کراس اووری که مورد پسند بازار ایران و اروپا نبود
به گزارش تفطن، جوک مدت کوتاهی مهمان جاده های ایران بود. مهمانی عجیب که کفش های مهمانی را با یک کت و شلوار زردرنگ و تی شرت آبی ست کرده بود و در بدو ورود مورد لعن و نفرین بسیاری از منتقدان قرار گرفت. گذشت زمان اما ثابت کرد این محصول ژاپنی شایستگی های بسیاری دارد. ممنوعیت واردات که دو سال از تحمیل آن به مصرف کنندگان ایرانی می گذرد، از ورود نسل تازه جوک که از هر نظر نسبت به نسل فعلی بهتر و خوش پوش تر است، ممناعت کرده. با این حال آزمایش این محصول پرفروش گویای جاذبه بالای این شاسی بلند ساب کامپکت و ایرادات بسیار آن از نظر مصرف کنندگان اروپایی است. ما ضمن ارائه ترجمه ای از گزارش اتواکسپرس (auto express) درباره نیسان جوک 2020، از هم اکنون برای دیدن این خودرو در ایران لحظه شماری می کنیم.

برای سفر به تور اروپا با بهترین کارشناسان مشورت کرده و بهترین برنامه سفر را انتخاب کنید.
طراحی بدنه و گنجایش
کل فروش 10 سال جوک نسل اول در اروپا حدود 900 هزار دستگاه بوده که عدد قابل قبولی است اما از زمانی که نسل اول جوک حدود 10 سال پیش عرضه شده، اوضاع در این بازار کاملا تغییر کرده و جوک جدید هم تا حدی سعی کرده این روال را بپذیرد. این خودرو هم اکنون با رقبای قدرتمندی باید سرشاخ شود، از این رو نیسان نسل جدید این خودرو را دل پذیرتر از قبل ساخته است. همچنین بسیاری از نقاط ضعف جوک اولی دیگر دیده نمی شود. به این ترتیب جوک جدید نه تنها 35 میلی متر پهن تر و 75 میلی متر طویل تر شده بلکه محفظه بار آن نیز ظرفیت قابل توجه 422 لیتری دارد.
وضعیت فنی و کیفیت سواری
مدل پایه این خودرو با کد اسنتا حدود 29 هزار دلار قیمت دارد. این خودرو از یک پیشرانه سه سیلندر یک لیتری به قدرت 115 اسب بخاری و گشتاور 200 نیوتن متری سود می برد. با اینکه جوک 2020 کند نیست ولی گیربکس باید دنده ها را طولانی تر نگه دارد تا شتاب گیری خوبی را شاهد باشیم.پیشرانه ساکت است هرچند صدای لاستیک های بزرگ به همراه صدای باد زیاد و سورپرایز کننده باعث می شوند تجربه خیلی خوبی نداشته باشید. رقبای جوک کابین های آرام تری دارند؛ اما آنها فاقد جذابیت بصری ظاهری و داخلی هستند. نمی دانیم که شما هم کابین نارنجی جوک را دوست دارید یا نه اما قطعاً آن را متمایز می دانید مخصوصاً وقتی که نور روشنی در شب از آن ساطع می شود. باید اذعان کرد خودروی حاضر در تست اگرچه با رینگ های جذاب عرضه شده اما این خودرو در شهر سواری شکننده ای دارد. اکثر رقبای این کلاس دارای سواری بهتر و نرم تری هستند.
طراحی داخلی و امکانات
اتاق جوک 2020 به طور قابل توجهی بزرگ تر از قبل شده که دلیل عمده آن نیز افزایش 10 سانتی متری فاصله محوری این خودرو ژاپنی است. هم اکنون بخش عقب کابین فضای پا و سر مناسبی برای افراد بزرگسال داشته و اگرچه خط شیشه ها هنوز هم بالاتر از رقباست اما دید بالاتر از شانه بهتر از قبل شده است. کیفیت کابین نیز بهتر شده است. با ترکیب هوشمندانه مواد نرم روی داشبورد و در ها و همچنین عناصر پیانو بلک اطراف صفحه نمایش سیستم اطلاعات سرگرمی و سردنده، کابین جوک جدید باکیفیت تر و جذاب تر حس می شود. البته پلاستیک های روی در ها و بخش پایینی داشبورد کمی ارزان قیمت بوده اما در کل این خودرو از نظر کابین به اندازه فولکس واگن تی-کراس خوب و وزین حس می شود.
نتیجه نهایی
نیسان زمان زیادی را صرف توسعه نسل دوم جوک کرده اما این نسخه از جوک هدف خود را از دست داده است. شاید جوک جدید در نسخه مجهز به گیربکس دستی و قیمت ارزان تر نظر مثبتی را به خود جلب کند اما در بازاری که رقبای قدرتمندی حضور دارند، جوک فقط خوب است. این خودرو از نظر طراحی، کیفیت و تکنولوژی پیشرفته کرده اما نیسان اگرچه کلاس شاسی بلندهای کوچک را اختراع کرده اما دیگر هم اینک بهتر کار می کنند.
منبع: دیوار