5 غذایی که در سال نوی چینی باید امتحان کنید

به گزارش تفطن، مردم سراسر جهان برای جشن های سال نو، غذاها و آداب و رسوم خاصی دارند. اگر دوست دارید سنت های سال نوی چینی را تجربه کنید، این پنج غذا را امتحان کنید.

5 غذایی که در سال نوی چینی باید امتحان کنید

با تور چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید.

چین پرجمعیت ترین کشور جهان و دومین اقتصاد بزرگ جهان است. در سال نوی چینی، در این فرهنگ، غذاهایی تهیه می گردد که اهالی این کشور معتقد اند خوردن آن ها در شروع سال نو خوش شانسی و برکت می آورد. در فستیوال بهاری یا شروع سال نوی چینی، مسافران، این غذاها را در سفر به چین روی میز غذاها خواهند دید؛ غذاهایی که برای خوش شانسی و موفقیت در سال آینده تهیه می گردد.

برای 1. 5 میلیارد جمعیت چین و تعداد زیاد جوامع چینی که در گوشه و کنار جهان زندگی می نمایند، فستیوال بهاری یا سال نوی چینی شروع سال جدید در تقویم سنتی قمری محسوب می گردد. مهم ترین بخش جشن های سال نوی چینی، غذاهایی است که یک خانواده در کنار هم نوش جان می نمایند. در شب عید همه اعضای خانواده دور هم جمع می شوند. دخترها و پسرها، نوه ها و پدربزرگ و مادربزرگ ها، عمه ها و عموها همگی در یک جا کنار هم جمع می شوند تا این جشن سالانه را در کنار هم برگزار نمایند.

در خانواده هایی که آداب و رسوم سنتی اجتماعی هنوز هم برپا می گردد، مسن ترین عضو خانواده قبل از همه روی جایگاه خود می نشیند. افراد مسن تر باید بهترین جایگاه را داشته باشند؛ یعنی راحت ترین جایگاه در بهترین جای خانه. به شکل سنتی، بزرگ ترین پسر خانواده هنگام صرف وعده های غذایی، غذا را برای همه سرو می نماید و این مهمانی ها، یک ضیافت واقعی است. روی میز معمولا پر از انواع غذا می گردد. غذاها با دقت خاصی روی هم قرار داده می شوند. میز شیشه ای چرخانی که غذاها روی آن واقع شده است با دقت خاصی چرخانده می گردد تا برجی که از روی هم قرار دادن غذاها تشکیل شده، پایدار بماند.

سنت های غذا خوردن در شب سال نو ممکن است در هر منطقه ای متفاوت باشد؛ ولی این پنج غذا، غذاهایی هستند که معمولا خانواده های چینی برای جشن های سال نو تهیه می نمایند تا با خوردن آن ها، خوش شانسی و موفقیت در سال پیش رو را به خانه های خود دعوت نمایند.

ماهی

یک ماهی کامل در شب سال نو باید روی میز باشد. کلمه ماندارین معادل ماهی از نظر تلفظ شبیه به کلمه ای با معنی برکت و فراوانی است. وقتی ماهی سر میز می رسد، مهمانان با هم عبارتی چینی را تکرار می نمایند که یعنی هر سال یک برکت، که این طور به گوش می رسد: هر سال یک ماهی. آن ها با هم برای برکت در سال آینده و برتری نعمت در سال پیشِ رو آرزو می نمایند. برخی ها برای تاکید بیشتر، فنجان چای را موقع گفتن این عبارت ها دو بار روی میز می زنند. ظرف حاوی ماهی باید به شکلی روی میز قرار بگیرد که سر ماهی به طرف بزرگ خانواده باشد که این کار نشانه ای از تمایز و احترام قائل شدن برای بزرگ تر خانواده است. همه اعضای خانواده صبر می نمایند که این فرد که معمولا پدربزرگ خانواده است، اولین لقمه ماهی را بردارد و بعد دیگران از آن ماهی برای خود برمی دارند.

بعدتر در موقع خوردن غذا، یکی دیگر از مهمانان می تواند احترام خود را به بزرگ تر خانواده با جدا کردن بهترین قسمت ماهی و گذاشتن در ظرف برنج بزرگ تر خانواده، احترام خود را نشان دهد. معمولا سر و دم ماهی باید دست نخورده باقی بماند.

دامپلینگ

یکی دیگر از غذاهایی که باید سر میز چینی ها در شب سال نو باشد، انواع دامپلینگ است. حتی لطیفه هایی در خصوص زیاده روی در خوردن دامپلینگ در شب سال نوی چینی وجود دارد. این غذا علاوه بر لذیذ و محبوب بودن به خاطر دلیل مهم دیگری سر میز شام سال نوی چینی وجود دارد. این غذا شبیه به یکی از پول های رایج چین در زمان های قدیم است. پر کردن ظرف یک نفر با دامپلینگ شبیه این است که ظرف او را با تعداد زیادی از این پول رایج که از جنس طلا بوده پر کنید.

این دامپلینگ ها با مواد متنوعی پر می شوند؛ ولی معمولا شامل ترکیب گوشت، کلم، پیازچه است. در چند قرن اخیر، چین با مشکلاتی چون گرسنگی و فقر دست و پنجه نرم نموده است. در برخی از دوران های تاریخی خوردن گوشت بسیار نادر بوده و کم اتفاق می افتاده است. دامپلینگ های توپر و پر شده از گوشت، به نمادی از ثروت و فراوانی تبدیل شده است. با خوردن این غذا به خاطر می آوریم که دوران سخت، گذشته است و اکنون زمان ثروت و فراوانی است.

کیک برنج چسبناک

در زمان های قدیم این خوراکی خوشمزه فقط به عنوان پیشکش در آیین های سنتی و برای پیشینیان و خدایان تهیه می شده است. به مرو زمان این خوراکی با نام کیک سال نو شهرت پیدا نموده است و راه خود را به میز شب سال نو پیدا نموده است. خوردن این کیک در شب سال نو، علاوه بر اینکه از نظر طعم و مزه برای همه مهمانان لذت بخش است، به عنوان نمادی از آرزوهای خوب برای سال آینده حسوب می گردد؛ آرزو برای اینکه سال جدیدی، سالی سرشار از سلامتی، رفاه و موفقیت باشد.

نودل های عمر طولانی

نودل هایی که برای شب سال نو تهیه می نمایند، به معنای واقعی کلمه بلند هستند. نام این نودل یعنی chang shou mian به معنای نودل های طول عمر است. کسانی که این غذا را نوش جان می نمایند، موقع خودن این نودل های بلند نباید آن را قطع نمایند چون این کار بدشانسی می آورد. خوردن رشته های بلند نودل کار راحتی نیست پس حواستان را جمع کنید.

کوفته برنجی

در نزدیکی ایام تعطیلات سال نو، خانواده ها یک بار دیگر دور هم جمع می شوند و tang yuan می خورند. این خوراکی آبدار و کروی شکل، کوفته های برنجی پر شده با کنجد و شکر یا کره بادام زمینی است. این کوفته ها را در آب در حال جوش می ریزند و در آن مقداری زنجبیل هم اضافه می نمایند. بعدا روی آن پودر شکر قهوه ای می پاشند. اسم این غذا در زبان محلی شبیه به کلمه ای چینی است که اتحاد و دور هم جمع شدن معنی می دهد. مهم ترین تعطیلات سال با دور همی خانواده ها اغاز می گردد و آن ها در کنار هم دسری می خورند که یادآور این جمع های خانوادگی باشد.

از همین الان آماده سفر به چین شوید. تور چین را در خبرنگاران از لحاظ قیمت با هم مقایسه نموده و آفر موردنظرتان را از فروشنده های معتبر همکار، پیدا و با پایین ترین هزینه تهیه کنید.

منبع: کجارو / afar.com
انتشار: 26 آذر 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: tafatton.ir شناسه مطلب: 805

به "5 غذایی که در سال نوی چینی باید امتحان کنید" امتیاز دهید

1 کاربر به "5 غذایی که در سال نوی چینی باید امتحان کنید" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "5 غذایی که در سال نوی چینی باید امتحان کنید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید