میانگین 75 درصدی ضریب اشغال هتل های کشور در نوروز

به گزارش تفطن، ایلنا/ براساس آخرین اخبار بدست آمده، میانگین 75 درصدی ضریب اشغال هتل های کشور در نوروز اعلام شده است.

میانگین 75 درصدی ضریب اشغال هتل های کشور در نوروز

در نشست خبری عملکرد نوروزی ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر، مسئولان توریستی کشور از اقامت بیش از 50 میلیون نفرشب اقامت در استانهای مختلف کشور در نوروز 1401 خبر دادند. البته قبل از آغاز نوروز نیز از تکمیل شدن 80 درصدی ظرفیت رزرو هتل های برخی از استانهای پر مسافر نیز خبر داده بودند که این ضریب اشغال در نوروز به صد در صد و حتی استفاده از ظرفیت مازاد هتل ها رسید.

در این میان مراکز اسکان اضطراری نیز دستگاه های مختلف بویژه آموزش و پرورش نیز در نوروز فعال شدند. با این وجود بیشترین حجم تردد در 5 روز نخست سال 1401 و در هفته نخست تعطیلات نوروزی به ثبت رسیده است و با وجود 15 روز تعطیلات نوروزی، بیشترین سفرها و اقامت ها در چند روز نخست آغاز سال اتفاق افتاده است.

جمشید حمزه زاده (رئیس جامعه هتلداران ایران) با اشاره به آنکه ضریب اقامت در هتل های کشور آن هم در برخی از استانها تنها در هفته نخست سال جاری قابل توجه بود، گفت: با وجود آنکه درهفته نخست سال جاری با حجم زیادی از سفر و البته اقامت روبرو بودیم با این وجود میانگین ضریب اشغال هتل های کشور در حدود 85 درصد بود و حتی به 100 درصد هم نرسید. این میانگین در هفته دوم به 65 درصد رسید و در کل می توان گفت میانگین ضریب اقامت در تعطیلات نوروز در هتل های کشور در حدود 75 درصد بود.

او ادامه داد: شرایط آب و هوایی یکی از چالش های استانها بخصوص استان های غربی و شمال غربی کشور برای جذب توریست بود. بطور مثال، استانهایی مانند اردبیل، آذربایجان شرقی و غربی و کردستان و… با شرایط آب و هوایی نامناسبی در نوروز روبرو بودند و همین امر سبب کاهش میزان مسافران آنها و به تبع آن کاهش ضریب اشغال هتل ها شده بود.

به گفته حمزه زاده، هرچند مسئولان توریستی از تکمیل شدن ظرفیت اقامت هتل ها بخصوص در برخی از استان ها و شهرها خبر دادند اما بطور کامل اینگونه نبود. حتی ضریب اشغال هتل های مشهد نیز بطور کامل پر نشده بود. نوع هتل و سایر مراکز اقامتی و مشتریان آنها فرق دارد. شاید برخی از هتل ها و در برخی از شهرها در روزهایی خاص با ضریب اشغال تکمیل فعالیت کرده باشند اما اینگونه نبوده که این مهم شامل حال همه هتل ها و همه مراکز اقامتی در سراسر کشور شود. تعداد محدودی از هتل ها با ضریب اشغال 100 درصد و شاید هم بیشتر فعال بودند که تعداد آنها کمتر از 10 درصد تمام هتل های کشور است.

او شرح داد: هتل های جنوب کشور از کیش و قشم گرفته تا خوزستان و هرمزگان و بوشهر و حتی استان فارس در ایام نوروز ضریب اشغال خوبی داشتند البته این مهم شامل همه شهرهای جنوبی نمی شود.

رئیس جامعه هتلداران ایران در پاسخ به این سئوال که آیا فعال شدن ظرفیت اسکان مازاد مانند کلاس های درس مدارس و مساجد و… در ایام نوروز به فعالیت و افزایش ضریب اقامت در هتل های کشور آسیب رساند یا خیر، گفت: لزوما خیر. سال جاری اقامت در مدارس کنترل شده بود و همانند سالهای گذشته نبود که آسیب برساند. سیاست بر آن نهاده شده بود که در مرحله نخست ضریب اشغال مراکز اقامتی مجاز تکمیل شوند بعد ظرفیت مازاد وارد شود.

او درخصوص نرخ هایی که هتل ها در نوروز ارائه دادند نیز گفت: همانطور که می دانید در نوروز هیچ افزایش نرخی اتفاق نیفتاده است. فقط مسئله آن است که هتل ها در طول سال گاها تا 60 درصد هم تخفیف ارائه می دهند و در نوروز این درصد تخفیف را برداشته و نرخ مصوب خود را ارائه می دهند. اینگونه است که مسافر تصور می کند، قیمت هتل افزایش یافته. البته هتل های غربی کشور و حتا تهران به مسافران تخفیف می دادند. با توجه به آنکه اکنون نیز با کاهش میزان مسافران روبرو هستیم و حجم مسافران نوروزی بیشتر در هفته نخست روانه شهرها و استان ها شده بود، درحال حاضر نیز بسیاری از هتل ها برای جذب مسافر تخفیف هایی از 10 تا 50 درصد ارائه می دهند. از 13 فروردین به این سو با آغاز ماه مبارک رمضان و البته بازگشایی مدارس، دانشگاها و ادارات تعداد مسافران هتل ها به شدت کاهش یافته و ضریب اشغال بسیار پایین است.

حمزه زاده درخصوص شرایط اقامت مسافران خارجی در هتل های کشور نیز گفت: هرچند اکنون زمان پرمسافر را سپری می کنیم اما همچنان تعدا مسافران خارجی نسبت به سالهای قبل اندک است. این درحالی است که ترکیه در همسایگی ما در جذب توریستان بسیار خوب عمل کرده و با وجود آنکه بیش از یک میلیون و نیم توریست ایرانی به ترکیه سفر کرده اند اما بازهم ایران در رتبه پنجم مسافران خارجی ترکیه قرار میگیرد.

رئیس جامعه هتلداران ایران با اشاره به فرصتی که جام جهانی 2022 قطر می تواند برای هتل های ایران فراهم کند، گفت: اکنون ظرفیتی در حدود 20 هزار تخت در استان هرمزگان و فارس داریم که می توانیم در اختیار متقاضیان حضور در جام جهانی قطر قرار دهیم. هرچند بیشترین استقبال از کیش و قشم است اما ما آمادگی های لازم را برای پذیرش در سایر استانهای هرمزگان و فارس تدارک دیده ایم.

منبع: همگردی
انتشار: 13 خرداد 1401 بروزرسانی: 13 خرداد 1401 گردآورنده: tafatton.ir شناسه مطلب: 2353

به "میانگین 75 درصدی ضریب اشغال هتل های کشور در نوروز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "میانگین 75 درصدی ضریب اشغال هتل های کشور در نوروز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید