یک مؤسسه تحقیقاتی: هوش مصنوعی بین 10 تا 40 سال دیگر، نیمی از مشاغل را از چنگ انسان درمی آورد

به گزارش تفطن، زومیت: یک مؤسسه تحقیقاتی می گوید هوش مصنوعی مولد بین 10 تا 40 سال آینده نیمی از مشاغل را درگیر اتوماسیون می نماید.

یک مؤسسه تحقیقاتی: هوش مصنوعی بین 10 تا 40 سال دیگر، نیمی از مشاغل را از چنگ انسان درمی آورد

مؤسسه تحقیقاتی McKinsey در گزارشی تحلیلی می گوید هوش مصنوعی مولد به صورت سالانه 4.4 تریلیون دلار به ارزش اقتصاد جهانی خواهد اضافه نمود. این یکی از خوش بینانه ترین پیش بینی هایی به شمار می رود که درباره هوش مصنوعی مولد صورت گرفته؛ فناوری هیجان انگیزی که در ماه های اخیر رشد زیادی تجربه نموده است.

فناوری هوش مصنوعی مولد که شامل چت بات هایی مثل ChatGPT می گردد و توانایی فراوری متن و محتواهای دیگر را دارد، بهره وری کارها را افزایش می دهد. McKinsey معتقد است که هوش مصنوعی بخش قابل توجهی از کارها را اتوماتیک می نماید تا زمانی که از کارکنان گرفته می گردد، 60 تا 70 درصد کاهش یابد.

McKinsey در گزارش 68 صفحه ای جدیدش گفته است که در بین سال های 2030 تا 2060 نیمی از تمامی کارها درگیر اتوماسیون خواهند شد. McKinsey قبلاً پیش بینی نموده بود که هوش مصنوعی در بین سال های 2035 تا 2075 نیمی از کارها را درگیر اتوماسیون می نماید؛ با این حال قدرت ابزارهای هوش مصنوعی باعث شد این شرکت پیش بینی هایش را اصلاح کند.

بر اساس نوشته نیویورک تایمز، مؤسسه McKinsey می گوید هوش مصنوعی مولد از پتانسیل لازم برای تغییر آناتومی کار برخوردار است و توانایی های کارکنان را ازطریق اتوماسیون بخشی از کارهایشان افزایش می دهد.

گزارش McKinsey در حالی از راه می رسد که ظاهراً تب و تاب هوش مصنوعی تا حدی به انتها رسیده است. مطابق آمار، تعداد کاربران ChatGPT برای اولین بار کاهش یافته و مایکروسافت بینگ به دوران قبل از GPT-4 برگشته است. با وجود این، ابزارهای هوش مصنوعی همچنان محبوب هستند.

ابزارهای موردبحث که در بعضی نمونه ها توانایی فراوری عکس و ویدیو را نیز دارند، مدت ها است که موضوع بحث هستند. بسیاری از تحلیلگران معتقدند که این ابزارها اثر منفی بر مشاغل و اقتصاد می گذارند.

بعضی از متخصصان صراحتاً گفته اند که هوش مصنوعی قرار است جای بعضی از انسان ها را در کار بگیرد؛ با این حال موافقان هوش مصنوعی می گویند سرویس های مبتنی بر این فناوری، بیشتر یاری کننده هستند تا تهدید.

هفته گذشته شرکت گلدمن ساکس در گزارشی هشدارآمیز گفت که هوش مصنوعی ممکن است باعث از دست رفتن شغل بعضی از کارگران گردد. این مؤسسه بعلاوه گفت هوش مصنوعی به بعضی از شرکت ها مزیت بیشتری نسبت به شرکت های دیگر می رساند.

منبع: انتخاب
انتشار: 21 تیر 1402 بروزرسانی: 21 تیر 1402 گردآورنده: tafatton.ir شناسه مطلب: 2568

به "یک مؤسسه تحقیقاتی: هوش مصنوعی بین 10 تا 40 سال دیگر، نیمی از مشاغل را از چنگ انسان درمی آورد" امتیاز دهید

1 کاربر به "یک مؤسسه تحقیقاتی: هوش مصنوعی بین 10 تا 40 سال دیگر، نیمی از مشاغل را از چنگ انسان درمی آورد" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یک مؤسسه تحقیقاتی: هوش مصنوعی بین 10 تا 40 سال دیگر، نیمی از مشاغل را از چنگ انسان درمی آورد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید