واکسن کرونا می تواند در برابر سویه نو موثر باشد

به گزارش تفطن، مقامات بهداشتی آفریقای جنوبی می گویند واکسن های کرونا همچنان می توانند در برابر اُمیکرون ایمنی ایجاد نمایند.

واکسن کرونا می تواند در برابر سویه نو موثر باشد

به گزارش گروه اجتماعی خبرنگاران، به نقل از خبرگزاری رویترز، سویه جهش یافته نو کووید 19 موسوم به امیکرون باعث وحشت مقامات بهداشتی دنیا شده است. این سویه که در آفریقای جنوبی کشف شده، جهش شمار مبتلایان به کرونا را در این کشور به همراه داشته است.

مقامات بهداشتی آفریقای جنوبی برآورد کردند تا چند روز آینده نرخ مبتلایان به کرونا در این کشور 3 برابر شده و به بیش از 10 هزار نفر در روز خواهد رسید. این در حالی است که پیش از ظهور سویه امیکرون روزانه تنها چند صد نفر در این کشور به این ویروس آلوده می شدند.

دکتر سلیم عبدالکریم، متخصص ارشد بهداشتی و مشاور دولت آفریقای جنوبی در این باره می گوید: در حالی که واکسن های موجود کرونا می تواند مانع از ابتلا به کرونای شدید گردد، اما موج نو کرونا می تواند باعث فشار مضاعف بر کادر درمانی و بیمارستان های کشور گردد.

وی می افزاید: به احتمال فراوان هنوز واکسن می تواند به طور موثری باعث محافظت در برابر سویه امیکرون گردد، زیرا واکسن علاوه بر فراوری آنتی بادی ها مانند لنفوسیت B، نوع دیگری از ایمنی مبتنی بر سلول های T کشنده را در بدن فرد به همراه دارد. ایمنی ایجاد شده از سلول های T کشنده متفاوت از آنتی بادی ها است و این سلول ها می توانند با ویروس مقابله نمایند. امیکرون حتی اگر بتواند از دست آنتی بادی ها بگریزد، بسیار سخت است که در برابر سلول های T کشنده مقاومت کند.

سازمان دنیای بهداشت نیز خاطرنشان کرد کشف سویه امیکرون باعث قرار گرفتن دنیا در برابر خطر بسیار بالای تشدید همه گیری شده است. با این حال، ما به زمان بیشتری برای آنالیز خطرات جانی این همه گیری و اندازه مقاومت سویه نو به واکسن های موجود و ایمنی ایجاد شده پس از ابتلا به سویه های دیگر کرونا داریم.

اکنون کشور های دنیا برای جلوگیری از ورود سویه نو اقدام به وضع محدودیت های مسافرتی از کشور های حوزه جنوب آفریقا نموده اند. با این حال، تا به امروز بعضی کشور های اروپایی و آسیایی از مشاهده امیکرون در خاک خود خبر داده اند. مقامات بهداشتی می گویند این سویه در نهایت به تمامی منطقه ها سرایت خواهد نمود و اقدامات فعلی صرفا در راستای خرید زمان برای آمادگی به منظور مقابله با این ویروس است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 13 دی 1400 بروزرسانی: 13 دی 1400 گردآورنده: tafatton.ir شناسه مطلب: 2212

به "واکسن کرونا می تواند در برابر سویه نو موثر باشد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واکسن کرونا می تواند در برابر سویه نو موثر باشد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید