همکاری پایگاه استنادی علوم دنیا اسلام با دانشگاه های اندونزی

به گزارش تفطن، به گزارش خبرنگاران به نقل از پایگاه استنادی علوم دنیا اسلام (ISC)، دکتر محمدجواد دهقانی سرپرست پایگاه استنادی علوم دنیا اسلام با اعلام این خبر اضافه کرد: تفاهم همکاری پایگاه استنادی علوم دنیا اسلام در وزارت امور مذهبی اندونزی در جاکارتا با حضور پروفسور کمروالدین امین معاون آموزش عالی وزارت امور مذهبی اندونزی در محل این وزارتخانه و با حضور محمدی سفیر جمهوری اسلامی ایران در کشور اندونزی و نیز دکتر قنبری رایزن علمی ایران در شرق آسیا امضا شد.

همکاری پایگاه استنادی علوم دنیا اسلام با دانشگاه های اندونزی

برای دیدن زیباترین جزیره اندونزی با تور بالی همراه شوید.

دهقانی گفت: این سفر به منظور انعقاد تفاهم نامه همکاری و ارایه کارگاه های ارتقای صندلی علمی حوزه آموزش عالی و دانشگاههای کشورهای اسلامی انجام گرفت.

سرپرست ISC گفت: قرار دریافت نشریات علمی و پژوهشی معتبر کشور اندونزی در پایگاه استنادی جهان اسلام، رتبه بندی دانشگاه ها و یاری به ارتقاء رتبه علمی آنها در سطح منطقه ای و بین المللی، معرفی اندیشمندان و محققان برجسته اندونزیایی به جامعه بین المللی و برگزاری کارگاه های آموزشی و تحقیقاتی علم سنجی و علم شناسی ویژه اساتید اندونزی از جمله مهمترین موارد این تفاهم نامه است.

وی اضافه کرد: در ادامه این سفر ضمن بازدید از دانشگاه محمدیه اندونزی با ریاست این دانشگاه، پروفسور دکتر سیف البحری، در جاکارتا و روسای تعدادی از دیگر دانشگاههای مستقر در سایر استانها و شهرها که به همین منظور به جاکارتا آمده بودند به بحث و گفتگو پرداخته شد.

دهقانی اضافه کرد: در این نشست ها صندلی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام و تاریخچه شکل گیری آن به تصویر کشیده شد. فلسفه وجودی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، وظایف و کارنمودهای این پایگاه برای کشورهای اسلامی و دانشگاه ها و موسسات پژوهشی آنها ارائه داده شد.

وی مهمترین هدف پایگاه استنادی علوم جهان اسلام را فراهم آوردن اطلاعات لازم در جهت سیاستگذاری های آگاهانه و راهنمایی علم دانشگاه ها در جهت دادن دانشگاه ها و موسسات تحقیقاتی موثرتر برشمرد و گفت: بدین ترتیب پایگاه استنادی علوم جهان اسلام در راستای ارتقای سطح علم در سطح کشورهای اسلامی گام بر می دارد.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام تاکید نمود: پایگاه استنادی علوم جهان اسلام فقط به نمایه سازی معتبرترین نشریات کشورهای اسلامی اکتفا ننموده و به ارائه کارگاه های آموزشی با هدف ارتقا سطح کیفیت و اثرگذاری پژوهش پرداخته است. پایگاه استنادی علوم جهان اسلام در حال حاضر در حال برگزاری این قبیل کارگاه ها نه فقط برای کشورهای اسلامی بلکه مبتنی بر دعوت های اجرا شده برای سایر کشورهای جهان نیز است.

وی اضافه کرد: رتبه بندی دانشگاه ها و موسسات تحقیقاتی در سطح جهان اسلام یکی دیگر از فعالیت های علمی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام است. براساس این رتبه بندی 600 دانشگاه و موسسات تحقیقاتی برتر در سطح کشورهای اسلامی شناسایی و رتبه بندی شده اند. به وسیله این نظام نقاط قوت و ضعف هر یک از دانشگاه ها با توجه به معیارها و شاخص های رتبه بندی تعیین و به وسیله وبگاه رتبه بندی ارائه شده است.

دهقانی گفت: پایگاه استنادی علوم جهان اسلام در جهت راهبری مناسب علم علاوه بر وظایف معمول خود اطلاعات کشورها را از پایگاه های استنادی بین المللی استخراج می نماید. این اطلاعات وضعیت موجود و مطلوب هر دانشگاه را تعیین می نماید.

در ابتدای نشستی که به امضای تفاهنامه منجر شد ریاست دانشگاه محمدیه جاکارتا پروفسور دکتر سیف البحری به معرفی دانشگاه های محمدیه اندونزی که در سراسر کشور هستند پرداخت.

وی اضافه کرد: در اندونزی تعداد کل دانشگاهها برابر با 296 مورد است که از این تعداد 174 دانشگاه متعلق به دانشگاه های محمدیه در سراسر کشور است و به همین دلیل گستره فعالیت این دسته از دانشگاه ها در اندونزی بیش از سایر دانشگاه ها است. قدمت دانشگاه های محمدیه به قبل از استقلال اندونزی باز می گردد و این دانشگاه ها نقش مهمی در استقلال اندونزی داشته اند. انعقاد تفاهنامه برای دانشگاه های محمدیه فرصتی در جهت تقویت بنیه های علمی این دانشگاه ها است.

البحری گفت: انتظار دانشگاه های محمدیه از پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، ثبت و نمایه سازی مجلات علمی این دانشگاه و رویت پذیر کردن آن در سطح بین المللی و بویژه در سطح جهان اسلام است. پایگاه استنادی علوم جهان اسلام از پتانسیل بسیار مناسبی برای یاری به رشد علمی دانشگاه های محمدیه برخوردار است.

همچنین در این نشست محمدی سفیر جمهوری اسلامی ایران در اندونزی نیز به فرصت های موجود در ارتباط با اندونزی با توجه به توانمندی های هر دو کشور پرداخت. دو کشور در حوزه علم و فناوری از قابلیت های زیادی برای توسعه تعاملات برخوردار هستند. در همین رابطه دو دانشگاه ایرانی دیگر نیز علاقمندی خود را برای توسعه روابط با دانشگاه های اندونزی اعلام نموده اند، اما ویژگی های پایگاه استنادی علوم جهان اسلام فرصت بسیار مناسبی برای توسعه روابط بین حوزه های علمی در اندونزی و ایران فراهم می آورد به ویژه که پایگاه استنادی علوم جهان اسلام توسعه علمی کلیه کشورهای اسلامی را در مرکز توجه خود دارد.

دکتر عباس قنبری رایزن علمی ایران در شرق آسیا نیز در این نشست حضور داشت. وی که مبتنی بر توانمندیها و پتانسیل های علمی پایگاه استنادی علوم جهان بستر لازم برای امضای این تفاهنامه ها را فراهم آورد، امیدواری کرد که در ماه میلادی دسامبر امسال هماهنگی های لازم برای حضور دانشگاههای کشور به منظور آغاز همکاریهای فی مابین با دانشگاههای معتبر اندونزی و ارایه سلسله کارگاههای ارتقای صندلی علمی کشور توسط پایگاه استنادی علوم جهان اسلام در اندونزی فراهم گردد.

در خاتمه نشست، تفاهم نامه همکاری با 13 دانشگاه محمدیه با حضور روسای آنها امضا شد.

نمایه سازی نشریات علمی پژوهشی، ارزیابی و سنجش میزان اثرگذاری دانشگاهها ، برگزاری کارگاههای آموزشی و پژوهشی به منظور ارتقای صندلی علمی دانشگاهها و دسترسی به فرآورده های مختلف پایگاه استنادی علوم جهان اسلامی شامل سامانه نشریات جهان اسلام، رصد خانه علم جهان اسلام و نمایه استنادی علوم جهان اسلام از دیگر مواردی بود که در این تفاهنامه بر روی آن توافق شد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 5 مهر 1398 بروزرسانی: 19 مهر 1399 گردآورنده: tafatton.ir شناسه مطلب: 531

به "همکاری پایگاه استنادی علوم دنیا اسلام با دانشگاه های اندونزی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همکاری پایگاه استنادی علوم دنیا اسلام با دانشگاه های اندونزی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید