هر بذر کاشته شده در ایران محصولش در افغانستان قابل برداشت است

به گزارش تفطن، به گزارش خبرنگاران، علی اوسط هاشمی شامگاه چهارشنبه شب در ملاقات با عبدالله عبدالله رئیس اجرائی دولت وحدت ملی افغانستان در چابهار با تشریح قابلیت ها و پتانسیل های استان و چابهار گفت: فرصت های پیشرفت منطقه آزاد چابهار با حضور تجار و سرمایه گذاران دو کشور خلق می گردد و می تواند در توسعه روابط نقش ایفا نماید.

هر بذر کاشته شده در ایران محصولش در افغانستان قابل برداشت است

وی توجه به ترانزیت دریایی و جنوب به شمال و کریدور شرق به غرب را مورد تاکید قرار داد و آن را از اهداف استان عنوان نمود و اضافه کرد: بخش خصوصی بیشتر از این باید پای کار بیاید.

نماینده عالی دولت در سیستان و بلوچستان اعلام کرد: دیگر بنادر کشور در حال حاضر زیر بار سنگین صادرات و واردات هستند و با زمان های طولانی برای بارگیری و پهلوگیری روبرو اند که این فرصت برای تجار اهمیت زیادی دارد لذا به دنبال آن هستیم که بخشی از این نقش را استان سیستان و بلوچستان به وسیله بندر راهبردی چابهار، عهده دار باشد.

وی اعلام کرد کرد: توسعه این استان به گونه ای در دستور کار قرار گرفته که در راستای اهداف سند توسعه ملی و الزامات کشوری به ترقی و پیشرفت کشور در سطح دنیا یاری می نماید.

هاشمی گفت: منطقه آزاد چابهار با حمایت دو دولت با کفایت ایران و افغانستان آینده ای درخشان و متفاوت دارد و باید از ظرفیت به بهترین شکل بهره برد.

استاندار سیستان و بلوچستان اعلام کرد: حضور سرمایه گذاران افغانستان و فعالیت در بخش معادن، گردشگری و اجرای طرح های صنعتی و مالی به توسعه روابط دو کشور یاری شایانی می نماید.

پسا تحریم فرصت مناسبی برای توسعه چابهار است

هاشمی در بخش دیگری از سخنانش به ظرفیت های ایجاد شده مالی ایران پس از توافق هسته ای اشاره نمود و گفت: دوران پسا تحریم فرصت مناسبی برای توسعه بندر چابهار که دارای منطقه آزاد تجاری بوده، است.

وی گفت: اکنون که در دوران پساتحریم به سرمی بریم فرصت مناسبی است تا برای جذب سرمایه های ایرانیان خارج از کشور و تبادلات تجاری با کشورها همسایه همچون امارات، عمان، هند، پاکستان و افغانستان گام های جدی برداشت.

استاندار سیستان و بلوچستان تاکید نمود: این دیار به سبب مرزی بودن و به ویژه مرز دریایی که تنها امکان ایران برای دسترسی به آب های آزاد است از موقعیت ممتاز و راهبردی برخوردار بوده که باید با برنامه ریزی جامع از آن استفاده کرد.

حق آبه تالاب هامون احتیاج توجه جدی است

نماینده عالی دولت در سیستان و بلوچستان با اشاره به خشکسالی تالاب هامون طی دو دهه اخیر و اثر منفی آن بر زندگی و اقتصاد منطقه سیستان تاکید نمود: هامون تالابی بین المللی است و نباید به این دریاچه بی تفاوت بود.

وی اضافه کرد: نباید گذاشت این تالاب بین المللی بیش از این خشک باشد و محیط زیست منطقه را دستخوش آسیب جدی کند.

به گزارش خبرنگاران، عبدالله عبدالله در سومین روز سفرش به ایران، ظهر روز چهارشنبه وارد چابهار شد و از زیرساخت های بنادر چابهار این بندر راهبردی جمهوری اسلامی ایران به منظور تقویت روابط مالی بازدید کرد و چند ساعت پیش چابهار را به مقصد کابل ترک کرد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 27 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tafatton.ir شناسه مطلب: 1114

به "هر بذر کاشته شده در ایران محصولش در افغانستان قابل برداشت است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هر بذر کاشته شده در ایران محصولش در افغانستان قابل برداشت است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید