دلیل سوزش کف پا چیست؟ و درمان آن چه می باشد؟

به گزارش تفطن، بعضی از عفونت های مختلف کف پا هم ممکن است باعث احساس سوزش شوند. عفونت های باکتریایی پوست، مانند زردزخم یا عفونت های عمیق در بافت زیر پوستی (سلولیت) ممکن است بعضی از دلایل سوزش کف پا باشند.

دلیل سوزش کف پا چیست؟ و درمان آن چه می باشد؟
پارستزی یک اصطلاح درمانی است که برای احساس گرما و درد، و هم احساس سوزن سوزن شدن پا یا مورمور شدن مورد استفاده می شود. این احساس می تواند از سطح ملایم تا شدید در افراد مختلف مشاهده شود و هم امکان ایجاد آن به صورت حاد (کوتاه مدت) یا مزمن (بلند مدت) بطور طبیعی وجود دارد. علت سوزش کف پا متعدد و مختلف می باشد و می تواند از یک خستگی ساده تا شرایط جدی تر همانند وارد شدن آسیب به اعصاب، ناهنجاری ستون فقرات، یا مسائل چرخش خون را شامل شوند. بنابراین، هنگام مشاهده این شرایط باید علت اصلی مشکل در اسرع وقت تشخیص داده شود تا به این ترتیب بتوان از وارد شدن آسیب بلند مدت و توسعه احتمالی بیماری جلوگیری کرد.

سوزش و داغ شدن کف پا و حتی بی حسی دست و پا می تواند بیماران را در همه گروه سنی تحت تاثیر خود قرار دهد، هر چند به نظر می رسد بیماران بالای 50 سال بیشتر از بقیه به علت داغ شدن کف پا به مطب پزشک به خاطر این مشکل مراجعه می نمایند. در این رابطه مسائل سیستمیک بدن همانند ابتلا به بیماری دیابت و آسیب های وارد شده به اعصاب در ناحیه کمر می تواند باعث نوروپاتی یا از دست دادن احساس در پاها شود و این شرایط اغلب باعث می شود سر انگشتان دست و پا احساس سوزش داشته باشند. در نتیجه این شرایط، افرادی که از سندروم سوزن سوزن شدن رنج می برند، ممکن است بطور هم زمان با مسائلی در سایر نقاط بدن خود هم روبرو باشند.

دلایل سوزش پا سوزش پا یکی از علائمی است که در بسیاری از موارد ممکن است بدون هیچ بیماری زمینه ای رخ دهد. با این حال، نمونه هایی وجود دارد که سوزش پا ناشی از یک مشکل پزشکی است.

آسیب دیدگی

آسیب های مکانیکی، شیمیایی و الکترومغناطیسی همگی می توانند موجب احساس سوزش در کف پا شوند. جدا از سوختگی، سایر آسیب های مکانیکی مانند ضربه ناشی از اشیای نوک تیز می توانند منجر به احساس سوزش کف پا شوند. مواد شیمیایی مانند اسید که سوزش آور هستند و به پوست آسیب می رسانند هم می توانند از دیگر دلایل باشند. آسیب الکترومغناطیسی اساساً ناشی از آفتاب سوختگی است که در آن نور فرابنفش موجود در نور شدید خورشید یا دستگاه های برنزه باعث آسیب به سطح پوست می شود.

عفونت

بعضی از عفونت های مختلف کف پا هم ممکن است باعث احساس سوزش شوند. عفونت های باکتریایی پوست، مانند زردزخم یا عفونت های عمیق در بافت زیر پوستی (سلولیت) ممکن است بعضی از دلایل سوزش کف پا باشند. یک علت عفونی دیگر داغ شدن کف پا، بیماری پای ورزشکاران (تینه آ پدیس) است. این بیماری نوعی عفونت قارچی سطحی در پوست پا است که بسیار شایع می باشد. علائمی مانند سوزش کف پا بعلاوه ممکن است همراه با عفونت های سیتمیک مانند عفونت HIV مشاهده شوند حتی در حالی که هیچ عفونت موضعی در کف پا وجود نداشته باشد.

محیط و سموم

عوامل محیطی مانند قرارگیری در معرض سرما هم می توانند باعث داغی کف پا شوند. سرمازدگی اغلب مرتبط با بی حسی ناحیه متاثر است اما ممکن است در ابتدا پس از اینکه این ناحیه گرم شد، احساس سوزش وجود داشته باشد. قرارگیری در معرض سموم مختلف هم می تواند موجب احساس سوزش شود. سرب و جیوه نمونه هایی از این مواد هستند هر چند بستگی به میزان و مدت زمان قرارگیری در معرض آنها و محل تماس دارد.

آسیب و اختلالات عصبی

چندین مشکل عصبی هستند که ممکن است همراه با احساس سوزش وجود داشته باشند. اصطلاح نوروپاتی محیطی توصیف نماینده طیف وسیعی از بیماری ها و اختلالات عصبی است که شامل اعصاب خارج از مغز و نخاع می باشند.

عصب تحت فشار (عصب باریکش) که در آن عصب گیر افتاده است. این شرایط اغلب در ریشه عصب برآمده از ستون فقرات رخ می دهد برای مثال در سیاتیک.

آسیب عصبی می تواند به روش های مختلفی ایجاد شود. گاهی اوقات ممکن است به علت مواد شیمیایی موجود در طبیعت باشد اما اغلب مکانیکی است، مثلاً در اثر فشرده شدن عصب، ضربه ناشی از یک شیء نوک تیز و هم قطع جزئی عصب.

نوروپاتی دیابتی یکی از عوارض ماندگاری و اغلب کنترل نامناسب دیابت شیرین می باشد. افزایش میزان قند خون در طول زمان موجب آسیب عصبی می شود.

سایر عوامل:

1- سندرم گیلن باره

2- ام اس

3- زونا

4- بیماری شارکو-ماری-توث

5- نوروپاتی الکل

اختلالات گردش خوناحساس داغ شدن کف پا بعلاوه ممکن است مرتبط با اختلال گردش خون در پا باشد. خون فاقد اکسیژن کافی می تواند منجر به التهاب بافت که ایسکمی نامیده می شود، شود. بیماری شریانی محیطی یک بیماری گردش خون است که ممکن است باعث این شرایط شود. این بیماری به علت تنگ شدن شریان پاها به علت تصلب شریان رخ می دهد. داغی کف پا بعلاوه ممکن است همراه با مسائلی در رگ ها وجود داشته باشد مانند رگ های واریسی و ترومبوز ورید عمقی که می تواند موجب اختلال در جریان خون از پاها به قلب شود. بیماری رینود یکی علت احتمالی دیگر است.

مسائل مفصلی

مسائل مفصلی مختلفی ممکن است همراه با سوزش کف پا وجود داشته باشند که عمدتاً در اطراف مفصل متاثر رخ می دهد. این شرایط در بیماری هایی مانند روماتیسم مفصلی، آرتروز و نقرس مشاهده می شود. روماتیسم مفصلی یک بیماری خودایمنی است که اساساً مفاصل کوچک را درگیر می نماید. آرتروز، مفاصل بزرگ تر را شامل می شود. نقرس هم عمدتاً محدود به انگشتان پا و خصوصاً انگشت بزرگ پا می باشد. آرتریت نقرسی بیماری است که در آن تجمع اسید اوریک در فضای مفاصل منجر به التهاب مفصل می شود.

سوءتغذیه

بعضی موارد سوء تغذیه به علت تاثیری که بر اعصاب می گذارند، می توانند منجر به احساس سوزش یا درد شوند. این ادعا عمدتاً در خصوص کمبود فولات و ویتامین B12 صادق است. این کمبودها ممکن است زمانی رخ دهند که بعضی مواد غذایی در رژیم غذایی محدود باشند و یا در اثر رژیم سخت یا روزه گرفتن و ابتلا به سندرم سوء جذب که در اثر آن این مواد مغذی از روده جذب نمی شوند، پدید آیند.

داروها و مواد شیمیایی

بعضی داروها ممکن است منجر به سوزش کف پا شوند که عمدتاً ناشی از تاثیر آنها بر اعصاب پا است. این مشکل ممکن است همراه با شیمی درمانی (داروهای ضد سرطان) مشاهده شود. داروهای کاهنده کلسترول مانند استاتین ها هم گاهی اوقات در تشدید مسائل عصبی دخیل هستند اما بطور قطعی ثابت نشده است. مواد دیگری هم می توانند بر اعصاب تاثیر گذاشته و منجر به احساس داغی کف پا شوند. در نوروپاتی الکلی، استفاده طولانی مدت و بیش از حد الکل ممکن است به اعصاب آسیب برساند و منجر به احساس های غیر طبیعی مانند سوزش کف پا شود.

علت سوزش کف پا متعدد و مختلف می باشد

سایر دلایل احتمالی سوزش کف پا عبارتند از:

1- بیماری شارکو-ماری-توث (گروهی از اختلالات ارثی که بر اعصاب دست ها و پاها تاثیر می گذارند)

2- شیمی درمانی

3- بیماری مزمن کلیوی

4- سندرم درد منطقه ای پیچیده (درد مزمن ناشی از سیستم عصبی ناکارآمد)

5- کم کاری تیروئید

6- سندرم تونل تارسال

چه بیمارانی به علت داغی کف پا و بی حسی کف پا باید زودتر به پزشک خود رجوع نمایند؟ - بیماران اغلب بی حس شدن دست و خصوصا سرد شدن دست چپ را با شک به اینکه نکند مرتبط با بیماری قلبی باشد (که اغلب نیست) جدی می گیرند ، در حالیکه خواب رفتگی دست و پا و بی حس شدن انگشت شست و داغ شدن کف پا را جدی نمی گیرند و به همین علت در سنین بالاتر دچار دردهای صعب العلاج و با پاسخ دهی ضعیف به درمان روبرو می شوند. لذا توصیه می کنیم اگر علائم سوزش کف پا، بی حسی دست و پا و داغی پا و یا سرد شدن پا بیشتر ازیک هفته طول کشید به پزشک متخصص مراجعه کنید.

- بیمارانی که سابقه درد سیاتیک یا دیسک کمر دارند و در حال حاضر حس داغی کف پا دارند.

- اگر گرم شدن کف پا و بی حس شدن انگشتان به صورت ناگهانی ایجاد شد. (در این زمینه لازم است شرح دهم که بیماری m.s هرچند ممکن است سبب بی حس شدن انگشتان شود ولی بی حسی انگشتان دست و اصولا بی حس شدن دست و پا معمولا نه جز شایع علائم ام اس می باشد و نه علائم ضعف اعصاب اما احتیاج به پیگیری جدی دارد)

- بی حس شدن شست پا هم به صورت ناگهانی باید پیگیری شود و از علائم شایع دیسک کمر می باشد و معمولا با سرد شدن پا یا داغی کف پا همراه است.

- اگر طی چند هفته مراقبت در خانه سوزش کف پا و داغی کف پا ادامه دارد.

- علائم داغ شدن کف پا و یا خارش کف پا پیشرونده باشد .

- درد کف پا که همزمان با داغی کف پا یا بی حس شدن انگشت شست و یا خارش ساق پا همراه باشد . (بی حسی شست پا اغلب نشانه درگیری عصب L5 می باشد.)

- هرچند علائم ام اس بسیار گسترده است و به طور شایعتر بی حسی شدن دست از علائم آن می باشد اما گاهی ضعف عضلات پا و خواب رفتگی پا ممکن است از علائم ام اس باشد.

علائم سوزش کف پا:

داغی کف پا ممکن است به علائم دیگری هم همراه باشد که بسته به بیماری، عارضه یا اختلال ایجاد نماینده آن، متفاوت خواهند بود. علائمی که به طور مکرر کف پا را درگیر می نمایند می توانند بر روی دیگر دستگاه های بدن هم تأثیر بگذارند. احساس سوزش ممکن است تنها بوده و یا همراه با احساس خارش (پاراستزی) و بی حسی وجود داشته باشد.

بسته به علت داغ شدن کف پا، سوزش پا ممکن است به هنگام استراحت و یا در زمان راه رفتن و حرکت کردن احساس شود. مدت زمان و دوره سوزش کف پا ممکن است بسته به عارضه ایجاد نماینده آن، بسیار متفاوت باشد. سوزش پای ایجاد شده به علت آسیب های فیزیکی معمولاً به طور ناگهانی آغاز شده در حالی که سوزش پا در اثر نوروپاتی محیطی به تدریج ایجاد شده و با گذر زمان تشدید می شود. سوزش پا ممکن است همراه با دیگر علائمی که پا را درگیر می نمایند احساس شود ازجمله:

1- خونریزی

2- تاول

3- درد

4- قرمز و گرم شدن و تورم

5- خارش یا دیگر احساس های غیرطبیعی در پاها

6- داغ شدن کف پا ممکن است با علائم دیگری همراه باشد که دیگر دستگاه های بدن را درگیر می نمایند ازجمله:

7- ضربان های ضعیف یا غایب

8- تغییر در حواس

9- مسائل راه رفتن

10- خواب آلودگی بیش از حد در روز

11- حساسیت شدید نسبت به لمس

12- مسائل کف پا مثل زخم و درد استخوان و مفاصل

13- اختلالات تعادل

14- ضعف عضلانی

15- درد عصبی

16- احساس درد به هنگام راه رفتن

17- کاهش توانایی احساس درد و تغییرات دما

18- درد شدید که ممکن است به هنگام شب شدیدتر باشد.

19- اختلالات خواب

بیمارانی که سابقه درد سیاتیک یا دیسک کمر دارند و در حال حاضر حس داغی کف پا دارند

تشخیص سوزش و داغ شدن پا

پزشک شما ممکن است از معاینات فیزیکی و سوال پرسیدن درباره علائم مشکل، آنالیز نوع کفش هایی که می پوشید و هم توجه به سابقه بیماری برای تشخیص مشکل استفاده کند. در طول معاینات فیزیکی و آنالیز سابقه بیماری، پزشک می تواند علت بیماری را تشخیص داده و روش درمانی مناسب برای درمان آن را برای شما تجویز نماید.

علاوه بر این پزشک ممکن است از عکس برداری رادیولوژی و سایر تکنیک های تصویر برداری همانند سی تی اسکن، امواج مافوق صورت و اسکن ام آر آی (MRI) برای آنالیز دقیق تر آسیب های وارد شده، درگیر شدن عصب، التهاب داخلی نسوج نرم، و موارد مانند آن استفاده نماید. علاوه بر این پزشک می تواند از آزمایش خون و ادرار برای آنالیز سایر مسائل احتمالی مثل ابتلا به دیابت، نقرس، یا آرتریت روماتوئید بهره گیرد.

یک نکته مهم درباره تشخیص سوزش و داغ شدن پا

مهم است که علت خاص سوزش و داغ شدن کف پا بطور دقیق با انجام معاینات لازم به وسیله یک پزشک با تجربه تشخیص داده شود. در صورتی که این شرایط در نتیجه یک بروز مشکل در ناحیه کمر ایجاد شده باشد، بهتر است با یک متخصص ستون فقرات برای تشخیص کامل شرایطی که باعث ایجاد درد و ناراحتی در ناحیه پا شده دیدار شود.

مراقبت خوب از پاها

پاهای خود را هر روز آنالیز کنید. اگر بیمار نتواند در پای خود احساس درد کند، ممکن است آسیب به پا را هم متوجه نشود. شما می توانید با استفاده از چشمان خود، در پی این مسائل بگردید. اگر پاهای بیمار خشک هستند، از یک لوسیون بر روی پوست آن بهره ببرید (به غیر از لای انگشتان). از کفش ها و جوراب هایی بهره ببرید که میزان پا بوده و آن ها را همواره به پا داشته باشید. برای شستشوی پا از آب گرم استفاده نموده و سپس آن ها را به دقت خشک کنید.

از جوراب هایی با جنس طبیعی بهره ببرید نه جوراب هایی که جنس مصنوعی دارند. مثل 100 درصد پشم یا پنبه.

در بیشتر موارد از جوراب سفید بهره ببرید. چراکه جوراب های رنگی دارای رنگ های سمی هستند.

قبل از استفاده جوراب آن را بشویید تا رنگ و مواد شیمیایی از آن خارج شوند.

کفش و جوراب خود را به هنگام پیاده روی و در طول روز عوض کنید.

از لاک زدن ناخن های پا، استفاده از لوسیون های سمی و یا مواد دیگر در منطقه پا خودداری کنید.

در انتهای روز پای خود را در محلول نمک اپسوم قرار داده و به آن استراحت دهید. این کار سبب تسکین درد، از بین رفتن بوی بد پا، نرم شدن پوست و یاری به خارج شدن سموم از پا خواهند شد. نصف لیوان نمک اپسوم را به یک تشت بزرگ آب گرم اضافه کنید. آن را به خوبی مخلوط نموده و سپس به آن یخ اضافه کنید تا آب خنک شود. این کار سبب تسکین بهتر درد خواهد شد. تا زمانی که احساس خوبی دارید پای خود را درون محلول نگه دارید. سپس پاهای خود را خشک نموده و آن ها را بر روی یک چهارپایه بالاتر از سطح بدن قرار دهید.

تا حد امکان پابرهنه رفت و آمد کنید.

کفش مناسب و میزان پا که به خوبی از پا حمایت کند، نقطه آغاز خوبی برای از بین بردن مسائل مربوط به پاست.

به عنوان یک قانون عمومی، از کفش پاشنه بلند استفاده نکنید. از کفش هایی بهره ببرید که حالت پا را مشابه زمانی که پابرهنه راه می روید نگاه می دارند.

از کفش هایی با جنس های طبیعی بهره ببرید. کفش هایی که با مواد مصنوعی و شیمیایی ساخته نشده اند مانند چرم، کنف، کتان یا پشم.

کفش های خود را عوض کنید و به کفش اجازه بدهید تا قبل از استفاده مجدد خشک شود.

کفی های مصنوعی را با جنس های طبیعی مثل چرم جایگزین کنید.

آسیب های مکانیکی می تواند موجب احساس سوزش در کف پا شود

درمان سوزش کف پا

درمان سوزش کف پا احتیاج به معین علت آن دارد، بنابرین مشاوره با یک متخصص طب فیزیکی لازم است. ممکن است در صورتی که مشکل تنها یک نیروی اضافه از حد مکانیکی نباشد، احتیاج به آزمایش های متعددی برای معین علت آن باشد.

ارتز

درمان مشکل نیروی مکانیکی اضافه بر روی پا با استفاده از وسایل یاریی یا کفش و کفی های طبی معمولاً در رفع کردن این مشکل موفقیت آمیز است (در صورتی که علت سوزش کف پا اضافه بار مکانیکی نباشد، موثر نخواهند بود). سایر دلایل موضعی مانند عفونت قارچی، گیر افتادن عصب و عرق پا هم قابل درمان هستند.

دارو

داروهای تسکین دهنده درد ممکن است برای درمان هر گونه دلایل احتمالی سوزش پا احتیاج باشند. این شرایط با مصرف استاتین ها جهت کاهش تجمع پلاک های چرب و آسپرین به منظور پیشگیری از انسداد کامل در اثر لخته های خونی قابل درمان می باشد.

فیزیوتراپی

متخصص فیزیوتراپی ممکن است شاک ویو، طب سوزنی، تزریق اوزون یا پی آر پی و لیزر درمانی را توصیه کند.

جراحیممکن است گاهی اوقات در موارد شدید احتیاج به عمل جراحی باشد که در آن مسیرهای جایگزینی برای جریان خون ایجاد می شوند (بای پس) یا شریان به وسیله آنژیوپلاستی با بالون گشاد می شود. در موارد بسیار شدید بیماری شریانی محیطی، ممکن است احتیاج به قطع بخشی از پا باشد، هر چند نادر است.

منبع: سایت بیتوته

منبع: راسخون
انتشار: 10 آبان 1400 بروزرسانی: 10 آبان 1400 گردآورنده: tafatton.ir شناسه مطلب: 2143

به "دلیل سوزش کف پا چیست؟ و درمان آن چه می باشد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دلیل سوزش کف پا چیست؟ و درمان آن چه می باشد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید