چیز هایی که درباره پرچم کشور ها نمی دانستید

به گزارش تفطن، خبرنگاران- ترجمه از الهام مظفری: 197 کشور در جهان به رسمیت شناخته شده اند و هر یک از آن ها پرچم ملی خود را دارد. درست مثل لباس که حقایق زیادی را درباره شخص آشکار می کند، پرچم کشور هم چیز های زیادی را درباره کشور آشکار می کند. در این مطلب حقایق جالبی درباره پرچم کشور های مختلف مشاهده می کنید. بیایید با این شروع کنیم که همه پرچم ها چهارگوش هستند به جز یکی!

چیز هایی که درباره پرچم کشور ها نمی دانستید

نپال تنها کشور جهان است که پرچم آن شکل متفاوتی دارد. دو مثلث نماد دو قله کوه اورست هستند که در مرز این کشور قرار گرفته است. طبق افسانه ها، نپال تا زمانی وجود دارد که ماه و خورشید روی پرچم وجود دارند.

پرچم سایر کشور ها مستطیلی است به جز پرچم واتیکان و سوئیس که مربعی هستند. صلیب سرخ که توسط کمیته بین المللی صلیب سرخ استفاده می شود از پرچم سوئیس می آید، اما رنگ های آن برعکس شده است. این نماد به افتخار بنیانگذار صلیب سرخ که یک مرد سوئیسی به نام هنری دونانت بوده، انتخاب شده است.

بیشتر پرچم های جهان افقی هستند و از سه نوار تشکیل شده اند. 55 پرچم به این شکل وجود دارد.

محبوب ترین رنگ ها برای پرچم قرمز، سفید و آبی هستند. حداقل یکی از این رنگ ها در همه پرچم ها وجود دارد به جز جامائیکا که به افتخار روز استقلالش، یعنی 6 آگوست 1962 از رنگ های سبز، سیاه و زرد استفاده کرده است. این رنگ ها به ندرت در پرچم های دیگر دیده می شود.

نادرترین رنگی که روی پرچم های ملی دیده می شود بنفش است. چون در زمان های قدیم تهیه رنگ بنفش طبیعی بسیار پیچیده و پرهزینه بود و تا اواخر قرن نوزدهم، یعنی زمانی که رنگ های مصنوعی به وجود آمد، بیشتر کشور ها پرچم ملی خود را تصویب کرده بودند.

امروزه رنگ بنفش فقط در پرچم دومینیکا، روی سینه طوطی سیسرو دیده می شود که نماد ملی این کشور است.

رنگ نادر دیگری که تنها در یک پرچم ملی وجود دارد، آکوامارین یا سبز دریایی است که نماد آب روی پرچم باهاما است، نوار زرد نشان دهنده خط ساحلی و مثلث مشکی نشانه اتحاد و عزم مردم باهاما است. این پرچم تنها 45 سال قدمت دارد و از سال 1973 تصویب شده است.

به سختی می توان گفت کدام پرچم قدیمی تر است، اما به نظر می رسد پرچم دانمارک باشد که از قرن چهاردهم ثبت شده است. جالب است بدانید توهین به پرچم سایر کشور ها در دانمارک ممنوع است، اما هیچ مجازات رسمی برای توهین به پرچم خودشان ندارند.

یکی از جوان ترین پرچم های جهان، پرچم سیشل است که تنها 22 سال قدمت دارد و از سال 1996 اتخاذ شده است. انرژی و روشنی را در این 5 پرتو کاملا احساس می شود.

پرچم کانادا هم جوان است و 56 سال قدمت دارد. برگ افرا در پرچم کانادا 11 گوشه دارد که در طبیعت وجود ندارد. دلیلش هم این است که چنین شکلی وقتی پرچم در باد تکان می خورد، کمتر تحریف می شود.

ژاپن 20 سال پیش پرچمش را کمی تغییر داد. در پرچمی که قبل از سال 1999 استفاده می شد، دایره قرمز رنگ سایه دیگری داشت و درست در مرکز نبود. نسبت های پرچم نیز متفاوت بودند.

پرچم پرچم پادشاهی متحده بریتانیای کبیر و ایرلند شمالی از صلیب سنت جورج، صلیب سنت اندرو و صلیب سنت پاتریک تشکیل شده است. لازم به ذکر است که ولز که بخشی از این کشور است پرچم متفاوتی دارد.

فیلیپین تنها کشوری است که می تواند رنگ پرچمش را تغییر دهد! در مواقع جنگ، نوار قرمز آبی می شود و نوار آبی قرمز می شود.

پرچم پاراگوئه منحصر به فرد است، چون دو رو است! قسمتی که روی پرچم واقع شده نشان ملی پاراگوئه است که از ستارهٔ پنج پر زردرنگ درون حلقه گل سبز تشکیل شده که خود آن ها درون دو دایره قرار گرفته اند. نشان دایره ای شکل پشت پرچم مهر خزانه داری پاراگوئه است که از شیری زرد رنگ در پایین کلاه قرمزرنگ آزادی تشکیل شده و کلمات صلح و عدالت در آن نوشته شده است.

تصاویر زیادی از حیوانات، ابزار و حتی اسلحه روی پرچم کشور های مختلف مشاهده می شود، اما تصویر انسان فقط روی پرچم بلیز وجود دارد.

پرتغال تنها کشوری است که یک وسیله علمی روی پرچمش دارد: یک کره مشبک برای محاسبه مختصات در نجوم که یادآور دریانوردان پرتغالی و سفر ها و اکتشافات جغرافیایی آن هاست.

اژد های روی پرچم بوتان نماد نام این کشور به زبان تبتی است: سرزمین اژدها. این اژد ها جواهراتی را با پنجه هایش نگه داشته که نماد ثروت این کشور است.

سلاح های زیادی روی پرچم کشور های مختلف دیده می شود، اما هیچ یک از آن ها به جز موزامبیک تصویر دقیقی از یک کلاشینکف AK-47 ندارند. کتاب، بیل و اسلحه نماد آموزش، تولید و دفاع از کشور هستند.

پرچم برزیل آسمان پرستاره را به همان شکلی که ساعت 8 و نیم صبح 15 نوامبر 1889 بوده، نشان می دهد. یعنی روزی که به عنوان جمهوری شناخته شد. علامت روی پرچم به معنای نظم و پیشرفت است و صلیب جنوبی به وضوح در میان ستاره ها دیده می شود.

صلیب جنوبی یک صورت فلکی مشهور است که فقط زیر خط استوا دیده می شود. به جز برزیل، استرالیا، نیوزیلند، پاپوآ گینه نو ساموآ هم از این نماد در پرچم کشورشان استفاده کرده اند.

با دیدن پرچم نائورو به راحتی می توانید بفهمید کجا قرار گرفته است. نوار زرد نماد خط استواست، رنگ آبی نشان دهنده اقیانوس آرام و ستاره نشان دهنده موقعیت جزیره براساس خط استواست.

قطر درازترین پرچم را دارد. طول آن بیش از دو برابر ارتفاعش و نسبت آن ها 11 به 28 است.

پرچم های ملی اندونزی و موناکو کاملا شبیه هم است. اندونزی استقلال خود را در سال 1945 گفت و این پرچم سفید-قرمز را برگزید. موناکو سعی کرد اعتراض کند، چون پرچم مشابهی داشت، اما اعتراضش نادیده گرفته شد، چون تعیین شد پرچم اندونزی قدیمی تر است. امروزه پرچم این دو کشور فقط از نظر تناسب فرق دارند. نسبت پرچم اندونزی 2 به 3 و پرچم موناکو 4 به 5 است.

رومانی و چاد هم مشکل مشابهی دارند. تفاوت تشخیص سایه های آبی تقریبا غیرممکن است.

پرچم موریس تنها پرچمی است که 4 نوار افقی دارد. این پرچم در سال 1967 طراحی شده است.

امروزه هیچ پرچم تک رنگی در جهان وجود ندارد، اما در گذشته وجود داشت. از سال 1815 تا 1830 پرچم فرانسه تک رنگ سفید بود. از سال 1880 تا 1901 پرچم افغانستان تک رنگ سیاره بود. از سال 1977 تا 2011 پرچم ملی لیبی تنها پرچم جهان به شکل یک مستطیل سبز بود.

منبع: برترین ها
انتشار: 3 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tafatton.ir شناسه مطلب: 524

به "چیز هایی که درباره پرچم کشور ها نمی دانستید" امتیاز دهید

11 کاربر به "چیز هایی که درباره پرچم کشور ها نمی دانستید" امتیاز داده اند | 4.1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چیز هایی که درباره پرچم کشور ها نمی دانستید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید