تحقیقات تازه درباره برترین مکان برای یافتن حیات فرازمینی

به گزارش تفطن، یک گروه پژوهشی به سرپرستی دانشگاه آریزونا (U of A)، یک ماموریت فرضی را ترسیم نموده اند که می تواند حضور موجودات زنده فرازمینی را تایید یا رد کند.

تحقیقات تازه درباره برترین مکان برای یافتن حیات فرازمینی

گروهی از دانشمندان باور دارند که فرستادن یک کاوشگر مداری برای آنالیز توده های بخار آب پرتاب شده از قمر زحل ممکن است برترین فرصتی باشد که برای کشف حیات بیگانه در اختیار داریم.

دانشمندان باور دارند که ممکن است بتوان حیات بیگانه را از توده های بخار آب شناسایی کرد که از سطح یکی از قمر های زحل پرتاب می شوند. یک گروه پژوهشی به سرپرستی دانشگاه آریزونا (U of A)، یک ماموریت فرضی را ترسیم نموده اند که می تواند حضور موجودات زنده فرازمینی را تایید یا رد کند.

این ماموریت مستلزم ارسال یک کاوشگر فضایی برای چرخیدن به دور قمر انسلادوس (Enceladus) است که یک اقیانوس وسیع آب شور در زیر پوسته یخی ضخیم خود دارد. این اقیانوس که در نزدیکی قطب جنوب قمر واقع شده است، گاز متان را منتشر می نماید و می توان آن را با یاری یک کاوشگر که در مدار آن قرار می گیرد، آنالیز کرد.

دانشمندان بر این باور هستند که آب با سنگ های کف اقیانوس انسلادوس در تعامل قرار می گیرد تا پدیده های گرمایی را ایجاد کند. چنین روندی در اقیانوس های زمین نیز رخ می دهد و متان فراوریشده به وسیله میکروب های زیر زمین را آزاد می نماید. کارشناسان می خواهند بدانند که آیا فوران های انسلادوس نیز گاز های زائد منتشرشده به وسیله موجودات بیگانه را بیرون می ریزند یا خیر.

دانشمندان در پروژه خود، با مدل سازی این ایده آنالیز کردند که چه تعدادی از ریزارگانیسم های موسوم به متانوژن (Metanogen) ممکن است در انسلادوس وجود داشته باشند. آن ها از غلظت متان منتشرشده از این قمر برای محاسبه تعداد میکروب های فراوریکننده آن استفاده کردند. آنالیز ها نشان دادند که این تعداد بسیار کم است.

باید توجه داشت که متان به تنهایی نمی تواند وجود زندگی را اثبات کند، زیرا ممکن است طی فرآیند های زمین شناسی طبیعی نیز فراوری گردد؛ بنابراین برای اثبات این ایده، به شواهد بیشتری احتیاج است.

اگرچه فرستادن ربات به درون شکاف های یخ یا کف دریا سخت است، اما این پژوهش نشان می دهد که فرستادن تنها یک کاوشگر کافی خواهد بود.

پژوهشگران گفتند: تحقیقات ما نشان می دهند که اگر یک زیست کره در اقیانوس قمر انسلادوس وجود داشته باشد، بدون احتیاج به حفاری یا فرود آمدن روی قمر، می توان نشانه هایی را در مواد منتشرشده پیدا کرد.

آن ها اضافه کردند: شواهد قطعی در خصوص سلول های زنده موجود در یک دنیا بیگانه ممکن است برای نسل ها مبهم باقی بمانند. تا آن موقع، این واقعیت که ما نمی توانیم وجود حیات را در انسلادوس رد کنیم، احتمالا برترین کاری است که می توانیم انجام دهیم.

منبع: فرادید
انتشار: 14 دی 1401 بروزرسانی: 14 دی 1401 گردآورنده: tafatton.ir شناسه مطلب: 2486

به "تحقیقات تازه درباره برترین مکان برای یافتن حیات فرازمینی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تحقیقات تازه درباره برترین مکان برای یافتن حیات فرازمینی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید