میلان کوندرا کتابخانه شخصی اش را اهدا کرد، ادای احترام نویسنده چک به زادگاهش

به گزارش تفطن، به گزارش خبرنگاران به نقل از خبرگزاری فرانسه-میلان کوندرا، نویسنده 91 ساله اهل چک و خالق اثر سبکی تحمل ناپذیر هستی و دیگر آثار شناخته شده تصمیم گرفته کتابخانه شخصی و آرشیو خود را به یک کتابخانه عمومی در شهر زادگاهش در جمهوری چک و جایی که کودکی خود را در آن سپری کرد اهدا کند.

میلان کوندرا کتابخانه شخصی اش را اهدا کرد، ادای احترام نویسنده چک به زادگاهش

با ما همراه باشید و با تور ایتالیا از به بهترین کشور اروپا سفر کنیم و در شهرهای ونیز، فلورانس و رم بگردیم و بناهای تاریخی این کشور تاریخی را از نزدیک ببینیم.

مسئول کتابخانه موراویان در شهر برنو چکسلواکی؛ روز سه شنبه گفت که کل مجموعه و آرشیو متعلق به او در فصل پاییز از آپارتمان کوندرا در پاریس به این کتابخانه منتقل خواهد شد.

مجموعه اهدایی کوندرا شامل نسخه هایی از کتاب های کوندرا به زبان چکی و نیز به 40 زبان دیگر، مقاله هایی به قلم او و یا درباره او، نقد و انتقادها از آثارش، روزنامه های چاپی و عکس ها و نقاشی های او می گردد.

مسئول کتابخانه گفت همه این مجموعه غنی در قالب های دیجیتال در دسترس عموم قرار خواهد گرفت.

لوبومیر زاورالک، وزیر وقت فرهنگ چک ضمن استقبال از این تصمیم کوندرا، این اقدام را یک رویداد فرهنگی خارق العاده توصیف کرد.

کوندرا در سال 1975 به دلیل فعالیت های سیاسی در کشورش و اخراجش از حزب کمونیست از چک اسلواکی به فرانسه فرار کرد و از آن موقع تا به امروز در این کشور زندگی می نماید. او مهم ترین آثارش را که شامل کتاب های خنده و فراموشی، 1979، سبکی تحمل ناپذیر هستی، 1984، هنر رمان، 1986 و جاودانگی، 1990 می گردد در فرانسه به چاپ رساند.

در سال 1979 دولت وقت چکسلواکی تابعیت کوندرا را لغو کرد و آثار این نویسنده در زادگاهش ممنوع اعلام شد. کوندرا دو سال بعد پیروز شد تابعیت فرانسوی بگیرد. با این حال در سال گذشته میلادی جمهوری چک تابعیت زادگاه کوندرا را پس از 40 سال به او بازگرداند و سفیر چک در فرانسه این اقدام را بازگشتی نمادین برای عظیم ترین نویسنده جمهوری چک توصیف کرد و کوندرا نیز از این اقدام مسرور شد.

بسیاری از آثار بعدی او که کوندرا آن ها را به زبان فرانسوی نوشت هنوز به زبان چکی ترجمه نشده اند. ورا، همسر کوندرا به مسئول کتابخانه گفته که شوهرش با همکاری یک مترجم مشغول ترجمه اولین نسخه چکی رمان جهالت است که در سال 2000 منتشر شد.

کوندرا در حال حاضر در خانه اش در پاریس و در انزوای مجازی زندگی می نماید. فقط گاهی به صورت ناشناس به کشورش سفر می نماید و از هر نوع مصاحبه با رسانه ها نیز به شدت پرهیز می نماید.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 20 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tafatton.ir شناسه مطلب: 1357

به "میلان کوندرا کتابخانه شخصی اش را اهدا کرد، ادای احترام نویسنده چک به زادگاهش" امتیاز دهید

2 کاربر به "میلان کوندرا کتابخانه شخصی اش را اهدا کرد، ادای احترام نویسنده چک به زادگاهش" امتیاز داده اند | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "میلان کوندرا کتابخانه شخصی اش را اهدا کرد، ادای احترام نویسنده چک به زادگاهش"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید