اینکه انسان ها مانند معادن هستند افزود: هر یک از انسان ها یک استعداد، ویژگی و توانمندی دارند اگر این طور هستند پس نظام تعلیم و تربیتِ یکسان و واحد برای همه یعنی هدر دادن استعدادها. بنابراین باید فرایندهای آموزشی و یاددهی یادگیری را متناسب با استعدادهای دانش آموز طراحی کرد.

تعریف آموزش مجازی

فیاضی اشاره کرد: آموزش مجازی تامین اجزای مختلف بسته های یادگیری و بسته های آموزشی به همراه استعدادیابی کاملا حرفه ای، موثر، شخصی سازی آموزش و به کارگیری روش های متنوع آموزشی است. گام موثر در راستای عدالت آموزشی همین امر است. البته همه این موارد یک پیش شرط های مشخصی دارد اگر دانش آموز و معلم دسترسی نداشته باشند از این امکان بی بهره هستند و این خود به بی عدالتی آموزشی و پرورشی دامن می زند.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با تاکید براینکه نباید تفاوتی بین مدرسه، معلم یا دانش آموز شهری و روستایی، مرزی یا عشایری وجود داشته باشد اظهار داشت: بنابراین باید وزارت ارتباطات کمک کند و این زیر ساخت تامین شود. اگر دانش آموز ابزار دسترسی نداشته باشد این هدف محقق نمی شود لازم است بخش های دیگری از حاکمیت، غیر از وزارت آموزش پرورش کمک کنند این قضیه اتفاق بیافتد.

در هیچ مرحله ای جای معلم پُر نمی شود

وی در ادامه افزود: در هیچ مرحله ای جای معلم پُر نمی شود؛ معلم برخورد چهره به چهره و نَفَس به نَفَس است. تاثیراتی که این حضور فیزیکی دارد هیچ امری ندارد لذا آموزش های مجازی می توانند کاملا در جایگاه مکمل بنشیند. البته مکملی است که به هیچ وجه قابل صرف نظر نیست و در واقع باید به آن تن دهیم و تقویتش کنیم.

وی گفت: اکنون در کشور بیش از 300 شرکت دانش بنیان وجود دارد که در موضوع آموزش های مجازی کار کردند. باید در آموزش و پرروش زمینه ای را فراهم کرد که همه این موارد امکان ورود داشته باشند. لذا باید تمام ظرفیت بخش خصوصی و بخش های دولتی و غیردولتی که در آموزش مجازی کار کردند ورود پیدا کنند.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 23 آذر 1400 بروزرسانی: 23 آذر 1400 گردآورنده: tafatton.ir شناسه مطلب: 2191

به "فیاضی: در هیچ مرحله ای از آموزش، جای معلم پُر نمی شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فیاضی: در هیچ مرحله ای از آموزش، جای معلم پُر نمی شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید