طراحی لنداسکیپ ویلا: سه هزار و 626 هکتار از اراضی شیب دار خراسان شمالی به باغ تبدیل شد

به گزارش تفطن، شریکیان گفت: تا به امروز سه هزار و 624 هکتار از اراضی شیب دار ملی و مستثنیات استان به باغ و کشت گیاهان دارویی تبدیل شده است.

طراحی لنداسکیپ ویلا: سه هزار و 626 هکتار از اراضی شیب دار خراسان شمالی به باغ تبدیل شد

جهت دریافت خدمات طراحی لنداسکیپ ویلا با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان با سالهای تجربه طراحی معماری و ساخت و مشارکت در پروژه های ساختمانی ویلا و باغ کوچک و بزرگ بهترین انتخاب جهت مشاوره و اجرا میباشد.

به گزارش خبرنگاران از بجنورد ، محمدعلی شریکیان مدیر امور باغبانی جهادکشاورزی خراسان شمالی بر توسعه باغ ها در اراضی شیب دار تاکید نمود و گفت : از مجموع اراضی شیب دار 837 هکتار باغ و 2 هزار و 789 هکتار در راستای توسعه گیاهان دارویی است.

بیشتر بخوانید

  • 460 دستگاه ماشین آلات به کشاورزان خراسان شمالی واگذار شد

او گفت : کشت در اراضی شیب دار در قالب گیاهان دائمی و چند ساله توصیه می گردد به منظور جلوگیری از فرسایش خاک و پایداری فراوری و افزایش عایدی کشاورزان باید علمی و اصولی در اراضی شیب دار فعالیت کشت و کار انجام گردد.

او گفت : توسعه باغ ها و گیاهان دارویی در اراضی شیب دار از سال 92 به مقدار 330 هکتار اجرایی شده بود که در این مدت توسعه داده شد.

شریکیان گفت : در اراضی شیب دار استان درختان انگور، بادام و گل محمدی کشت شده است و انواع گیاهان دارویی از جمله مریم گلی، آویشن باغی، باریجه، کاکوتی، اسطوخودوس نیز از جمله گیاهان دارویی کشت شده در این اراضی است.

او گفت : کشت گیاهان دارویی یک ساله و چند ساله در اراضی شیب دار استان قابلیت توسعه دارد اضافه نمود: با توجه به خشکسالی و کمبود بارندگی کشت این گیاهان به افزایش عایدی روستایی و عشایر یاری خواهد نمود.

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی هدف از توسعه باغ ها و کشت گیاهان دارویی در اراضی شیب دار را افزایش فراوری، ایجاد اشتغال، بهره وری بالا، حفظ خاک و جلوگیری از فرسایش خاک دانست و گفت: بعلاوه مقابله با پدیده گرد و غبار، جلوگیری از مهاجرت در جوامع محلی، تامین معیشت قشر روستایی و امنیت غذایی نیز از دیگر اهداف کشت و کار در این اراضی است.

شریکیان گفت : بعضی از شهرستان های این استان از جمله بجنورد به علت توپوگرافی و منطقه کوهستانی ظرفیت بسیار خوبی برای توسعه باغ دراراضی شیب دار با توجه به شیب استاندارد دارد که امکان فعالیت زراعی باعث فرسایش خاک می گردد و بعلاوه منابع آب از دست می رود، اما با توسعه باغ ها می توان این منابع مهم را حفظ کرد.

او گفت: 74 درصد از 344 هزار هکتار عرصه کشاورزی استان در اراضی شیب دار و ارتفاعات و 26 درصد هم در دشت ها است.

شریکیان شخم و شیار در اراضی شیب دار را یکی از علل فرسایش خاک دانست و گفت : این اراضی با شیب های مختلفی هستند که با توجه به مقدار شیب آن از ملایم تا شیب خیلی زیاد باید نسبت به کشت محصولات زراعی و باغی اقدام کرد.

او بر حفظ کاربری و جلوگیری از تغییر آن در زمین های کشاورزی تاکید نمود و گفت: حتی خاک از آب نیز مهم تر است، زیرا هزاران سال برای ایجاد یک سانتیمتر خاک زمان احتیاج است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی بر ایجاد سامانه های آبگیر نیز در این اراضی برای نفوذ بارندگی در خاک تاکید نمود و گفت: با روش های مختلف می توان از آب باران استفاده کرد.

ه

خبرنگاران خراسان شمالی بجنورد

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 4 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 4 اردیبهشت 1401 گردآورنده: tafatton.ir شناسه مطلب: 2320

به "طراحی لنداسکیپ ویلا: سه هزار و 626 هکتار از اراضی شیب دار خراسان شمالی به باغ تبدیل شد" امتیاز دهید

1 کاربر به "طراحی لنداسکیپ ویلا: سه هزار و 626 هکتار از اراضی شیب دار خراسان شمالی به باغ تبدیل شد" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طراحی لنداسکیپ ویلا: سه هزار و 626 هکتار از اراضی شیب دار خراسان شمالی به باغ تبدیل شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید