غربالگری سلامت جسمی و روانی زنان سرپرست خانوار

به گزارش تفطن، تهران (پانا) - مشاور امور زنان و خانواده وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به تشریح برنامه های عملیاتی وزارت کار و رفاه طی یک سال اخیر که با هدف بهبود شاخص های عدالت جنسیتی، صورت پذیرفته، پرداخت و گفت غربالگری سلامت جسمی و روانی زنان سرپرست خانوار و ارتقاء کمی و کیفی مراکز اقامتی ویژه زنان مصرف کننده مواد بوده است.

غربالگری سلامت جسمی و روانی زنان سرپرست خانوار

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، وحیده نگین به مناسبت روز جهانی کارگر با بیان اینکه برنامه ارتقاء و پایش شاخص های عدالت جنسیتی در حوزه های مختلف این وزارتخانه تا به امروز با موفقیت به اجرا درآمده، اضافه نمود: در حوزه سلامت و تندرستی اهم فعالیت ها و اقدامات اجرا شده شامل رصد و تطبیق برنامه ها و طرح ها در ارتباط با شاخص های عدالت جنسیتی، احصاء و ارزیابی شاخص های عدالت جنسیتی مرتبط با وزارتخانه ها و سازمانهای تابعه مصوب ستاد ملی زن و خانواده، ارتقاء و افزایش جذب بیمه شدگان جدید، غربالگری سلامت جسمی و روانی زنان سرپرست خانوار و ارتقاء کمی و کیفی مراکز اقامتی ویژه زنان مصرف کننده مواد بوده است.

نگین با تاکید بر اینکه در جذب بیمه شدگان جدید، زنان خانه دار، قالیبافان، زنان و دختران دانشجو، زنان شاغل در گروه صنایع دستی و بانوان هنرمند، جامعه هدف ما را تشکیل داده اند، توضیح داد: در طرح غربالگری سلامت جسمی و روانی نیز زنان سرپرست خانوار، بدسرپرست، خود سرپرست و زنان کارگر را مد نظر قرار داده ایم.

به گفته مشاور امور زنان و خانواده وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، توانمندسازی شغلی زنان سرپرست خانوار از جمله اقداماتی است که در حوزه توانمندسازی و ارتقاء مهارت های شغلی زنان به انجام رسیده و زنان همسر فوت شده، مطلقه، دارای همسر زندانی، معتاد، مفقودالاثر و دختران مجرد بیکار 45 تا 55 ساله را تحت پوشش قرار می دهد، ضمن اینکه توانمندسازی زنان سرپرست خانوار ساکن در محلات حاشیه نشین و سکونتگاه های غیررسمی نیز با قوت ادامه دارد.

وی با اشاره به اجرای طرح تامین اقتصادی خرد با رویکرد بانکداری پیوندی جهت یاری به زنان روستایی کم درآمد و آسیب پذیر که در شرایط عادی به منابع بانکی دسترسی ندارند، اظهار کرد: توانمندسازی زنان سرپرست خانوار به وسیله اجرای برنامه های گروه های همیار زنان سرپرست خانوار اقدام دیگری است که زنان سرپرست خانوار و دختران خودسرپرست 18 تا 60 سال را تحت حمایت قرار داده است.

نگین همچنین حمایت از تعاونی ها و تشکل های بانوان را از دیگر برنامه های این وزارتخانه دانست و اضافه نمود: نشست مشترک با نمایندگان تشکل های کارگری بانوان، حمایت از تشکیل و توسعه تعاونی های سه دهک اول درآمدی و یاری به ایجاد و گسترش تعاونی های زنان از جمله اقدامات اجرا شده در این حوزه است.

مشاور امور زنان و خانواده وزارت تعاون، ارتقاء بهداشت و سلامت زنان و خانواده را یکی دیگر از مواردی بیان کرد که وزارتخانه متبوعش به آن اهتمام دارد و ارائه خدمات مشاوره روانشناختی، خدمات پیشگیری و کنترل طلاق، توسعه الگوی جامع درمان و کاهش آسیب زنان و نیز برگزاری کارگاه آموزشی خود مراقبتی را از اهم این اقدامات دانست.

برگزاری المپیاد ورزشی زنان کارگر، برگزاری مسابقات ورزشی قهرمانی بانوان کارگر و حضور آنها در مسابقات جهانی ورزش کارگری، راه اندازی کلینیک های روانشناسی صنعتی سازمانی و نیز برگزاری کارگاه های آموزشی سلامت و ورزش برای بانوان کارگر در سراسر کشور از دیگر مواردی بود که وی به آنها اشاره نمود.

نگین در انتها تهیه محصولات رسانه ای در حوزه خانواده، ازدواج، سبک زندگی سالم و مجموعه ای مستند در مورد مهارت های فرزند پروری را از جمله محتواهای آموزشی تدوین شده با همکاری مراجع علمی و سایر دستگاه ها بیان کرد.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 4 تیر 1400 بروزرسانی: 4 تیر 1400 گردآورنده: tafatton.ir شناسه مطلب: 1970

به "غربالگری سلامت جسمی و روانی زنان سرپرست خانوار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "غربالگری سلامت جسمی و روانی زنان سرپرست خانوار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید